2016.03.15. 17:34
Csíkos és pöttyös szerelmek
Nyíregyháza - Bál a Savoyban: Novák Eszter magával ragadó rendezésében megkapó színészi megoldásokat láthatunk.
Nyíregyháza - Bál a Savoyban: Novák Eszter magával ragadó rendezésében megkapó színészi megoldásokat láthatunk.
„Toujours l’amour…” – hangzik a színpadról, a nézőtér pedig elandalodva dúdolja a hősökkel az ismert melódiát.
Az elandalodás azonban nem jellemző a Bál a Savoyban bemutatójára, amely a Móricz Zsigmond Színház idei évadának legfrenetikusabb premierje. (Igaz, kicsit hosszú: a három óra húsz perces játékidő talán még a legedzettebb színházbarátok tűrőképességét is próbára teszi. A megjelölés („nagyoperett”) magyarázza ugyan az „egész estét betöltő” mű méreteit, azonban a két részben előadott játék első fele vitathatatlanul rövidítésre szorul(na). Ábrahám Pál, Alfred Grünwald, Fritz Löhner-Beda 1932 decemberében bemutatott munkája Novák Eszter magával ragadó rendezésében Nyíregyházán gazdagon rétegezett módon jelenik meg.
Lüktető látványvilág
A Tamás Attila karmester dirigálta tizenhat tagú zenekar remek közreműködésével megvalósult operett a műfaj klasszikus hagyományait modernebb megoldásokkal ötvözi. Bóbis László dinamikus táncokat eredményező, jelentős létszámú tánckart mozgató, kiváló koreográfiája, Zeke Edit dekoratív látványterve a nézőt eleven élményben részesíti. (Külön tanulmányt érdemelne Zeke puzzle-darabokat variáló háttérelemeinek, a bútorok, a jelmezek sárga-szürke, illetve csíkos-pöttyös mintázatának párbeszéde…)
Most azonban maradjunk annyiban, hogy a Novák Eszter frappánsan megtervezett és hatásosan kivitelezett, minden ízében átgondolt rendezésében megelevenedő, a rádiózás hőskorában játszódó egykori szerelmi história, a köré teremtett lüktető játék- és látványvilág segítségével az igényes szórakoztatás és a céltudatos színházi építkezés mintájává válik.
Lehengerlő komikus figurák
Novák színpadán megkapó színészi megoldásokat láthatunk. Kosik Anita és Kiss Diána Magdolna egymást kiegészítő, nagy ívű énekesi teljesítménye, Gulácsi Tamás, Horváth Sebestyén Sándor és Nyomtató Enikő lehengerlő táncos komikus figuráinak humora, Horváth Margit primadonnájának drámai ereje, Vaszkó Bence fiatal márkijának vívódása, Rák Zoltán ügyvédbojtárjának tettrekészsége, a komornyik Horváth László Attila visszafogott derűje, Bende Kinga, Fellinger Domokos, Varga Balázs és Lakatos Máté táncos mókázása megjósolhatóan nagy sikerre viszi az olykor szellemes nyelvi poénokat is variáló, slágereket és kevéssé ismert zenei betéteket kínáló előadást.
S miközben nézzük az előbb Velencében, majd a nizzai tengerparton játszódó bohó történetet, La Tangolita, Aristid, Madelaine, Musztafa és Daisy édesbús meséjét, dúdolgatjuk a világhírű dallamot: „Toujours, l’amour..”
- Karádi Zsolt -