2021.12.27. 14:00
Már állnak az óriásdaruk
Az osztrák cég munkatársai két hét alatt állították fel a szerkezeteket.
Befejezték a méretüket és az alkalmazott technológiát tekintve is egyedülálló óriásdaruk megépítését Fényeslitkén, Európa legmodernebb, rövidesen üzembe álló szárazföldi konténerátrakóján, az East-West Gate terminálon – tájékoztatta lapunkat a beruházó cég. Ahogy arról korábban már több alkalommal is beszámoltunk, a három hatalmas szerkezetet Európában elsőként 5G segítségével, távolról irányítják majd.
Tizenkét órás műszakokban
Az intermodális rakodási technológia vezető gyártója, az osztrák Künz 50 munkatársa mindösszesen két hét alatt, 12 órás műszakokban állította fel Európa legmodernebb termináljának három, sínen guruló óriásdaruját. Az egyik, 41 méter fesztávú szerkezet a legnagyobb szárazföldi átrakó Európában. A másik két daru 28 méter széles. Mindegyik 28 méter magas, és egyenként 45 tonna terhet tudnak rakodni. Szintén áll már a terminál negyedik, 20 méter magas gumikerekes daruja is.
Mint azt egy korábbi sajtóbejáráson Bóday Tamás, a Huawei integrált vállalati megoldásokért felelős igazgatója lapunknak elmondta, az óriásdarukat 5G-s kapcsolat segítségével távolról, egy irányítóközpontból vezérlik majd. Mindegyikre húsz nagy felbontású kamerát telepítettek, amelyek képét az 5G segítségével valós időben látják a terminál központjában, és ugyanúgy, késleltetés nélkül tudnak reagálni, így úgy tudják irányítani a darukat, mintha azokon, egy fülkében dolgoznának.
A terminál villámsebességgel épül, mindössze egy év alatt jutott el az indulástól az utolsó munkálatokig. 2020 októberében kezdték el a földmunkát a 140 hektáros területen, az építési munkák az idén januárban indultak. Mostanra az összesen mintegy tíz kilométer hosszú normál és széles nyomtávú vasúti pálya, valamint a közúti közlekedésre és a konténerek tárolására használt 225 ezer négyzetméter betonburkolat építése is befejeződött. A terminál központi épületében a belsőépítészeti munkák folynak, készül a raktár, a gépjárműtároló és a konténerjavító műhely is.
Új munkahelyek
Tálosi János, az East-West Gate Zrt. vezérigazgatója korábban úgy fogalmazott, a beruházás közvetlenül mintegy 150 új munkahelyet hoz létre a térségben, közvetve pedig 400-500 ember foglalkoztatását teszi lehetővé. A társaság figyel a munkaerő-utánpótlásra is, céljuk, hogy hosszabb távon is helyi szakembereket foglalkoztassanak, a közelmúltban ezért is támogatták – többek közt – a záhonyi Kandó Kálmán-szakközépiskolát, ahol egy idegen nyelvi és egy számítástechnikai labort alakítottak ki.
A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen.
Borítókép: A fényeslitkei óriásdarukat 5G segítségével, távolról irányítják majd | Fotó: EWG/Marozsán János