2017.12.11. 08:09
Nyaralóhajózással bővülő vizes örömök Szabolcsban is
Szabolcs-Szatmár-Bereg - Az új turisztikai formával a hazai és a külföldi turistákat is meg szeretnék ismertetni.
Szabolcs-Szatmár-Bereg - Az új turisztikai formával a hazai és a külföldi turistákat is meg szeretnék ismertetni.
– Pillanatnyilag még fel sem mérhető, mekkora fejlődési potenciált jelent ebben a régióban a felső-tiszai nyaralóhajózás meghonosításról hozott kormánydöntés – utalt a legújabb turisztikai fejlesztési elképzelésekre pénteki sajtótájékoztatóján Révész Máriusz, a kerékpározásért és aktív kikapcsolásért felelős államtitkár Tokajban. Merthogy igazán még el se feledtük az idei nyári szezont, a szakemberek máris előálltak egy új, tetszetős, Nyugat-Európából importált, de Lengyelországban és Csehországban is kamatoztatott, s a régió felemelésére kiválóan alkalmas ötlettel, amiről a kormánybiztos a következőket mondta el:
Az utazási magazinokban gyakran találkozunk ezzel a nyaralási formával." Révész Máriusz
– Az utazási magazinokban gyakran találkozunk ezzel a nyaralási formával, s habár nálunk ilyesmire még nincs lehetőség, nevet már adtunk neki: csatornahajózásnak is hívjuk. Aki tehát nyaralóhajózni vagy lakóhajózni szeretne, annak 600-700 kilométerre is el kell utaznia innen, s még akkor se biztos, hogy ehhez a hihetetlenül közkedvelt üdülési formához hozzájuthat. Nyár közepén Európában szinte miden hajó foglalt, ami szintén indokolta, hogy mindezt meghonosítsuk Magyarországon.
Három megyét kapcsol össze
Túl sokáig nem kellett azon gondolkodnia a döntéshozóknak, melyik térségben vezessék be ezt a rekreációs formát. A három megyét is összekapcsoló Felső-Tisza – hozzávéve a Tisza-tó, Debrecen és Hortobágy kiemelt turisztikai térségét az eddig még nem hajózott Keleti-főcsatornával – számtalan gyönyörű tájegységet és természeti környezetet érint, vagyis kiváló a célra. A Felső-Tisza és mellékfolyói érintik Tokaj-hegyalját, a Zemplént, Sárospatakot, Aggtelek térségét és természetesen a szatmári, beregi tájakat, északkeleten Fehérgyarmattal lezárva a most kijelölt hajózási útvonalat.
[related-post post_id="3705081"]
A kezdeményezésnek természetesen előzménye is van, hiszen a kormányzat a Magyar Kajak-Kenu Szövetséggel közösen már ezt megelőzően is vízitúra-megállóhelyek kiépítésébe kezdett, így az elkövetkező időszakban mintegy 200 vízitúra-megállóhely létesül szerte az országban, túlnyomó többségében a Felső-Tiszán, komoly előnyöket biztosítva ezzel megyénknek is.
– A szőke folyónk ugyan nemzetközi vízi útnak számít, de hajó alig-alig közlekedik rajta. A Bodrogon ugyan láttak már utasokat szállító hajót, de az is Szlovákiából érkezik hozzánk, így a folyó hatalmas vízfelülete gyakorlatilag kihasználatlan ebből a szempontból – hangsúlyozta a kormánybiztos.
Záhonytól Vásárosnaményig
A projektre összesen 4,66 milliárdot szán a kormány, ebből előkészítésre 2017-ben 100 millió forintot különítettek el, a többit pedig a 2018-as és a 2019-es első és második ütem során használják fel. (Az utóbbi ütembe került a Záhonytól Vásárosnaményig tartó folyószakasz fejlesztése is.) Az elkövetkező évben megépül legalább 15 kikötő, s két olyan báziskikötő is létesül – az egyik Tokajnál, a másik pedig Kiskörénél –, ahol lehorgonyozva feltankolhatóak a vízi járművek, s a hajók megszabadulhatnak a szennyvíztől. A tél közeledtén a hajókat a kiskörei báziskikötőben lehet majd kiemelni a vízből. A felső kategóriájú, 15 méteresnél nem hosszabb és 1-12 utas szállítására alkalmas luxus-nyaralóhajók beszerzésének feladata a MAHART Zrt-re hárul, ami várhatóan 1,6 milliárd forinttal terheli meg a büdzsét. A járművek vezetéséhez egyébként nem lesz szükség jogosítványra, ugyanis ezekből 10 kilométeres óránkénti sebességnél aligha csalható ki több, s az irányításuk is gyerekjáték.
Azt pedig már a tanácsadói feladatokat ellátó Mérföld Yachting Kft. ügyvezetője, Marosi Miléna mondta el, hogy a fennmaradó összegből nem csupán kikötők épülnek. Ebből a pénzből finanszírozzák az útvonal-kijelölést, a folyó- és a partszakaszok karbantartását, a meder kotrását. A nyugati tájak konkurenciájától tartó aggályoskodókat is ő nyugtatta meg, mert szerinte olyan csodálatos szépségeink vannak ebben a régióban, hogy a kereslettel biztosan nem lesz gond.
– Bizonyos értelemben egy pilot projektről van szó, ugyanis ha a program beváltja a hozzá fűzött reményeket, a Tisza víztükrére a tervezett 20 hajónál sokkal többet is álmodhatunk. Persze, mi csak a vidék turisztikai forgalmát növelő kereteket adjuk meg, azon viszont már az útvonalon érintett települések polgármestereinek kell elgondolkodniuk, mivel csábítsák be a községükbe vagy városukba az éppen lehorgonyzó turistákat. S ha minden a legjobban alakul, komoly üzleti verseny is kibontakozhat a térségben – fogalmazott Révész Máriusz.
– Abban bízom, hogy a munkahelyteremtő beruházásnak sem utolsó kormányzati kezdeményezés több szolgáltatónak, más hajózási társaságoknak is meghozza a kedvét. Ez a vízfelület akár 200 hajót is elbír, s a széles összefogással elért eredmények alapján, Magyarország más vizein, például a Körösökön vagy a Mosoni-Dunán is meg lehet teremteni a nyaralóhajózás feltételeit – tette még hozzá.
KM-MJ
Remek ételek és borok
A kivitelezők kiválasztása már elkezdődött, márciusban akár a munkagépek is megindulhatnak. Az érdeklődők 2018 második felére talán már úgy hajózhatnak végig a családtagjaikkal vagy a barátaikkal a Felső-Tiszán, hogy közben számtalan helyen lehorgonyozhatnak. Tokajban aszú bort, Szerencsen csokoládét kóstolhatnak, meglátogathatják a Bodrog partján a Rákóczi-várat, egy-egy szakasz mellett kerékpárra pattanva, mondjuk Aggteleken cseppkövekben gyönyörködhetnek, termálfürdőzhetnek, lovagolhatnak vagy éppen remek étkeket fogyaszthatnak a szatmári és beregi tájakon.