2015.11.07. 10:32
Hogy ne fagyjon arcunkra a mosoly: itt az ideje téli üzemmódra váltani
Nyíregyháza - A felmelegedés miatt még nincs dömping a szervizekben, de érdemes már átállni a téli üzemmódra.
Nyíregyháza - A felmelegedés miatt még nincs dömping a szervizekben, de érdemes már átállni a téli üzemmódra.Felmelegedést jósoltak a hétvégére, így ismét fellélegezhetnek mindazok, akik nem szeretnek csúszós, fagyos, télies úton vezetni. Ám a sóhaj elillan, mihelyt beköszönt ténylegesen a zord klíma.
A taxisoknak kötelező
Az elmúlt napokban is tapasztalható volt, hogy az egyre hidegebb hőmérséklet beálltakor megnőtt a forgalom a gumiszervizekben. Az igazi dömping persze az első hópelyhek megjelenésére prognosztizálható. Az abroncsszervizekben már október elején megkezdődtek az első téli abroncscserék a taxisok jóvoltából. Ugyanis az új taxirendelet kötelezi őket, hogy október 15-étől március 15-éig téli gumiabronccsal közlekedjenek. Hasonlóképpen korán megérkeztek a flottakezelők céges autói is a szervizekbe, őket a szerződéses vállalásuk mellett az idő rövidsége is hajtotta: több ezer ügyfelüknek kell legkésőbb novemberre biztosítani a téli gumiabroncsok felszerelését.
Potenciális veszélyforrás
Apropó, téli gumi! A biztonságos téli autózáshoz nemcsak a téli abroncsok felszereltetése, de azok megfelelő profilmélysége is kulcsfontosság. Négy milliméteres profilmélység alatt már jelentősen veszít tapadásából a téli abroncs. Ennek ellenére a szervizműhelyek tapasztalatai szerint a magyar autósok 70 százaléka csak a már kritikus 2-3 milliméteres profilmélység elérése után cseréli le téli abroncsait új téli gumikra. Ez újabb potenciális veszélyforrás lehet a téli utakon, ezért a gumicsere alkalmával érdemes régi abroncsainkon ezt is ellenőriztetnünk, mielőtt nekivágunk a havas útnak.
– A téli és nyári abroncsok között a gumimintázat konstrukciójában és a gumikeverékek összetételében találunk lényeges különbségeket. A téli abroncs lágyabb gumikeverékből készül, így alacsony hőmérsékleten is megőrzi rugalmasságát.
A kifejezetten téli időjárási körülményekre készült abroncsok másik jellemzője, hogy több éllel és mintaárokkal rendelkeznek, amelyek kapaszkodó hatást fejtenek ki a havon, illetve jobban elvezetik a vizet és a hókását az abroncs alól – jegyezte meg Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke. – A téli abroncsokon biztonságosabb az autózás, amit tesztek is igazolnak: egy használt, körülbelül 4 mm-es profilmélységű nyári gumival télen több mint kétszeresére is megnövekedhet autónk féktávolsága – tette hozzá a szakember.
Régi motoros a szakmában
Vareha Miklós régi motorosnak számít az autószerelői szakmában: 1959 óta praktizál, igényes munkáját méltán becsülik az ügyfelei.
– Ilyentájt fontos az olajcsere, az olajszint mérése, a fagyálló ellenőrzése, az ablakmosó állapota, a kerekek légnyomásának kontrollálása, a téli gumik megléte, az akkumulátor feltöltöttsége és a világító berendezéseket is tüzetesen át kell nézni – adott ízelítőt aktuális teendőiből a rutinos autószerelő mester a Rigó utcai „fészkében”, melegen ajánlva az alapos felkészülést a hidegre.
Start lassan és kis gázzal
Blokkolt kerékkel csúszós úton az esetek többségében nem tudjuk irányítani az autót.
Ezért, ha nincs ABS-rendszerünk, akkor óvatosan és fokozatosan fékezzünk, hogy elkerüljük a kerekek blokkolását és a megállásig irányítani tudjuk az autót! Induljunk lassan és kis gázzal, így a téli abroncs valamennyi éle és mintablokkja maximális mennyiségű havat vesz fel a futófelületre, így biztosítva a megfelelő tapadást az útfelszínnel!
Amikor a hátsó kerekek (túlkormányzás) vagy az első kerekek (alulkormányzás) kipörögnek a havas úton, óvatosan hozzuk egyenesbe a kerekeket és lassítsunk, amint visszanyertük a tapadást.