2016.02.12. 15:15
Tele a pohár a nyelviskoláknál is - csatlakoznak a közoktatásban dolgozó pedagógusokhoz
Nyíregyháza - A közoktatásbeli anomáliák és az ehhez kötődő felháborodás miatt mára közel 30 ezren írták alá a miskolci Herman Ottó Gimnázium nevelőtestületének nyílt levelét, a Teleki Blanka Gimnázium 16 pontját.
Nyíregyháza - A közoktatásbeli anomáliák és az ehhez kötődő felháborodás miatt mára közel 30 ezren írták alá a miskolci Herman Ottó Gimnázium nevelőtestületének nyílt levelét, a Teleki Blanka Gimnázium 16 pontját.
A NYESZE, azaz a Nyelviskolák Szakmai Egyesülete csatlakozott az oktatás megújítását követelő pedagógusokhoz, és sürgeti a közoktatás rendszerszintű problémáinak megoldása mellett a felnőttek nyelvoktatása területén tapasztalható állapotok azonnali javítását.
Szakmai egyeztetés nélkül
– Titkos minisztériumi szobákban szövegezett, minden érdemi szakmai egyeztetést nélkülöző felnőttképzési törvényt fogadott el 2013-ban a Parlament a Nemzetgazdasági Minisztérium előterjesztésére. A Nyelviskolák Szakmai Egyesülete számtalan törvénymódosító indítványát válaszra sem méltatták – jegyezte meg Légrádi Tamás, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke. – Az érvényes jogszabály az iskolarendszeren kívüli nyelvoktatás működését európai léptékekhez mérten súlyosan központosítja, túlszabályozza, ugyanakkor minőségi és számszerűsíthető eredményeket nem tud felmutatni.
Ezen tényeket alátámasztják a KSH-OSAP statisztikai adatai, valamint a legfrissebb EUROSTAT-felmérések arról, hogy a keresőképes felnőtt lakosság idegennyelv-tudása az európai uniós országok közül Magyarországon a legalacsonyabb, a magyarok több mint kétharmada (!) nem beszél angolul – fogalmazott Légrádi Tamás, aki szerint az elmúlt évtized kormányainak munkája módszeresen tette tönkre a közoktatást kiegészítő, nagy presztízsű hazai felnőtt nyelvoktatást: megszüntette a munkavállalók nyelvtanulását ösztönző személyijövedelemadó-kedvezményt, a szakképzési hozzájárulást és a béren kívüli juttatásokat.
– Eljutottunk oda, hogy a jogszabályi és intézményi környezet nem segíti a minőségi, iskolán kívüli nyelvoktatást, hanem hátráltatja – kezdte reagálását Kiss Tibor, az ILS képzési igazgatója, majd hozzátette: túl nagynak és feleslegesnek látja a bürokráciát, komoly munkaerőt kell a naprakész nyilvántartásokra fordítanunk, és ennek sem helyi, sem országos szinten nem látja a hozadékát.
A teljes cikk elolvasható a Kelet-Magyarország február 12-i számában és a kelet.hu-n.