2017.02.23. 12:03
Szemben a buherálókkal
Nyíregyháza - Bejutott az országos döntőbe a kilométer-csalás elleni előadásával.
Nyíregyháza - Bejutott az országos döntőbe a kilométer-csalás elleni előadásával.
Felkapták a fejüket a zsűri tagjai a figyelemfelkeltő cím hallatán: „Segít-e a matematika a kilométeróra-csalás elleni küzdelemben?” A Tudományos Diákkörök Kárpát-medencei konferencia műszaki- és reáltudományi programjában Zsigó Miklós, a nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium diákja olyan ütős előadással rukkolt elő, mellyel bejutott az országos fináléba.
A valós problémákat keresi
– Két éve a Szabadfogású Számítógép Versenyen a méhészek munkáját segítő újítással lettem díjazott. Utána a méhkirálynős sztorival még tovább foglalkoztam, de mivel a méhek egy része elkezdett kihalni (és Einstein is azt mondta: „ha kihalnak a méhek, az emberiség is kihal”), kutatási területet váltottam. Általában a valós problémákat keresem, ez esetben is az volt a célom. Először a műszaki vizsgánál találkoztam kilométeróra-problémával – jegyezte meg Zsigó Miklós.
– A vizsgabiztos említette, hogy tegyük el gondosan a papírt, mert ha el akarjuk adni a kocsit, ezek a valós adatok, és ne csaljunk, mint sokan szoktak. Ez szöget ütött a fejemben: hogyan csalhatnak? Utánanéztem, és megdöbbentem, hogy mekkora irodalma van a témakörnek. Jött az ötlet, miszerint a matematika segíthet. Ehhez pedig a Benford-törvényt használtam.
– A Benford-törvény „megjósolja” nagy adathalmazokban a számjegyek előfordulását. Vagyis néhány számjegy gyakrabban fordul elő, mint a többi. Például az 1-es számjegynek az első helyen kell lennie egy több számjegyű számban 30,1 százalékban, míg a 9-es szám csak 4,6 százalékban fordul elő. Hogyan lehet így előre jelezni hamis adatokat? Ha valaki létrehoz nem valós adatokat, és nem ismeri a Benford-törvényt, ezekre nem figyel, és a beírt számok eltérnek a regulától. Amennyiben valaki tényleg véletlen számokat alkalmaz, vagy szándékosan tartja az adott számokat azonos szinten, az könnyen lebukhat. Így egy valós adathalmazzal (ez esetben sok kilométeróra-állással) dolgoztam. Kész vagyok arra, hogy a gyakorlatban is kipróbáljuk az elméletemet.
Kosár, kori és bicajozás
– Kilencedikes vagyok, de nem most kezdtem a gimnazista éveimet, mivel hatosztályos gimnáziumba járok. Nagyon élvezem az iskolát, mellette a sport is helyet kap: kosárlabdázok és korcsolyázok, s a bicajos időszakot is várom már, de addig is jó a gördeszkám.
KM-LTL