2019.12.06. 08:39
Jót tesz a magyar gazdaságnak az E10
Úgy csökken majd a közlekedés környezetszennyezése, hogy a gazdaság is közvetlenül jól jár
A már most is csúcsra járatott hazai bioetanol-termelés a járműüzemanyagok összetételének jövő évtől hatályos változása miatt nem növekszik, a kőolajimport viszont csökken, és az előállított bioetanol nagyobb hányada kel majd el belföldön – írja a Világgazdaság.
Kedvezőbb helyzetbe hozza a magyarországi kukoricatermesztőket, és csökkentheti a közlekedéshez kapcsolódó károsanyag-kibocsátást, hogy 2020. január 1-jétől a jelenlegi, legfeljebb 5 térfogatszázalékos helyett 10 százalékos lesz a hazai töltőállomásokon forgalmazott benzin és dízelüzemanyagok megújuló alapú összetevője.
A változás előírásával az Európai Unió megújuló energia irányelvét követi a júliusi kormányrendelet, amelyben E10 jelzéssel szerepel a 10 százalékos bioetanol-tartalmú benzin.
A Magyar Ásványolaj Szövetség tagjai a törvényi kötelezettségüknek megfelelően határidőre bevezetik a piacra a magasabb bioetanol- és biodízel-tartalmú hajtóanyagokat
– mondta a Világgazdaságnak Grád Ottó, a szövetség főtitkára.
Azon aggodalom kapcsán, hogy a benzin nagyobb bioetanol-hányada károsítja a járműveket, a szakember hangsúlyozta, hogy ez csak a régebbi autókra vonatkozik, azok közül is csak a magyar piacról lényegében kikopott E85-ös benzint használókra.
A Mol – a Magyar Nemzet augusztusi írása szerint – a százhalombattai finomítójával teljes egészében képes lesz kezelni a változást, a finomítóba a biokomponensek több ellátási csatornából érkeznek. Az OMV-nél a biológiai eredetű összetevők arányának növelése infrastrukturális módosításokat igényel, a Lukoil néven ismert Normbenz-kutakhoz pedig már az előírt biotartalmú importbenzint szerzi be a forgalmazó, amely a gázolajhoz a Dunaföldvár melletti üzemében keveri a külföldről származó biodízelt.