2009.06.16. 13:36
„Kenjed, nyaljad, rakjad, mert megérdemled!”
<p>Gondolkozott már azon, hogy Önnek mekkora az<br /> EQ-ja? Önnek egyáltalán van?<br /> Különben is, mi az az EQ? Cikkünkből<br /> megtudhatja!</p>
Gyakran hisszük azt, hogy akiknek nagy az
IQ-juk, okosabbak, tapasztaltabbak is. Pedig
nemcsak a tanulással megszerzett tudást
mérhetjük le, hanem mindennapos
érzelmi hatásokból
származó EQ
„tudást” is.
Ha el szeretnénk helyezkedni, nem mindegy,
hogyan adjuk el magunkat, milyen benyomást
keltünk egy teljesen ismeretlen közegben. A
magas EQ-val (Emotional Quotient)
rendelkező személyek „tudnak
bánni” az emberekkel, nagy
mértékben hatnak rájuk.
Képesek döntéseket
befolyásolni, mondhatjuk, „orruknál
fogva vezetni” másokat. Ilyen, magas
EQ-jú emberek lesznek jó tanárok,
gyógyítók, és persze
népszerű politikusok.
Munkatársunk dr. Nagy Edittel,
a Nyíregyházi Főiskola
docensével beszélgetett, aki nem rejtette
véka alá véleményét.
- Minden korszak mást állított
középpontba, hanyagolva a másikat. A
szocializmusban az ateizmus még nem nagyon hitte
el, hogy az embernek lelke van, ezért
nyilvánvalóan az értelmi
intelligencia megismertetése volt
hangsúlyos. A mi korunkban pedig már
beszélhetünk az érzelmi
intelligenciáról is, mindkettő
szükségességéről –
kezdte Nagy Edit.
- Hogyan lehet fejleszteni az érzelmi
intelligenciát?
- Tulajdonképpen az életutunk adja meg a
választ, hogyan lehet fejleszteni az
érzelmi intelligenciát - az
átélt kudarcok, szenvedések,
nehézségek, fájdalmak,
betegségek, krízisek mind-mind emberibb
emberré tesznek minket. Tehát minden, ami
az ember életében nehézség,
szenvedés, az empátiát
növelő tényező, és mint
ilyen, az érzelmi intelligenciát
is gazdagítja. Ezért mondjuk, hogy
minél több átélt
nehézség, kihívás az
egyén
viselkedésrepertoárját
bővíti, bölcsebbé tesz.
- Milyen ember az, akinek alacsony az
EQ-ja?
- Számára a racionalitás
létezik, a menedzser világ menedzser
típusú személyisége, aki a
„kenjed, nyaljad, rakjad, mert
megérdemled!” szlogenjével
éli az életét,
számára az létezik, ami
mérhető, objektív, vagy
megtapintható, s a világnak olyan
csodáival nem tud mit kezdeni, ami nem
látszik, de azért van. Gondolok itt a
fényre, az illatra, a szeretetre, s az ezekhez
hasonló fogalmakra, amire ő csak annyit
mond: „gyerekeknek és a nőknek
való foglalatosság”.
- Mi a helyzet a gyerekekkel?
- A gyerekek érzékenysége
veleszületetten óriási. Az a
tisztaság, őszinteség, amely egy
kisgyerek lelkében van, és amit
nonverbális
kommunikációjával meg is
jelenít a családban, az a
szocializáció során elvész.
A gyerek rájön, hogy
érvényesüléséhez nem
kell feltétlenül igazat mondania,
néha el lehet hallgatni az igazságot.
Látva környezetében a
képmutató életet, a pénz
hatalmát, azt gondolja, hogy a
boldogságot a tárgyak birtoklása
jelenti. A mai világban már egy
tizenéves kamasz meg van győződve
arról, hogy az igazi boldogság a
pénz birtoklása. Nehezen lehet őket
meggyőzni ennek az
ellenkezőjéről, főleg akkor, ha a
család értékrendje ezzel
ellentétes. Ha keveset van együtt a
család, a „mi-élmény”
megélése ritkán adatik meg, pedig
ez az, ami igazán épít egy
gyermeket.
A gyermekkor döntő mindkét fajta
intelligencia-fejlődés
szempontjából. Gyermekeink
életét tehetjük szebbé, ha
okosan és felelősségteljesen
fejlesztjük az érzelmi
intelligenciájukat.
- Havasi Zsófia -