2016.08.01. 09:29
Különös jármű bukkant fel Nyíregyháza útjain
Nyíregyháza - Céljának nemigen felel meg, viszont annál nagyobb feltűnést kelt a Duo, a háromkerekű kabrió.
Nyíregyháza - Céljának nemigen felel meg, viszont annál nagyobb feltűnést kelt a Duo, a háromkerekű kabrió.
Korábban sohasem látott háromkerekű kabrió tűnt fel a közelmúltban a megyeszékhely útjain. A Duo elnevezésű gépezet mozgássérülteknek készült különféle NDK-s alkatrészekből, megjelenésében ezért emlékeztet a közismert Simson Schwalbéra. Nyilas Viktor éppen a különlegessége miatt hozta külföldről a rokkantkocsit.
A Velorex árnyékában
– A Simson-erőforrást a célcsoport igényeihez alakították: kézi karral indítható, és automata kuplungon keresztül hajtja a bal hátsó kereket. A féket a kormány benyomásával lehet működtetni. Csomagtartó nincs, viszont a lehajtható ponyvatetővel kabrióban érezhette magát a keletnémet mozgássérült.
– A volt szocialista blokkban nem számít ritkaságnak a Duó. Magyarországra azonban soha nem importálták. Szerintem jobban is jártak a hazai fogyatékkal élők a Velorexszel és a Trabant Hycomattal, mert a Duo nem éppen ergonomikus: balról kell vezetni, azonban csak jobbról lehet beszállni, a hátramenet hiánya pedig komoly fejtörést okozhat például egy féllábú embernek – mesélte a tulajdonos.
Simson-história
A Krause vállalatot 1880-ban alapították Lipcsében. A második világháborúban elkezdték a háromkerekűek gyártását. Először a Simson SR mopedek motorját építették be a Piccolo Trumph-ba, majd fokozatosan továbbfejlesztették a járműveket. A Duo közvetlen elődje a kétszemélyes Piccolo Duo volt. Ebből mindössze 2000 darab készült 1961–68 között. A Duo 2 már az M51 KHL kódú motorral készült. 1970-re jutottak el a Simson Schwalbe főbb alkatrészeiből készített Duo 4-ig. 1972-ben indult be a termelés Brandisban, ahol a gyárat 1981-ig VEB Fahrzeugbau und Ausrüstung -nek, majd VEB Roburwerke als Werk 5 hívtak.
1972–73-ban készültek az első Duók, ezek még hagyományos, csillapítás nélküli teleszkóppal és 6,8 literes Schwalbe benzintankkal készültek.
1973-ben jelent meg a Duo 4/1, amely hidraulikus csillapítású teleszkópokat és 13 literes üzemanyagtankot kapott. Egészen 1989-ig gyártották ezt a típust, évente körülbelül 1000 darabot.
A leggyakoribb színek a kék, zöld és a narancs voltak, de a prospektusok szerint készült piros is. Az ára mintegy 2900 NDK-s márka volt, a többi járműhöz hasonlóan a nyolcvanas években erre is több évet kellett várni. (www.eredetisimson.hu)
KM–HP