2015.10.12. 09:58
Egyre magasabbra csapnak a dízelbotrány hullámai
Nyíregyháza - Alvázszámkereső programokkal ellenőrizhetik autóik érintettségét az ügyfelek.
Nyíregyháza - Alvázszámkereső programokkal ellenőrizhetik autóik érintettségét az ügyfelek.
Derült égből villámcsapás: az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, a Volkswagent, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, melynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.
Azt követően a VW elismerte, hogy megközelítőleg 11 millió (!) EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció által kizárólag a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket – normál üzemmódban azonban nem. A hullámok azonnal átcsaptak az öreg kontinensre, hiszen 11 millióból 8 millió kocsit az Európai Unióban adtak el.
Sokan érdeklődnek
– Nálunk, a szalonban ennek a hatása konkrétan nem érződik. Az tény, hogy sokan érdeklődnek, de nekünk is csak olyan információk állnak rendelkezésünkre, amelyeket a központból kommunikálnak – reagált megkeresésünkre Csősz László, a Csősz-Platán Cégcsoport ügyvezetője.
A Volkswagen konszern járműveit Magyarországon forgalmazó Porsche Hungaria közleményéből kiderül: a dízelbotrányban érintett autómárkák vevői számára már elérhetőek az alvázszámkereső programok, illetve az aktuális szervizinformációk az Audi, a Volkswagen, a SEAT és a Škoda magyar nyelvű internetes oldalain.
Az EA 198 dízelmotorral szerelt járművekben a nitrogén-oxidok kibocsátásának szintje nem felel meg az Euro 5-ös környezetvédelmi normában rögzített határértékeknek. Ez az autók működését hátrányosan nem befolyásolja, biztonságát sem veszélyezteti.
A járművekkel minden rendben
A Škoda szintén kapott a Volkswagen csoport EA189-es motorjaiból, amelyeket be is épített a Škoda autókba. Mit takar az EA189 kifejezés? Nos, az EA189 egy 3, illetve 4 hengeres dízelmotor-sorozat, amely 1,2 és 1,6 és 2,0 literes hengerűrtartalmú változatban érhető el. A járművekkel minden rendben van, mindenféle korlátozás nélkül használhatóak, de a megengedett EU5 nitrogén-oxid (NOX) szintnek nem felelnek meg.
A Volkswagen csoport viseli a költségét minden olyan intézkedésnek, melyre szükség lehet.
Mi a teendő?
Honnan tudhatja meg az ügyfél, hogy az autója érintett?
Állítólag dolgoznak olyan ügyfélbarát megoldáson, ami ha rendelkezésre áll, azonnal tájékoztatják ügyfeleiket. A járműveket most még nem kell elvinni szervizelésre. Amennyiben adottak lesznek a műszaki feltételek, minden érintett ügyfelet értesítenek.
Perelhet a tulajdonos
Európában 2016 januárjában kezdődhet a botrányban érintett autók visszahívása – mondta a VW új vezérigazgatója, Matthias Müller. De nem csak ez fog fájni a cégnek, hanem az is, hogy sokan beperelhetik. Egyrészt azon részvényesek, befektetők, akiknek megvoltak a részvényeik szeptember 20-án (a botrány kirobbanásakor), és papírjaikat „az emissziós értékek jogellenes módosításának” megkezdése után szerezték. Perelhet minden autótulajdonos és -bérlő is, hiszen a botrányban érintett autók sok esetben nem felelnek meg a jelenlegi besorolásuk szerinti környezetvédelmi osztálynak, ezért értékük csökken. A pert magyar bíróság előtt lehet indítani a napi.hu szerint a cég érintett leányvállalatával szemben. A cégautók esetén nem csupán az értékcsökkenés miatt, de a gépjárműadó növekedése miatt is bírósághoz fordulhatnak a tulajdonosok.