2017.02.28. 16:19
Motorokat épít a romkocsma tövében
Nyíregyháza - Sokan mustrálják az 1965-ös születésű Dnepr K750-est.
Nyíregyháza - Sokan mustrálják az 1965-ös születésű Dnepr K750-est.
Bömböröm-böröm-böröm-böröm... Berúgás a romkocsma tövében. Ott él Szabó Krisztián, aki a régi motorok megszállottja. Nem téli álmot alszik, hanem leköti magát a bütyköléssel. Újjávarázsolja az elfeledés homályába vesző antikvitásokat.
Bömböröm-böröm-böröm-böröm... Hangot ad a vágyának, és máris nyeregben érzi magát. Hiába, no – kitavaszodott. Márpedig akinek van motorja, kitolja. És akkor nyomás!
– Remek az idő, vétek lenne otthon ücsörögni. A jó öreg Dnepr 750-esem megérdemli, hogy ne a por egye, hanem utazzak vele. Már az is nagy dolog, hogy átment a műszakin – simogatja meg járgányát a nyíregyházi motorimádó.
Bömböröm-böröm-böröm-böröm... Ahogy belehasít a csendbe az oldalkocsis hamisítatlan morgása, sokan odakapják a fejüket. Nem lehet nem észre venni. Ő pedig élvezi a pillantásokat, sőt, felvillanyozza, ha érdeklődő kérdésekkel bombázzák a békebeli kedvencét.
– Ózdról vettem, de szanaszét szedtem, és teljesen én raktam össze. A blokkját feltunningoltam – büszkélkedik a régiségekkel kereskedő Krisztián. – A mai fiatalok szülői segítséggel több millióért megveszik a zsírúj sportmocit, és repesztenek a világba. Nem értékelik az ilyen kincset. Ez nagyon biztonságos szerkezet. Dobfékes. Jó hallgatni!
Bömböröm-böröm-böröm-böröm... A boxermotor érdekessége, hogy az oroszok anno lekopírozták a BMW-ről. Száz kilométeren 8-10 liter benzint is megeszik.
– A belvárosban maximum 50-nel megyek vele. Maga a tökély. Ilyenkor napi rendszerességgel beindítom. Mert megérdemli. Régen elvittem Kecskemét mellé egy oldalkocsis találkozóra, de persze, autómentőre pakolva, mert ki tudja, bírta-e volna a hosszú utat. A lényeg, hogy jó érzés beindítani.
Bömböröm-böröm-böröm-böröm...
Kis motorhistória
A szovjet hadsereg döntéshozói megfelelő motorkerékpárt kerestek nagyhatalmi céljaikhoz. A müncheni gépeket teljesen szétszedték, elemezték a konstrukciót, az alkatrészek kialakítását, a felhasznált anyagokat, illetve megmunkálásuk pontosságát. Az első szovjet típus, az M72-es egyezése a német példaképpel, az elektromos alkatrészeken kívül, elég egyértelmű, bár a tévhittel ellentétben nem egyszerű másolatról van szó. A háború után modernizálták először az oldalkocsis M72-eseket. Kéttárcsásra cserélték a kuplungot, és rövidebbre vették a végáttételt. Csökkent a csúcssebesség, de nőtt a nyomaték, ami a terepképességet is fokozta. A további fejlesztések során kívül-belül még robosztusabb lett a típus. Az ukrán átirat neve lett később a Dnepr.
Teljesen különálló modellként említhető az ötvenes évek végén megjelentetett K750-es. Az ismét alaposan átdolgozott típus dugattyúin már két olajlehúzó gyűrű volt, hűtőbordákkal látták el az olajteknőt, és más lett a hengerfej, illetve megnövelték a sűrítést is. A futómű hátul lengővillára, elől pedig rövid lengőkarra támasztott felfüggesztésből áll. A felszereltség, illetve a felépítés kisebb-nagyobb eltérései jelentik a különböző modellek közti különbséget. (www.motorrevu.hu)
KM-LTL