2011.11.26. 09:35
Ne Vásárolj Semmit! Nap
A karácsonyi vásárlási dömping előtt világszerte több mint 60 országban hívják fel a figyelmet környezetvédő és civil szervezetek a társadalom túlfogyasztására és rossz fogyasztási szokásainkra.
A karácsonyi vásárlási dömping előtt világszerte több mint 60 országban hívják fel a figyelmet környezetvédő és civil szervezetek a társadalom túlfogyasztására és rossz fogyasztási szokásainkra. A Tudatos Vásárlók Egyesülete idén is arra buzdított, hogy november 25-én tartsunk fogyasztói böjtöt, kerüljük el a boltokat. A kezdeményezés a vásárlásmánia mellett arra is felhívja a figyelmet, hogy a világ lakosságának 20 százaléka éli fel a Föld készleteinek 80 százalékát. A reklámok az emberek elégedetlenségét és mohóságát erősítik azzal, hogy elhitetik: akkor lesznek boldogok, szépek, naprakészek, ha minél több tárgyat birtokolnak. Becslések szerint Magyarországon a vásárlási mánia a lakosság mintegy 5 százlékát érinti, de a nők akár harmada is veszélyeztetett lehet. A vásárlások átlagosan 40 százaléka az előzetes vásárlási szándékoktól független, hirtelen ötlet és gyors döntés alapján történő impulzus vásárlás, amiben nagy szerepet játszanak az akciók és a boltok által bevetett marketing-trükkök. A hazai felmérések emellett azt is mutatják, hogy a vásárlók 55 százaléka hagyatkozik a boltokban hozott gyors döntésekre. A kényszerből-szórakozásból megvásárolt holmik előállításának nyersanyag- és energiaigénye, a csomagolással és a hulladékká váló termékekkel keletkező szemét mennyisége és a szállításukkal kibocsátott szennyezések mára az ökológiai katasztrófa súlyosbodásának első számú okaivá nőtték ki magukat. Életmódunknak köszönhetően jelentősen túlterheljük a bolygót. Ha mindenki úgy élne, mint mi magyarok, két Földbolygóra lenne szükségünk.
A Ne Vásárolj Semmit! Nap a túlfogyasztás elleni jelképes tiltakozás. Annak kinyilvánítása, hogy nincs rendjén, hogy míg egyre többet törődünk a vásárlással, az élet más fontos dolgait elhanyagoljuk. Míg a Föld lakosságának 35 százaléka hajlandó tenni saját fogyasztásának ökoszemléletű csökkentéséért, addig ez az arány nálunk csak 23 százalék. A Tudatos Vásárlók Egyesülete és a Ne vásárolj semmit! napi akcióban részt vevő szervezetek nem szegénységet vagy nélkülözést prédikálnak, csak arra bíztatják az embereket, hogy ne legyenek mindig “Kedves vásárlók” és “Tisztelt fogyasztók”! Arra szeretnék felhívni a figyelmet, hogy nagyobb kritikával kellene kezelnünk fogyasztói igényeinket, illetve, hogy a boldogságot, a megelégedettséget nem a boltokban, s nem azok között a dolgok között találjuk, amelyeket a hirdetések kínálnak.
Tömöri László, az E-Misszió Környezet- és Természetvédelmi Egyesület munkatársa szerint ez a nap amellett, hogy a helyi termékek vásárlására buzdít, s a minőségi árucikkeket helyezi előtérbe a kacatokkal szemben, azt szeretné erősíteni, hogy tudatos vásárlással sokat tehetünk a környezetünk védelméért. – Ha olyan termékeket veszünk aminek a csomagolása lebomló, szelektíven gyűjthető vagy újrahasznosítható, az nagy előrelépés a bennünket körülvevő környzetünk megóvása érdekében – mondja a szakember, aki azonban ezt is hozzáteszi: nem mindig a vásárló hibája, ha nem ezt teszi. – A gyártók nem igazán figyelnek erre oda, és ez nem is minden esetben pénzkérdés. Az egyik nagy üdítőgyártó például megszüntette a visszaváltható üvegeit, mert sok gond volt a visszavétellel, a tisztítással, s a vásárlók sem bajlódnak szívesen ezzel. Holott hatékony lenne és környzetbarát. A lebomló csomagolás lenne a legideálisabb megoldás, ám a gyártóknak nem éri meg erre költeni, így sok esetben a vevők hiába is keresik, nem találnak valódi környezetkímélő csomagolást. Ám a tapasztalatok azt mutatják, vásárláskor nem a környezetkímélő csomagolás a döntő szempont.