2008.11.09. 11:29
Vezérállásból a szimulátorhoz
<p>Nyíregyháza - Nyíregyházán négy napon át, december 15–18. között vizsgáznak majd a mozdonyvezetők a mobil szimulátoron. A mozdonyvezetőknek időközönként meg kell újítani járművezetői vizsgáikat, azaz kétévente kötelesek számot adni tudásukról.</p>
Máig a legbiztonságosabb földi közlekedési eszköznek számít a vasút, ha esetenként fekete lapok is kerülnek nagykönyvébe. Azért, hogy e biztonságosságát tovább örökítse, jelentős lépést tett a MÁV Zrt. és a MÁV-Trakció Vasúti Vontatási Zrt.
Ez év szeptemberében a mozdonyvezetők időszakos vizsgáztatásában megjelent a mozdonyszimulátor és az elektronikus tesztrendszer, melyek a korábbinál hatékonyabb és korszerűbb módon értékelik a megszerzett tudást és annak alkalmazását.
Év végéig mindenki vizsgázik
– A mozdonyvezetőknek időközönként meg kell újítani járművezetői vizsgáikat, azaz kétévente kötelesek számot adni mozdonyvezetői tudásukról és vasútforgalmi ismereteikről – tudtuk meg Horváth Gergő Tamástól, a MÁV-Trakció Zrt. kommunikációs referensétől.
– Az oktatás és a számonkérés színvonalának, valamint a közlekedés biztonságának további emelése érdekében a MÁV Zrt. Baross Gábor Oktatási Központ, a MÁV-Trakció Vasúti Vontatási Zrt., és a MÁV Zrt. szakemberei közös, 390 millió forintos projektet valósítottak meg.
– Az új, komplex elektronikus vizsgáztatási rendszer mintegy 4200 mozdonyvezető ismetereit méri fel az év végéig. A számítógépes, teszten és szimulációs gyakorlatokon alapuló tesztrendszer magában foglalja a mozdonyvezetői tudás forgalmi és műszaki ismeretanyagát, valamint dokumentálja a vizsgaeredményeket is.
– Európa egyik legmodernebb mozdonyszimulátor-rendszerét uniós közbeszerzési eljárás keretében szerezte be a MÁV Zrt. A szimulátorok a mozdonyvezetők képzésében kiemelt szerepet kapnak. A szabályok helyes begyakoroltatásán túl segítenek az előre nem látható szituációk kezelésében, ezáltal a helyes döntési reakciók is könnyebben rögzülnek – mondta Horváth Gergő Tamás.
Csak sikeres vizsgával |
Sikertelen szimulátoros vizsgájukat követõen két további (pót)vizsgázási lehetõségük van a mozdonyvezetõknek, azonban ezek teljesítéséig nem vezethetnek mozdonyt. Érvényes jármûvezetõi vizsgák nélkül ma sehol Európában nem vezetnek mozdonyt a mozdonyvezetõk. Azon mozdonyvezetõk esetében, akik sikertelen vizsgát tettek, mindaddig nem engedélyezett a mozdonyon történõ munkavégzés, amíg vizsgájukat sikeresen le nem teszik. Az új rendszeren 2008. október 22-ig vizsgázott összesen 1228 mozdonyvezetõ közül eddig mindössze 11 fõ (a vizsgázók számának kevesebb, mint egy százaléka) nem felelt meg a szimulátoros vizsgarészen. |
- Lefler György -