nem minden motorhoz alkalmas!

2020.01.03. 11:30

Új benzinnel tankolunk

Új jelzés a töltőállomásokon: a 95-ös benzint E10-es matrica jelzi az eddigi E5-ös helyett.

Fotó: Sipeki Péter

A kormányrendelet szerint a 95-ös oktánszámú benzin bio­etanol-részaránya legalább 6,1 százalék lett január 1-jétől, a dízelhez kevert biodízel minimális részaránya pedig 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő. Ezért a töltőállomásokon kicserélték a matricákat: a 95-ös benzint E10-es matrica jelzi az eddigi E5-ös helyett.

A Magyar Autóklub is összeszedte a honlapján – az Európai Autógyártók Szövetségének alapján – az érintett modellek részletes listáját. – Az Európai Unió üzemanyag-minőségéről szóló irányelv 2011. január 1-jétől vezette be azt az új piaci benzint, amely az előírások szerint legfeljebb 10 százalék etanolt tartalmazhat, ennek a közismert neve az E10. Eddig csak Finnországban, Franciaországban, Németországban és Belgiumban használták.

Január elsejétől Magyarországon is változott a 95-ös oktánszámú benzin etanoltartalma – mondta el Szaszala László, a Magyar Autóklub észak-alföldi regionális elnöke.

Aki az új esztendő első napján begurult a benzinkútra, és előzetesen nem tájékozódott, begurult, amikor meglátta az ártájékoztatót: a benzin és a gázolaj is drágább lett. Ám nem pusztán ennyi a változás a honi töltőállomásokon.

Zökkenőmentes átállás

– A kormányrendelet szerint a 95-ös oktánszámú benzin bioetanol-részaránya legalább 6,1 százalék lett január 1-jétől, a dízelhez kevert biodízel minimális részaránya pedig 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő. Ezért a töltőállomásokon kicserélték a matricákat: a 95-ös benzint E10-es matrica jelzi az eddigi E5-ös helyett – mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.

Sok helyen már december végén szembesülhettek az új jelzésekkel az autósok. Azért, hogy az átállás zökkenőmentes legyen, a töltőállomások jelentős részénél a decemberben kiszállított üzemanyagok összetétele már megfelelt a 2020-as előírásoknak. A környezetvédelmi okokból meghozott döntés sokakat érinthet Magyarországon.

– Az intézkedéssel Magyarország is csatlakozott a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz. Korábban már több uniós országban álltak át a magasabb bioetanol-tartalomra, és a tapasztalatok szerint mindez nem okozott műszaki problémát. Az E10-es benzin használatával a járművek fogyasztásában lényeges változást nem lehet majd érezni. A régi típusú autót használóknak célszerű ellenőrizni, hogy lehet-e kocsijukba az új üzemanyagból tankolni.

A Magyar Autóklub minden érintett járműtulajdonosnak felhívja a figyelmét, hogy előzetesen tájékozódjon, mert bizonyos régebbi autótípusoknál ez az új üzemanyag károsíthatja a motort. Csütörtökön autóba ültünk, és kíváncsiságból tettünk egy kört Nyíregyházán, hogy saját szemünkkel győződjünk meg az új jelzésekről. Nos, az E10-es matricák arról árulkodtak, hogy felkészültek a töltőállomások.

– Én is utánaolvastam a témában, hiszen elterjedt, hogy bizonyos autókat a szűrő eldugulásával tönkretehet az újítás. Nyilván nem vezették volna be azért, hogy kárt okozzanak. Ráadásul akik ezt terjesztik, feltételes módban használják. A régi céges autómba többször tankoltam már, vezetés közben semmi változást nem tapasztaltam.

Sokan kétségbe vannak esve, én pedig amondó vagyok, hogy várjunk még az ítélkezéssel, teljen el egy kis idő, aztán úgyis kiderül, mennyit ér az új piaci benzin – reagált megkeresésünkre Cserpák Tamás, az egyik nyíregyházi benzinkút vezetője.

MTI, KM


Az érintett modellek részletes listája a teljesség igénye nélkül

BMW: Minden benzinmotoros BMW modellbe engedélyezett E10 benzin használata, gyártási évtől függetlenül.

Fiat: Minden típusban használható az E10 a 2000-es modelltől kezdődően, az Euro 3 kibocsátási szint vagy annál újabb benzinmotorok esetében.

Ford: E10 használható az 1992 óta Európában értékesített valamennyi benzinmotorral működő Ford modellben, kivéve: a Ford Mondeo 1.8 SCI 2003 és 2007 között.

PSA Csoport (Peugeot, Citroen és DS): Minden benzinmotoros autó 2000. január 1-je óta E10 (EN228) kompatibilis.

Opel-Vauxhall: Az E10 benzin használata engedélyezett minden benzinmotorral rendelkező Opel-Vauxhall járműbe, kivéve a 2,2 literes közvetlen befecskendezésű benzinmotorral rendelkező modellek, motorkód: Z22YH (Vectra, Signum, Zafira).

Chevrolet: Az összes, a 2006-os modellévből gyártott Euro4 kibocsátású Chevrolet modell használhatja az E10-et.

Dacia: Minden benzinmotoros Dacia modellben használható az E10 benzin.

Renault: Az összes, 1997. január 1. óta forgalomba hozott Renault benzines járműben használható az E10.

Toyota: Az E10 benzin engedélyezett az összes Toyota európai benzines ­modellbe, amely 1998 januárjától készült.

Audi: Az E10 használható minden benzines modellben.

Seat: Néhány kivételtől eltekintve E10 használható.

Skoda: Az E10 engedélyezve van az összes benzines Skodához.

Volkswagen: Néhány kivétellel használható az E10.

Volvo: Az E10 benzin az összes, 1976 óta forgalomba hozott benzinmotoros Volvo autóban használható.

Nissan: A 2000. január 1. után gyártott benzines modellekben használható az E10.

Mazda: E10 minden benzines, 2002 óta gyártott motorban használható; Mazda6 és a később bemutatott modellek.

Mitsubishi: Minden benzines modellben használható, kivéve a GDI motoros modellt 2007-ig (közvetlen benzin­befecskendezés).

Suzuki: Az E10 benzint engedélyezték az összes jelenlegi benzinmotoros gyártási modellbe.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában