2009.03.30. 11:25
„Nyíregyházán lettem színész”
<p>Nyíregyháza - Volt már gyilkos<br /> bíboros, orvos, tanító, katona, frivol<br /> mulató nőnek öltözött<br /> sztárja, főpincér, borbély,<br /> vidéki munkanélküli és<br /> grófi inas, belebújt Bethlen Gábor,<br /> Theseus, Kreon és I. Lipót<br /> bőrébe.</p>
Játszott Shakespeare-t –
Ahogy tetszik, Othello,
Tévedések
vígjátéka, Szeget
szeggel, Szentivánéji
álom –, nem kerülték el a
nagy orosz írók – Ványa
bácsi, Revizor,
Ördögök –, lubickolt
vígjátékokban –
Család ellen nincs orvosság,
A miniszter félrelép, Csak
semmi szexet kérem, angolok vagyunk
–, színpadra lépett zenés
darabokban – Csárdás
királynő, Mágnás
Miska, Charlie nénje –
és persze voltak
emberpróbáló, súlyos
szerepek – Amalfi hercegnő,
Peer Gynt, Száz év
magány – ez nagyon röviden
Horváth László
Attila színpadi életrajza.
A Móricz Zsigmond Színház
művészét március 15.
alkalmából Jászai
Mari-díjjal tüntették ki, az
elismerés kapcsán
elevenítettük fel az elmúlt
évtizedeket.
Nem elírás, valóban
évtizedekről van szó, hiszen 23
éve érkezett
Nyíregyházára
Szolnokról, ahol stúdiózott, de
azt mondja, színésszé a
Móricz Zsigmond
Színházban vált.
– Itt kezdtem el komoly szerepeket kapni, s
bár akkoriban 7–8 év után a
színészek váltottak,
én maradtam. Fontos darabokban fontos szerepeket
játszhattam el, a
vígjátékoktól a
drámákig, s boldoggá tesz, hogy a
színházirodalom ilyen széles
skáláján mozoghatok.
Végletes szerepek például az
Amalfi hercegnő gyilkos bíborosa
és az Őrült nők
ketrecének Zazája, melyekhez komoly
élettapasztalat és szakmai tapasztalat
kell, melyek szinten tartják a
színészi
készenlétet, s melyeket nem lehet
rutinból eljátszani.
Horváth László
Attila önkritikus művész, aki
elismeri, hogy makacs ember, de szerinte ez a
szakmájában pozitív
tulajdonság, azt is belátja, hogy a
rendezést nem neki találták ki
– „színészként
rengeteg ötletem van egy-egy darab kapcsán,
ám rendezőként semmi sem jutott az
eszembe”–, s meghallja a kritikát.
– Minden vélemény hat rám,
legyen ez pozitív vagy negatív,
bár tudom, ezek része felületes
vélemény. A nyíregyházi
közönség szerencsére kritikus,
elfogadóak és érzékenyek, s
nyitottak az újra. Mint ahogyan én is: ha
oka és értelme van, elfogadom a
hagyományos színház kereteit
feszegető megoldásokat. Nincsenek
bebetonozott szemléletek, ha egy darab az
életünkről szól, ha azt
tükrözi, de ezt egy erősebb
koncepció mentén teszi, ám
legyen.
A Jászai Mari-díjról
szólva Horváth
László Attila azt mondja,
jóleső érzés, de nem ez
határoz meg mindent, szerinte azon túl,
hogy elismerték a munkáját, azt is
jelzi, hogy figyelnek a színház
társulatára.
– A társulat egy erkölcsi
kategória, tagjainak nemcsak szakmailag, de
morálisan is folyamatosan a csúcson kell
lenniük – véli, s hozzáteszi:
a Móricz Zsigmond Színház
művészei nemcsak tisztelik, de szeretik is
egymást, ezt pedig a nézők is
érzékelik.
– Ez egy híres színház lett,
s nem egy a vidéki teátrumok
közül – mondja, s büszkén
említi, hogy budapesti bérleteseik is
vannak. – Az, hogy figyelnek ránk, hogy
szeretnek bennünket, s hogy a városnak
és a megyének is fontos, hogy egy
jól működő, színvonalas
előadásokat színpadra
állító társulata legyen,
bennünket is büszkeséggel tölt el
– hangsúlyozza Horváth
László Attila, aki imád
színházba járni akkor is, amikor
nem lép színpadra, aki komoly
elvárásokat fogalmaz meg magával
szemben, aki – a felesége szerint –
nagyon magasra teszi a lécet, s aki minden
bizonnyal ennek is köszönheti, hogy
március 14. óta Jászai
Mari-díjas színész.
- Száraz Ancsa -