2017.11.16. 16:18
Pozitív tapasztalatokkal zárult a baktalórántházi iskolakert első éve
Baktalórántháza – Az iskolakert a tanítás, a szemléltetés kiváló eszköze, olyan konyhakerti és ökológiai bemutatótér, ahol a tanulók a természethez közelebb kerülve megismerhetik és elsajátíthatják a kertészeti, növénytermesztési alapismereteket. Az iskolakerttel nem újat kreálunk, hanem egy művelési hagyományt újítunk fel. Nagy gond, hogy városi közegben felnövő gyerekek egyre ritkábban és egyre kevesebb fajta élőlénnyel találkoznak, nem ismerik a természet gazdagságát – vallja dr. Bálint György, az iskolakertprogram fővédnöke.
Baktalórántháza – Az iskolakert a tanítás, a szemléltetés kiváló eszköze, olyan konyhakerti és ökológiai bemutatótér, ahol a tanulók a természethez közelebb kerülve megismerhetik és elsajátíthatják a kertészeti, növénytermesztési alapismereteket. Az iskolakerttel nem újat kreálunk, hanem egy művelési hagyományt újítunk fel. Nagy gond, hogy városi közegben felnövő gyerekek egyre ritkábban és egyre kevesebb fajta élőlénnyel találkoznak, nem ismerik a természet gazdagságát – vallja dr. Bálint György, az iskolakertprogram fővédnöke.
A vetéstől az aratásig
– Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből elsőként csatlakoztunk az országos iskolakert-hálózathoz – tájékoztatta lapunkat Tömöri László, a Baktalórántházi Reguly Antal Általános Iskola biológia-technika szakos pedagógusa.
– Az első lépéseket tavaly tavasszal tettük meg: a Vay Ádám Gimnázium, Mezőgazdasági Szakképző Iskola diákjai vették gondozásukba a területet a Ments meg egy kertet! elnevezésű program keretében. Az iskolakertet az idén tavasszal vették birtokba az általános iskolások, s mára már magukénak érzik. Ők végzik a mindennapos feladatokat – kapálás, ásás, gereblyézés –, a vaysok besegítenek a nagyobb munkák alkalmával, nyáron pedig – a szakmai gyakorlat keretében – egészen övék a terep.
– A technikaórákon régebben is szó esett a kerti munkákról, a programnak köszönhetően viszont a teljes folyamatot megismerik a diákok a vetéstől az aratásig. A termények felhasználásának egyelőre nincs kialakult rendszere, de szeretnénk, hogy a gyerekek is részesüljenek majd a munkájuk gyümölcséből, jó lenne a terményeket az iskolánkban vagy a Vay tanulókonyháján hasznosítani.
Fókuszban a komposztálás
– A hulladék húsz–harminc százaléka lebomló anyag, amit összegyűjtve műtrágya helyett használhatunk, új életet adva a földnek. Egy iskolaudvaron sok efféle hulladék – falevelek, fűnyesedék – keletkezik, ezért szeretnénk egy nagyobb komposztálót készíteni – tért rá a környezetvédelem iránt elkötelezett iskolakert-vezető a tervek hosszú sorára.
– A kert most kétszáz négyzetméteres, de akár az ötszörösére is tudjuk bővíteni; a cél az, hogy minden osztálynak külön parcellája legyen. Jövőnk egy madárdalos, organikus tanulókiskert, amihez várjuk a felajánlásokat, adományokat: eszközöket, magvakat, gyümölcsfákat.
– Bogyós cserjéket is szeretnénk ültetni, amelyekről a madarak táplálkozhatnak, a télre madáretetővel készülünk a szakkörösökkel, a technikaórákon pedig odúkat fogunk barkácsolni a tavaszi költési szezonra. Úgynevezett darázsgarázst is szeretnénk készíteni, hogy a hasznos rovarok teleltetését környezetbarát megoldással segítsük elő.
Sok segítséget kapnak
– Az iskolakertprogram nagyon jól illeszkedik a természetismeret és biológia tantárgyak anyagainak gyakorlati feldolgozásához: például ötödikben tanítjuk a fejes káposztát, a hagymát, hatodikban az élőhelyeket. A projekt beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és a partnereinktől is sok támogatást kapunk, például a Vay bármikor segít, legyen szó gépekről, csemetékről, munkaerőtől. A diákok örömmel dolgoznak a kertben; látszik az arcukon, hogy feldobja őket, mekkorára fejlődött a hagymájuk. Az Iskolakertekért Alapítvány rendszeresen tájékoztat a legfrissebb hírekről, az aktuális pályázatokról, praktikus tanácsokkal szolgálnak, bemutatókat, tapasztalatcseréket szerveznek – összegezte az első év tapasztalatait Tömöri László, s hozzáfűzte: a programot jó szívvel ajánlja minden oktatási intézménynek.
KM-HP
Környezetbarát módon
– Ez az első éve Reguly iskolakertjének. Vetettünk borsót, répát, petrezselymet, retket, fűszernövényeket, virágokat, dugványoztunk hagymát, palántáztunk karalábét, s ötféle, a helyi időjárási és talajviszonyoknak megfelelő gyümölcsfafajtát is ültettünk.
– Délelőttönként a technikaórák keretében a hatodik–hetedik osztályosok, délutánonként a környezetvédelmi szakkörösök dolgoznak, és örömmel tapasztalom, hogy az alsósok is önként jönnek locsolni, gyomlálni – játék helyett.
– Vegyszert nem használunk – ez egy iskolában nem is lenne célszerű –, törekszünk a környezetbarát növénytermesztésre – árult el további részleteket a tanár.