2017.04.08. 08:48
A buszo(so)kon a világ szeme
Nyíregyháza - Százszázalékos garanciát senki sem tud nyújtani arra, hogy nem történik semmi baj az utazás alatt.
Nyíregyháza - Százszázalékos garanciát senki sem tud nyújtani arra, hogy nem történik semmi baj az utazás alatt.
Az általános és középiskolai osztályok nagy része már a közelgő kirándulásukat tervezik. Így tesznek az egyre jobb időt kihasználó nyugdíjascsoportok, baráti, munkahelyi közösségek is. A veronai busztragédia óta már nem csak az kiemelten fontos, milyen messzire, mennyien és mennyiért utazhatnak, annak is alaposan utánajárnak a szervezők, hogy milyen típusú, korú és felszereltségű autóbuszon indulnak majd útnak.
Nyilatkozatot kérünk, hogy minden rendben a busszal.
Dr. Komáromi István
A jósavárosi „Csoki” iskola tantestületét éppen az olaszországi tragédia szomorú apropója késztette arra, hogy a lehetséges balesetveszélyek minimalizálása érdekében összeállítson egy utazásokra vonatkozó speciális dokumentumegyüttest. – Preventív garanciákat építettünk be a rendszerbe, ami többek között azt jelenti, hogy a szállítási vállalkozótól szerződéskötés előtt nyilatkozatot kérünk, miszerint az autóbusz minden tekintetben, maradéktalanul megfelel a biztonságos közlekedésre, szállításra vonatkozó műszaki előírásoknak. Százszázalékos garanciát persze senki sem tud nyújtani arra, hogy nem történik semmi baj az út során, ám így jóval nyugodtabbak lehetnek a fedélzetre lépők, ahogyan induláskor a gyermeküknek búcsút intő szülők is – fogalmazott dr. Komáromi István, a Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatója.
– Első a biztonság! – vallja a nyíregyházi Jámbor István, aki mintegy negyven éve foglalkozik utazásszervezéssel, az úti célok sorában éppúgy szerepel az aránylag közeli Gödöllő, mint a távoli horvát tengerpart. – Az utazóközönség változhat, a jól bevált, sok évtizedes rutinnal és helyismerettel rendelkező buszsofőrökhöz azonban ragaszkodom. Több tízezer kilométert tettem már meg velük balesetmentesen, és a jól karbantartott járművük sem hagyott még cserben bennünket. Kell ennél megnyugtatóbb bizonyítvány? – kérdezett vissza a világjárta nagy utazó, hozzátéve: mivel az ördög soha nem alszik, minden utasnak azt ajánlja, hogy kössön utasbiztosítást. – A befizetett néhány száz forint baj esetén százezreket érhet, de inkább ne legyen rá szükség! – mondta Jámbor István.
Automatizált vezetés
A becslések szerint az Európai Unióban évente ötszázzal kevesebb balesetben elhunyt áldozatot és mintegy kétezer-ötszázzal kevesebb súlyos sebesültet eredményezne, ha az összes tehergépkocsit és távolsági buszt felszerelnék modern elektronikus rendszerekkel. 2015-től az újonnan üzembe helyezett teherautóknál és autóbuszoknál már kötelező az automata fékrendszer beépítése, amellyel elkerülhető az álló és a mozgó objektumokkal való összeütközés.
Ugyanakkor tény, hogy a gépjárműbalesetek több mint 90 százalékáért a járművezető a felelős, és vezetés közbeni elalvások döntően este 10 és reggel 6 óra között fordulnak elő, hiába váltják egymást a sofőrök előírás szerint!
- KM -
Elektronikus rendszerek
ABS (blokkolásgátló rendszer): megakadályozza a kerekek blokkolását a fékezés alatt, miközben az ASR (kipörgésgátló) gondoskodik arról, hogy gyorsuláskor a hajtótengely kerekei ne pörögjenek ki.
EBS (elektronikus fékrendszer): egy elektronikus rendszerbe integrálja a fékvezérlés az ABS és az ASR alapvető funkciókat. Az elektronikus vezérlés előnye a rövidebb reakcióidő és fékút, nagyobb fokú biztonságot nyújt az utakon.
ESP (elektronikus stabilizációs program): a kritikus menetszituációkban automatikusan stabilizálja a gépjárművet, ezzel csökkenti a borulások és a kisodródások veszélyét is. Az ESP-vel vészhelyzetekben a teljes vontatmány menetiránya és sebessége automatikusan korrigálódik.
ELC (elektronikus szintszabályozás): elektronikus vezérlésen keresztül a szintszabályozás, a szintbeállítás és az emelőtengely-szabályozás fő funkcióit kínálja a légrugós járművek számára, például buszok szintcsökkentésére alkalmazzák, hogy gyerekek, idősek és mozgáskorlátozottak számára megkönnyítsék a be- és kiszállást.
ACC (adaptív sebességszabályozás): a mindenkori menetsebességtől függően automatikusan betartja a megfelelő távolságot az elöl haladó gépjárműhöz képest, így megelőzhetőek a ráfutásos balesetek.