2021.02.11. 07:00
Galamb-születésnap a Fordnál
Február 3-án volt 140 esztendeje, hogy megszületett Galamb József, a Ford T-modell tervezője.
Forrás: MTI
Száztizenegy esztendeje, 1908. október 8-án a Ford Motor Company szerelőcsarnokból először gördült ki Ford T-modell, a világ első népautója, melyből évtizedek alatt 15 millió Bádog Böske készült – ahogy akkor becézték a szalagszerű szereléssel és gyártással készült gépkocsit. Az 1999-ben az évszázad autójának választott Ford T-modellt a XX. század legjelentősebb technikai újításaként tartják számon. Galamb József a szintén magyar Farkas Jenővel, Kaltenberger Gyulával és Balogh Károllyal együtt alkotta meg a híres Ford T-modell alkatrészeinek tervét.
Valóra vált amerikai álom
Az amerikai Ford-autógyár első főmérnöke, a legendás T-modell tervezője, Galamb József gépészmérnök száznegyven éve, 1881. február 3-án született. Ötgyermekes makói parasztcsaládban nevelkedett. Amikor a szegedi Állami Fa- és Fémipari Szakiskola harmadik osztályába járt, felvették a budapesti Állami Felső Ipariskolába (ez a BMF Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar jogelődje). Később a Diósgyőri Vasgyárban lett műszaki rajzoló, utána pedig műszaki altisztként a haditengerészetnél Horthy Miklós sorhajóhadnagy volt a parancsnoka. Miután leszerelt, az aradi Magyar Automobil Rt.-nél helyezkedett el, és vállalati ösztöndíjjal bejárta az egész kontinenst. A frankfurti Adler-autógyárban a motorok összeszerelésére alkalmazták. Amikor 1903-ban áthajózott Amerikába, azt olyan céllal tette, hogy kellő tapasztalatot gyűjtsön. Rá egy évre a Saint Louis-i autó-világkiállítás akkora hatást tett rá, hogy ott maradt. A clevelandi Stearns-autógyárnál kezdte a karrierjét, 1905-ben pedig az amerikai autógyártás leendő fellegvárába, Detroitba költözött. Noha három helyen is pozitívan bírálták el az álláskérelmét, végül az akkoriban 300 alkalmazottat foglalkoztató Ford cég tervezői ajánlatát fogadta el.
A máshol gyártott alkatrészekből szerelték össze az automobilokat. A Ford az első gyártmányát az A betűvel látta el, a T-modell a huszadik volt a sorban. Galamb József akkor keltette fel Henry Ford figyelmét, amikor újratervezte az N-modell hűtésrendszerét.
Detroitban nyugszik
A főmérnöki pozícióban előlépő magyar szakembert konkrét feladattal bízta meg a cégtulajdonos: a jutányos árú, könnyen kezelhető népautó terveinek kidolgozásával bízta meg őt és Harold Willst.
A Tin Lizzie (magyarul: Bádog Böske) teljesen átalakította az autózást. Olyannyira sikeres lett a modell, hogy két évtizeden át gyártották. Az évszázad autójának is megválasztották 1999-ben.
Galamb József a nyugdíjazásáig a Ford dearborni üzemében dolgozott. Hetvennégy éves korában hunyt el, Detroitban nyugszik.
Galamb József 1915-ben kapta meg az amerikai állampolgárságot, 1917-ben megnősült, két leánya született. Soha nem felejtette el, hogy honnan indult: világhírű mérnökként 1911 és 1932 között többször hazalátogatott.
A két Magyarországon maradt testvérével hozta létre 1922-ben a makói Ford-lerakatot, ahol gépkocsik mellett Fordson traktorokat és alkatrészeket árultak, és javítottak egészen 1944-ig. A makói szakmunkásképző intézet 1990-ben felvette a nevét, 2000-ben posztumusz díszpolgárrá avatták szülővárosában.