2009.11.08. 15:20
A kettő nem három, avagy Izsák hol vagy?
<p>Kisvárda - Sokan talán már így<br /> is ismerik, két alakosnak, a<br /> Munkácsy–díjas<br /> szobrászművész alkotását.<br /> Most már több hónapja, talán<br /> már éve is, hogy Izsák –a<br /> harmadik alak– hiányzik, Szabó<br /> Tamás Érintés című<br /> alkotásából, Kisvárdán a<br /> Tompos úti lakótelepen.</p>
Az Ótestamentum mózesi
könyveinek egyik elbeszélése szerint
Ábrahám
pátriárka – istene
parancsának engedelmeskedve – fiát,
Izsákot felvitte a hegyre,
oltárt épített és
áldozathozatalra készült. Amikor
Ábrahám kést
emelt Izsákra, az Úr
angyala megjelent, s közölte, hogy az atya
és gyermeke csupán isteni
próbatétel részese volt,
megakadályozta a tragédiát.
A hit, az áldozatvállalás eme
példázat értékű,
drámai konfliktusát a
művészet története során
számos remekművű alkotás
ragadta meg. Kisvárdán,
városi környezetben–a Tompos
úti lakótelepen– bibliai
témájú közösségi
rendeltetésű alkotás került
talpazatra Szabó Tamás
Érintés című,
–Munkácsy díjas
szobrászművész– Izsák
feláldozást
ábrázoló, megjelenítő
műve révén. E három alakos
szobor avatása 1988. június 9-én
volt.
A három alakos kompozíció
középpontjában, az
álló, lépő férfialak,
mely előtt kissé rézsútosan
elhelyezkedve, vele szembefordulva az
összekötözött Izsák
térdepel, s amelyhez föntről
érkezik –női figura
képében– a
lebegő–támaszkodó angyal.
Szabó Tamás valóságos
körplasztikát alkotott, e három
alakos bronzszoborkompozíciójával.
A mumifikált Izsák
egyénisége megismerhetetlen. Az
összekötözött test fájdalmas
meghajlása az ellenszegülés
hiábavalóságaként, a
tehetetlenség, a
kiszolgáltatottság
kifejezéseként értelmezhető
– volna, ha a szobor talpazatáról
nem hiányozna Izsák alakja.
Már többször, több alkalommal
megrongálták ezt a három alakos
kompozíciót. Izsákot,
valószínű jó helyen
őrzik. De vajon lesz e, aki elküldi e majd az
angyalt, hogy visszahozza Izsákot a
tragikus áldozathozatal elmaradt
pillanatához, a szoborkompozíció
talpazatára.
- Vincze Péter -