2011.07.26. 15:07
Vásárlócsalogató fantomakciók
Nyíregyháza - Az, hogy valamely reklámozott termék nem áll folyamatosan rendelkezésre az akció időtartama alatt, még nem minősül jogsértésnek.
Nyíregyháza - Az, hogy valamely reklámozott termék nem áll folyamatosan rendelkezésre az akció időtartama alatt, még nem minősül jogsértésnek.„Gazdasági recesszió idején bizonyára sokan rákényszerülnek arra, hogy elsősorban engedményes termékekre „vadásszanak” az áruházláncok katalógusaiban. Ha valamire szükségünk van, kivárjuk a leárazást a gyorsan apadó családi kassza védelmében. Ezzel él vissza sok nagyáruház bizonyos kurrens cikkek esetében” – veti fel problémáját levelében egy nyíregyházi olvasónk, majd így folytatja: „Vásárlóként gyakran tapasztalom, hogy a meghirdetett termék nem hogy az akciós időszak nyitónapjának feléig nem tart ki, de már nyitáskor sem kapható! Ez akkor igazán nagy bosszúság, amikor az ember kizárólag az áhított árucikk miatt tesz meg több tíz kilométert feleslegesen. Az üzemvezető pedig – kaján mosollyal – széttárja a kezét, s jön az ismerős magyarázat: a szállító nem szállított, az áru „elakadt” a határon vagy az akció csak a készlet erejéig érvényes. Okkal feltételezem, hogy sok esetben az igazság – ami, ugye, mindig „odaát” van – vélhetően egészen más.
A minap jártam úgy, hogy előzőleg roskadoztak a polcok a régen kinézett, de kissé drága termék alatt, ám az akciós időszak nyitó reggelén – láss csodát – még raktárból sem lehetett hozzájutni a félárassá tett árucikkhez a Metro-ban. Előfordulnak ilyen esetek Nyíregyháza más kis- és nagyáruházaiban is, de olyanról is hallottam már, hogy a féláron, korlátozott számban kínált számítástechnikai gépeket egymás között „osztották szét” a dolgozók, így ki sem került a vásárlótérbe. Egyébként az utóbbiaktól sajnálható mindezt a legkevésbé, mert vélhetően nincsenek annyira túlfizetve, hogy irigyeljük ezt a fajta helyzeti előnyüket. Végül keserű szájízzel távozunk, mert a félrevezető marketing okozta sebek is nyolc napon túl gyógyulnak. Aligha foglalkoztatja a multit, hogy a bizalom oda, a színes katalóguslapok pedig peregnek tovább...” – zárja sorait levélírónk.
Csak a készlet erejéig!
Krubl Ivett, a Metro kommunikációs igazgatója érdeklődésünkre elmondta: az áruház katalógusaiban minden alkalommal felhívják a vásárlók figyelmét a meghirdetett árukészletek korlátozott voltára. A jelentős kedvezménnyel árusított termékek (pl. kiárusítások) esetén erre még inkább tekintettel kell lennie mindenkinek. – Bár arra törekszünk, hogy folyamatos legyen a termékkínálatunk, de olykor sajnos előforulnak logisztikai problémák: kisebb késéssel érkeznek meg egyes külföldről importált termékek vagy az akció időtartama alatt ideiglenes készlethiány áll elő. Vásárlóink elégedettsége érdekében ezt úgy „orvosoljuk”, hogy – élve a kártyarendszer előnyével – telefonon vagy elektronikus levélben értesítjük őket, ha megérkezett a kívánt termék. Nem ritka a hazai Metro áruházak közötti rugalmas árucsere sem, ami szintén vásárlóink elégedettségét szolgálja – tájékoztatott Krubl Ivett.
A készlethiány önmagában nem jogsértő
Lapunk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megyei kormányhivatal fogyasztóvedelmi felügyelőségtől kért információt az akciós árukészletekre vonatkozó szabályokról. Dr. Juscsák Dóra felügyelőség-vezető elmondta: a levélíró által felvetett, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló ide vonatkozó törvény által tiltott, ún. csalogató reklám lényege abban áll, hogy a vállalkozás által hirdetett akciós termék nem áll rendelkezésre az akció teljes időtartama alatt, és erről a vállalkozás nem tájékoztatja a fogyasztókat.
– A készlethiány önmagában nem alapozza meg a jogsértést, ugyanis az a tény, hogy valamely reklámozott termék nem áll folyamatosan rendelkezésre az akció első napjától az utolsó napig, nem minősül jogsértésnek. A készlethiány megítélésekor figyelemmel kell lenni arra is, hogy a meghirdetett árut helyettesítő áru az adott áron elérhető-e az akció időtartama alatt. Természetesen az észszerű helyettesíthetőség mást jelenthet a kisebb értékű, mindennapi szükségletek kielégítése céljából vásárolt termékek (pl. élelmiszerek), valamint a nagyobb értékű, tartós használatra vásárolt termékek (pl. műszaki termékek) tekintetében. Műszaki termék esetében nem feltétlenül létezik helyettesítő termék, hiszen ezek esetében a vásárlási szándék kifejezetten az adott típusú, márkájú árura vonatkozik. Nem állapítható meg a vállalkozás felelőssége, ha a készlethiányt bizonyítottan valamely, a vállalkozás személyén kívül álló ok idézte elő, azaz a vállalkozás kellő időben, megfelelő nagyságú árukészletet rendelt meg, de a beszállító hibájából nem érkezett meg az áru az akció kezdetéig. A készlethiányos ügyek esetében a tényállás tisztázása körültekintő vizsgálódást tesz szükségessé, és önmagában a készlethiányra nem mindig lehet a jogsértést alapozni – hangsúlyozta a felügyelőség-vezető.
Mit mond a jog?
Jogsértés megállapítására a következő esetekben van lehetőség:
– az adott termék egyáltalán nem áll rendelkezésre az akciós időszakban;
– az adott termék az akció kezdetén nem elérhető;
– az adott terméknek irreálisan alacsony az indulókészlete, így az akciós időszak jelentős szakasza alatt nem áll rendelkezésre.
- Palicz István -