Nyíregyháza

2019.12.02. 11:30

A sárga angyaltól a tüzes vízig

Ismét megválasztották Szaszala Lászlót a Magyar Autóklub regionális elnökének.

Szaszala László rajong a veterán autókért

Fotó:

Nem volt csinnadratta, konfettieső, különösebb felhajtás nélkül választották meg újra Szaszala Lászlót a Magyar Autóklub észak-alföldi regionális elnökének. Az országban rajta kívül még hatan töltenek be hasonló pozíciót. Hat éve látja el az ezzel járó teendőket, ezúttal öt esztendőre kapott ismét bizalmat.

Szaszala László rajong a veterán autókért

– Manapság, amikor annyi vetélkedő van, akár kvízkérdés is lehetne: mikor alakult a Magyar Autóklub jogelődje? Segítek: pontosan 1900-ban – ütötte fel a képzeletbeli históriás könyvet Szaszala László, akinek az élete kész regény.

Visszhangos találkozó Tihanyban

Amikor 1900 novemberében megalakult Budapesten a Magyar Autóklub jogelődje, a Magyar Automobil Club, mintegy ötven személygépkocsi járta a honi közutakat (óránként legfeljebb 20 kilométeres sebességgel). Hatsek Béla optikusmester volt az első hazai automobil-tulajdonos az 1895-ben vett Benz gyártmányú kocsijával. Ötvenkilenc éve hívják a szervezetet Magyar Autóklubnak, amely 1961-ben Tihanyban rendezte meg a visszhangos első országos autóstalálkozóját, ahol a klubtagok fele megjelent. 1975-ben több mint százezerre nőtt a klub tagsága, már minden harmadik autós tagja volt a klubnak.

November 30-án 119 esztendeje, hogy a budapesti Royal szállodában megalapították a Magyar Automobil Clubot, melynek gróf Szapáry Pál lett az elnöke, gróf Károlyi Mihály pedig a társelnöke, többek között Bánki Donát és Törley József voltak a választmány tagjai. A Magyar Tudományos Akadémia javaslatára 1960-ban vette fel a szervezet a Magyar Autóklub nevet.

– Sok embernek az autóklub szó hallatán beugrik a „sárga angyal”. Ez azonban csak egy része a szerteágazó tevékenységnek. Az országúti segélyszolgálat 1958-ban indult el, eleinte a balatoni úton működtek segélyautók hétvégeken. Az elnevezés azért alakult ki, mert 1963-tól az osztrák klubtól kapott sárga Steyr autók álltak szolgálatba, ezek lettek a „sárga angyalok” – említette Szaszala László.

Kiemelt figyelem

– A Magyar Autóklub mindig kiemelt figyelmet fordított a közlekedésbiztonság javítására. Ennek az egyik legfőbb bástyája a diákoktatási programunk. Célunk, hogy a gyermekeket a valós életnek megfelelő, a gyakorlatban előforduló veszélyhelyzetekkel ismertessük meg, kiemelve azokat a fizikai törvényszerűségeket, amelyeknek megsértése balesethez vezethet.

– A program egyik pillére a „Biztonságosan közlekedni egy életúton” elnevezésű országjáró oktatási program. Az országjáró rendezvénykamionnal, modern szimulátorokkal, célzott üzenetekkel igyekszünk felhívni a figyelmet a közlekedésbiztonság fontosságára. A „Ki a mester két keréken?” kerékpáros közlekedésbiztonsági vetélkedőn a helyes közúti közlekedésre nevelés, a KRESZ-szabályok megismertetése a törekvés.

Büszke a saját készítésű, különleges pálinkáira is | Fotók: KM-archív

– A XX. század elején kiváltságnak számított az autó, ma már mindennapos használati eszköz. A Magyar Autóklub olyan szolgáltatásokat kínál, mint például a műszaki vizsga, az eredetvizsgálat, a vezetéstechnikai tréning, az utazási iroda, a járműjavítás, az érdekvédelem, a jogi tanácsadás vagy éppen a kedvezményes tankolás – jegyezte meg Szaszala László, aki bár 2007-től nyugdíjas, korántsem csak pihenéssel és nosztalgiázással tölti az idejét.

A Hősök terén található ipari műemlék, a Nyíregyházi Értéktárba felvett villamos neki köszönheti, hogy nem ócskavasként végezte.

– A rendszerváltozás után a SZÁÉV felszámolásával fennállt annak a veszélye, hogy valamelyik MÉH-telepre kerül. Mivel a harminc szabadban töltött év és a daruzások alaposan megviselték, fel kellett újítani. A kisvasút kocsiműhelyében a szakemberek újjáépítették (2001–2003), ez 12 millió forintba került. Vannak kész ötleteim arra, hogy miként lehetne az álló villamost „mozgásba” hozni, ha például kávézóként működne, de ez csak vágyálom.

– Hét éve alapítottam meg az Aranyhang Dalárdát, ami most tizennyolc tagot számlál, és már többször voltunk a Dankó Rádió élő műsorában. Összetartó a csapat, az éneklés, a nótázás köt össze bennünket. S ki ne hagyjam a pálinkafőzést! A tüzes víz készítése szintén a hobbim. Korántsem kommersz italokról van szó, a galagonyától a vackorig széles a gyűjteményem, és természetesen nem díszként tartogatom a folyadékkal teli üvegeket.

Ladányi Tóth Lajos

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!