2012.12.27. 17:52
Közszolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok Szabolcs megyében
A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségét 2012. III. negyedév végéig számos alkalommal megkeresték a fogyasztók villamos energia- és gázszolgáltatókkal kapcsolatos panaszaikkal.
A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségét 2012. III. negyedév végéig számos alkalommal megkeresték a fogyasztók villamos energia- és gázszolgáltatókkal kapcsolatos panaszaikkal.A villamos energiaszolgáltatással összefüggésben 99 beadvány érkezett a Felügyelőségre, melyek közül 41 esetben került sor szabálytalan vételezés miatt a Magyar Energia Hivatalhoz áttételre. Területi illetékesség miatt két ügyet kellett egyéb megyei felügyelőséghez áttenni, míg egyéb szervhez is átkerült egy beadvány.
A megkeresésekre 8 esetben tájékoztató levél formájában jelzett vissza a Felügyelőség.
Az érdemi intézkedést igénylő beadványok száma 43 volt, míg érdemi vizsgálat nélküli elutasításra mindössze egy alkalommal került sor. A beérkezett kérelmek harmada a számlakövetelés kifogásolására irányult, ezek nagy része a szolgáltatók részéről megalapozottnak bizonyult, mivel a fogyasztók nem vették figyelembe, hogy az éves elszámolásoknál a szolgáltató a részszámlákat kiegyenlítettnek tekinti akkor is, ha az még nem történt meg, így aztán az éves elszámolások alapján jelentkező túlfizetés ellenére számlatartozásról kapnak tájékoztatást.
Több beadvány kapcsán született részletfizetési megállapodás. De többen megkeresték a Felügyelőséget olyan jellegű panasszal, hogy nem tartották jogszerűnek a szolgáltatás kikapcsolását vagy annak körülményeit.
A villamos energia szolgáltatókkal szemben mindezidáig 6 esetben került sor fogyasztóvédelmi bírság megállapítására, összesen 900 000 Ft összegben.
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a gázszolgáltatással kapcsolatban 103 panasz érkezett a Fogyasztóvédelmi Felügyelőségre. Szabálytalan vételezés miatt 40 esetben kellett a Magyar Energia Hivatalhoz továbbítani az ügyeket. Egy alkalommal más, területileg illetékes megyei felügyelőséghez tettük át a panaszt. 9 esetben tájékoztatást igényelt a beadvány, míg 6 megkeresés eljárást megszüntető végzéssel került lezárásra. Érdemi intézkedésre 45 fogyasztói kifogás esetén került sor, ám 2 esetben érdemi vizsgálat nélkül utasította el a Felügyelőség a megkeresést.
A gázszolgáltatókkal kapcsolatosan is jellemző volt a számlakövetelés kifogásolása, mely a villamos energiaszolgáltatáshoz hasonlóan a fogyasztók figyelmetlenségéből eredeztethető és a szolgáltatók részéről tekinthető megalapozottnak.Érkezett olyan panasz is, mely a számla érthetőségét kérdőjelezte meg.
Gyakran előfordult, hogy a fogyasztók nem értettek egyet a szolgáltatók által a hibás mérési időszakára visszamenőleg jogszabály alapján megállapított fogyasztás mértékével. Ilyenkor is megfigyelhető volt, hogy a számlák bizonyos részleteit nem kellő figyelemmel követték a fogyasztók, illetve nem mindig tettek eleget azon kötelezettségüknek, mely szerint jelezniük kell a mérőóra rendellenes működését.Ez idáig a 2012. évben 11 alkalommal, 1 950 000 Ft fogyasztóvédelmi bírság kiszabására került sor gázszolgáltatókkal szemben.
A közszolgáltatásokkal kapcsolatos beadványok számának növekedése arra sarkallja a Felügyelőséget, hogy kiemelt figyelemmel járjon el és kövesse nyomon a fogyasztók megkereséseit.