2016.09.12. 11:27
Radikális változás lenne a régiósítás miatt: az ügyfeleknek akár több száz kilométert is kellene utazniuk
Nyíregyháza - A közigazgatási bíráskodás átszervezésével kapcsolatban a sajtóban különböző, félreérthető hírek és információk jelentek meg. Ezek miatt a Nyíregyházi Törvényszék, illetve a Nyíregyházi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság fontosnak tartja a lakosság tájékoztatását annak érdekében, hogy mindenki számára megismerhető legyen a közigazgatási és munkaügyi bíráskodás rendszere, annak eredménye és jelentősége.
Nyíregyháza - A közigazgatási bíráskodás átszervezésével kapcsolatban a sajtóban különböző, félreérthető hírek és információk jelentek meg. Ezek miatt a Nyíregyházi Törvényszék, illetve a Nyíregyházi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság fontosnak tartja a lakosság tájékoztatását annak érdekében, hogy mindenki számára megismerhető legyen a közigazgatási és munkaügyi bíráskodás rendszere, annak eredménye és jelentősége.
A bíróságok szervezetéről szóló törvény alapján 2013. január 1-jétől álltak fel a közigazgatási és munkaügyi bíróságok, ezek a megyeszékhelyeken működnek. A munkaügyi bírák tárgyalják a foglalkoztatási jogviszonyból származó pereket a társadalombiztosítási perekkel együtt, míg a közigazgatási bírák a közigazgatási határozatok felülvizsgálatát végzik. Eljárnak az adó-, illeték-, vámeljárások során hozott határozatok felülbírálatában, de az építésügyi hatósági, kisajátítási, környezetvédelmi, fogyatékossági támogatási, stb. ügyekben fontos szerepet töltenek be.
E bíróságok társadalmi súlya jelentős, hiszen helyben és gyorsan bírálják el a lakosság ügyeit, azok így nem képezik a szerteágazó, igen nagy mennyiségű polgári perek részét. Az országos statisztikai adatok ismeretében igazolható, hogy a közigazgatási perek döntő többsége egy éven belül befejeződik, és ez mondható el a megyénkben működő bíróságokról is (lásd a táblázatot).
Utazzanak a fogyatékkal élők?
A közigazgatási és munkaügyi bíróságok tevékenysége emellett nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő: az Európai Unióban a közigazgatási ügyhátralékot tekintve Magyarország a 2., a pertartamot tekintve pedig a 6. helyen áll.
A különböző fórumokon napvilágot látott elképzelések megbontanák e bíróságok „ügyfélközpontú” jellegét. A régiósítással a bíróság távolabb kerülhet az ügyféltől, a lakosság számára nehézséget fog jelenteni, hogy a lakóhelytől távolabb, több száz kilométerre eső bíróságon kell tárgyaláson adott esetben több alkalommal is megjelenni. A tervek szerint közigazgatási bíróság hatáskörébe fognak tartozni a megváltozott munkaképességű személyek ellátásával, illetve a fogyatékossági támogatás ügyében született határozatok felülvizsgálatával foglalkozó perek is – az ezekben érintett személyek azon túl, hogy jövedelemmel nem rendelkeznek, egészségi állapotuk miatt is kiszolgáltatottabbak, így az utazás komoly nehézséget okoz majd nekik.
Emellett bármilyen egyéb hatósági ügyben született határozat felülvizsgálatát is lakóhelytől távolabb fogják elbírálni, így a tárgyalásokon megjelenés többletidőt- és költséget fog jelenteni nemcsak az ügyfeleknek, hanem a jogi képviselőknek, illetve a hatóságok képviselőinek is.
Nincs szakmai indoka
– Összességében elmondható, hogy a közigazgatási és munkaügyi ítélkezés jelenleg egy közel 4 éve jól működő rendszerben folyik, ezért a bírói kar – az Országos Bírósági Hivatallal egyetértésben – a tervezett radikális, alapjaiban történő megváltoztatással nem ért egyet, annak szakmai indoka nincs, megvalósítása, működtetése jelentős költséggel járna és társadalmi hatása is negatív lesz – tájékoztatta lapunkat dr. Toma Attila sajtószóvivő.
A megyei bíróságok ügyforgalmi adatai
Közigazgatási peres ügyek
2015-ben érkezett: 525
2015-ben befejezett: 604
2016 I. félévében érkezett: 325
2016 I. félévében befejezett: 301
Munkaügyi peres ügyek
2015-ben érkezett: 1207
2015. évben befejezett: 1071
2016 I. félévében érkezett: 395
2016 I. félévében befejezett: 637