2009.10.16. 20:22
Ha majd lesz pénz a zsebben...
<p>Nyíregyháza - Vegetálnak az<br /> autókereskedők, de veszteséget senki sem<br /> tud és akar sokáig finanszírozni.</p>
20:21: Megkérdeztük: Mi a
véleménye a multik
jelenlétéről a
megyeszékhelyen?
Az orosi Horváth Anett szerint
nem elvetendő ötlet egy újabb
multicég letelepedése a
szomszédságukban, ám csak akkor
lesz igazán hasznos, ha munkahelyet teremt a
helybélieknek és nagy
vásárlóközönséget
tud magához csábítani.
Erdei Károly így felelt:
Nem zavar, hogy egyre több a
nagyáruház a városban, mert
egymással és a vevőkért
versenyezve aránylag alacsony,
pénztárcabarát árakon
kínálják termékeiket.
Az orosi Stefán József
tőlünk értesült az Oroson
születő újabb nagyáruház
híréről. –
Elérhető közelségben lesz
hozzánk, nem kell majd beutazni a város
szívébe. Ha jó áron
jó termékeket fognak
kínálni, nyert ügyük lesz,
számíthatnak az orosiakra és az
átutazókra!
Gráfel András nem
örül sem a város
szívében, sem Nyíregyháza
más pontjain felbukkanó multiknak.
– A forgatókönyv a szokásos:
alacsony, leszorított árakkal megnyerik a
vásárlókat, és ezzel
tönkreteszik, csőd szélére
sodorják a hazai üzletláncokat
és kisvállalkozásokat.
Az orosi Herzsa Andrásné
így válaszolt: Nagyon közel lesz a
lakásomhoz az új áruház.
Kényelmesebb lesz oda mennem
vásárolni, mint a belvárosi
üzletekbe, ha spórolni akarok.
Hajdú
Lászlóné egy ruha boltban
dolgozik. – Aligha lesz konkurenciám az
új szupermarket. Ha látogatottabb,
forgalmasabb lesz ez a városrész,
talán hozzám is többen
betérnek majd.
19:51: Használt autó,
készpénzért
Azt hihetnénk, az új autó
eladások drasztikus visszaesése
kedvező helyzetbe hozza a használt
gépkocsikkal kereskedőket, ám ez
korántsem igaz. Spivák
Zsolt, egy nyíregyházi
autókereskedés munkatársa
elmondta: az értékesítés
felére csökkent cégüknél
az utóbbi időben.
– Szigorodtak a feltételek, nőtt a
létbizonytalanság, visszaesett a
hitelfelvételi kedv. Sokan nem merik
vállalni az évekig tartó
törlesztést, mert abban sem biztosak, hogy
jövő hónapban lesz-e még
munkahelyük, jövedelmük.
Vásárlóink többsége
éppen ezért az egy millió forint
alatt kapható, néhány éves,
kevesett futott, megkímélt, alacsony
fogyasztású és
fenntartású autókat
keresi. És persze készpénzzel
fizet...
16:01: Ez egy bizalmi
kérdés
– Sok összetevős folyamat
következménye az
autókereskedelmet sújtó
értékesítési
csökkenés, legfőképpen a
gazdasági válság
embereket, háztartásokat
érintő hatásait szenvedik el a
márkakereskedők – véli
Nyitrai Gábor, a Carmo Kft.
tulajdonos ügyvezetője, aki leszögezi:
előbb a gazdaságnak kell fellendülnie,
aztán számíthatunk az
autóvásárlási kedv
fokozódására.
– A tavalyi
hiteldrágulások és
egyéni egzisztenciális
csődök után az emberek
egyelőre nem mernek belevágni újabb
hitelekbe, tehát egy bizalmi
válság tanúi is
lehetünk. Azok a kereskedések
tudnak most talpon maradni, ahol megőrizték
a partnerek bizalmát, s maradt egy olyan
ügyfélkörük, amelyik az új
feltételek mellett, magasabb
indulórészlettel is képes
vásárolni. Ennek előnyét
élvezzük mi is – fogalmaz
Nyitrai Gábor, egyben utalva
arra is, hogy ma a gazdaságpolitika
szintjén tart az egyeztetés a
hitelek futamidejének
korlátozásáról, az
induló befizetések minimális
összegéről, a nem forint alapú
hitelek és a fedezetek
szigorításáról.
15:46: Magyaroszágon sok
autó márkakereskedő
zárt már be, s bár ez
Nyíregyházát
egyelőre nem érintette, a kisebb
városokban már megmutatkoznak a
válság jelei. Akinek maradt
tőkéje és
ügyfélköre, az vegetál, de
veszteséget senki sem tud és
akar sokáig finanszírozni. Az egyes
márkáknál nagy
árleszállításokra nem lehet
számítani, mert a magyar piac annyira
kicsi, hogy egy ilyen akció nem sokat hozna a
gyártóknak, másrészt az
európai árkonvergenciára is
ügyelni kell. Senkinek nem érdeke
felborítani a kereskedelmi
struktúrát, s ezzel mondjuk oda jutni,
hogy a fizetőképesebb német
vevők Magyarországra jöjjenek
autót vásárolni.
No de ha már itt tartunk, nem árt
emlékeztetni arra: hazánkban
kiugróan magas adóterhek mellett lehet
új autóhoz jutni. Egy 3
millió forintos autó
megvásárlásakor
például 1 millió forinttal
(általános forgalmi adó,
regisztrációs adó)
gyarapítják a
költségvetést a
honfitársaink...
Hosszú menet...
– Drasztikusan visszaesett az
autóvásárlás, s ez
a helyzet csak akkor változik meg, ha az emberek
zsebébe pénz kerül –
fogalmazta meg tömören
véleményét lapunknak
Radvánszki
László, a Renault Gold Cars Kft.
ügyvezető igazgatója. Úgy
véli: a gazdasági környezet
javulása nélkül nem fog
növekedni az eladások száma, s mivel
az előbbinek egyelőre nincsenek az
átlagember szintjén
érzékelhető jelei, félő,
hogy az autókereskedelemnek még
sokáig kell várnia a
fellendülésre, ahogy mondják:
hosszú menet elé néznek...
– A márkakereskedők
túlélésében az egyik
döntő tényező, hogy kit s milyen
állapotban ért a
válság, de ott van még
számos kérdés: milyen
beruházásokat hajtott végre az
elmúlt években, ebből maradt-e
hitele s mekkora, képes-e új
bevételeket generálni, s ha nem, tud-e
hatékonyságjavító
intézkedéseket hozni,
költségeket csökkenteni, esetleg
kisebb létszámmal
színvonalromlás nélkül
folytatni a szolgáltatást – ad
támpontokat a mérlegeléshez
Radvánszki
László.
Kapcsolódó cikkek:
Irányított
autóhitelek
száz autókereskedés is
bezárhat
az Opel
- Nyéki Zsolt, Palicz István -