2021.01.24. 20:00
Gyorshajtók a megyében: még mindig miattuk történik a legtöbb baleset
A megyében kiemelten ellenőrzik a közlekedőket, és a szabálysértőkkel intézkednek.
Forrás: illusztráció / shutterstock
Elkészült a legfrissebb baleseti statisztika. Az összegzésben górcső alá vették a régiókat, a megyéket, illetve a baleseti okokat is részletezték.
Nem magyar specialitás
– Hasznos időtöltés volt átböngészni az adatokat, a számokat. Örömmel nyugtáztam, hogy a régiónkban, a megyénkben csökkenő tendenciát mutatnak a baleseti mutatók – kezdte reagálását Szaszala László, a Magyar Autóklub észak-alföldi regionális szervezetének elnöke.
– A rendőrség is sokat tesz a baleset-megelőzésért, az autóklub pedig országosan évi 300 millió forintot fordít a különböző közlekedésbiztonsági tevékenységekre. A diákoktól a nyugdíjasokig igyekszünk minél szélesebb körben teljesíteni a küldetésünket. Nem magyar specialitás a gyorshajtás, sajnos, világszerte ebből adódik a legtöbb baleset. Noha sok sebességmérő hely van országszerte, van hiányérzetem. Mégpedig annak nem vagyok a híve, hogy egyesek legálisan beszerzik a mérőket kontrolláló eszközöket, így amikor a közelükbe érnek, lassítanak. Le a kalappal azok előtt, akik betartják a KRESZ-t, a szabálykövető magatartást tanúsítókra alapozhatunk. Akkor van a baj, ha önhibáján kívül balesetet szenved. A friss kutatás tehát biztató képet fest, azonban nem szabad megelégedni, hátradőlni, tovább kell apró lépésekkel haladniuk előre az illetékeseknek. Lassú víz partot most: minél hatékonyabban kell kiszűrni a gyorshajtókat.
Kiemelten ellenőrzik
– Elszomorító és sajnálatos tény, hogy a megyében is a gyorshajtásból adódik a legtöbb baleset. Noha a VÉDA-kapuk és a technikai eszközök mérik a sebességet, ezzel tisztában vannak a járművezetők, és amint túlhaladnak rajtuk, rákapcsolnak és nagyobb fordulatszámmal haladnak. Tisztelet a kivételnek – mondta Bordás Béla nyíregyházi városgondnok, közlekedési és baleseti tudósító. – A megyében kiemelten ellenőrzik a közlekedőket, és a szabálysértőkkel intézkednek. Kijelenthető, hogy a többség betartja a szabályokat. Ilyenkor, a télies időben a megváltozott útviszonyokhoz alkalmazkodniuk kell a közlekedés résztvevőinek. Ügyelniük kell a „látni és látszani” elvre. Nagyobb koncentrációra és fokozottabb figyelemre van szükség. Ha tehetik, akkor a rutinosabb sofőrök legyenek inkább az utakon! A tapasztalat szerint a fiatal, friss jogosítvánnyal rendelkezők még bizonytalanabbak. Az idősebbeknek célszerű elővenni az aktuális KRESZ-könyveket, érdemes alaposan átböngészni, hiszen sok szabály megváltozott a vizsgájuk óta. Sok balesetnél nem értik, hogy miért ők a hibásak, több egyértelmű esetnél nem egyeznek meg a felek a felelősség kérdésében, ezért rendőrt hívnak. A belterületen sok a gyalogoselütés, a kerékpáros-gázolás a zebrán. Hogy ki a hibás, az mindegyik esetben más, de tény: nincs minden gyalogos tisztában azzal, hogy hiába a zebrán megy át, a megkülönböztetett jelzésű járműnek van elsőbbsége. Az elmúlt időszakban több olyan gyalogosgázolás történt lakott területen kívül, amikor az elütött személy nem viselt láthatósági mellényt. A korlátozott láthatósági viszonyoknál a kerékpárosoknak is kötelességük ilyen öltözéket hordani. Nagyon fontos a megfelelő világítás, a fényszóró megléte. Találkoztam olyan utánfutót vontató kocsival, melynek sötét színű volt a rakománya, és nem volt hátul világítás. Ez szabálytalan és balesetveszélyes.
LTL