2009.04.11. 01:10
Kerékbilincs anomáliák
<p>A kerékbilinccsel kapcsolatos<br /> önkormányzati rendelet<br /> végrehajtása kapcsán szeretném<br /> felhívni a figyelmet némi<br /> anomáliára, írja olvasónk.</p>
Alapjában véve
maximálisan egyetértek azzal,
mint gépkocsival közlekedő ember, hogy
a parkolással kapcsolatos tűrhetetlen
helyzetet valahogyan kezelni kell. Erre jó
és drasztikus megoldás a tilos helyen
parkolókkal szemben alkalmazott
kerékbilincs. Azonban van a
kérdésnek egy másik oldala. Az
eddig leírtak csak akkor igazak, ha van hol
parkolni, ennek ellenére parkol valaki tilosban.
Lásd belvárosban megépített
parkolóházak
kihasználtsága, és a
felszínen tapasztalható helyzet.
Tegnapi nap azonban már részesültem
egy figyelmeztetésben, mivel
gépjárművemmel a lakótelepi
lakásom előtti olyan területen
parkoltam, amely nem kijelölt parkoló. Nem
zöldterületen és nem a gyalogos vagy
gépjárműforgalmat zavaró
helyen áltam, mivel a kijelölt
parkolóban délután 15
órától már nincs hely.
Gyakorlatilag nem lehet a kijelölt
parkolóban parkolni. Ha az
önkormányzat hoz egy alapjában
véve helyes rendeletet, akkor
elvárható lenne, hogy az annak
betarthatóságához
szükséges feltételeket is
megteremtse. Minden további nélkül
és szívesen parkolok kijelölt
parkolóban, ha van.
A lakásom megépítésekor az
önkormányzat elvileg
megfelelő számú parkoló
megépítéséről is
kellett gondoskodjon. Nyilván ma már
több gépjármű van, mint a
lakótelepek megépítésekor,
de akkor ha hozunk egy rendeletet számoljunk
ezzel a ténnyel és gondoskodjunk
megfelelő számú parkoló
megépítéséről vagy
kijelöléséről. Illetve
talán a rendeletet nem vakon,
túlbuzgó módon kellene
végrehajtani, hanem
értelemszerűen. Vagy kérem
a feltételek megteremtését. Nap
mint nap a déli órákban gyalogosan
közlekedek a Batthyány utcán, ami
elvileg sétáló utca, gyakorlatilag
meg ingyenes parkoló. Minimum 4-5 de
leginkább 8-10 gépjármű
parkol a nem túl hosszú
térkövezett utcán.
Ez nem probléma, biztos meg lehet
magyarázni, hogy kinek miért jogos ott
parkolni, de a lakótelepen meg ahol
örülnék ha kijelölt
parkolóban állhatnék meg, de nem
tudok, azonnal osztogatni kell a
figyelmeztető lapokat. Ez kissé kiverte a
biztosítékot nálam.
Egyébként ha majd büntetnek is
érte, biztos lesz néhány per,
melynek kimenetelére kiváncsi
leszek, jogosan büntetnek meg-e azért
aminek a betarthatóságához
szükséges feltételeket a rendeletet
hozó nem biztosítja.
Nagy József Debrecen
Az |
illetékes
válasza
Debrecen városában
– az országos
tendenciához hasonlóan
– az évek óta
folyamatosan növekvő
gépjárműállomány
fokozott forgalmi terhelést
jelent a városnak és a
lakosságnak. Ezzel
összefüggésben
jelentkeznek a parkolási gondok
is, amelyek napközben
elsősorban a belvárosban
jellemzőek, ahol
túlzsúfoltak a
közterületek, a
felszíni közterületi
parkolási
kapacitásnál nagyobbak az
igények.
A probléma
megoldására az
elmúlt években több
mélygarázs és
parkolóház is
épült – és
épül napjainkban is
–, azokon a
közterületen pedig, ahol a
vonatkozó
előírások, valamint
az önkormányzat
pénzügyi forrásai
lehetővé tették,
felszíni parkolóhelyeket
alakítottunk ki. A
mélygarázsok az
alacsonyabb díjtételek
ellenére növekvő, de
még mindig alacsony
kihasználtsággal
működnek. Ennek
legvalószínűbb oka a
gyaloglási
távolság, a
megszokás, a
parkolóházaktól
való idegenkedés.
A parkolóhelyet kereső
járművek feleslegesen
terhelik az amúgy is
zsúfolt belső
utcákat, valamint a
szabálytalanul
parkolóhelyre
várakozók, illetve
szabálytalanul parkolók
akadályozzák a
közúti és sok helyen
a gyalogos forgalmat is, sokszor
balesetveszélyes helyzeteket
teremtve. A közlekedési
morál további
romlása ma már a
közlekedési
szabályok rendszeres,
tömeges
megsértését
eredményezi.
Ezek körébe tartozik
a megállási,
várakozási
szabályok (pl.
„megállni tilos”
tábla figyelmen
kívül hagyása,
buszmegállókban
való szabálytalan
várakozás stb.) be nem
tartása is. A
szabálytalanul
várakozó
járművek
elszállítása,
kerékbilincselése a
szabálysértések
gyors és jogszerű
felszámolását
teszi lehetővé, és
remélhetőleg a
közlekedési morált
is javítja majd.
A fizető várakozó
övezet
kiterjesztésének mint
forgalomszabályozási
módszernek az egyik
következménye, hogy
megszűnnek a belvárosban a
térítésmentes
parkolási
lehetőségek. Ugyanakkor a
parkolási rend
egységesítésével,
a rendelkezésre
álló
parkolóhelyeken a parkoló
járművek homogénebb
eloszlása figyelhető meg,
ezzel az adott területen a szabad
parkolószám is
növekszik. 2009. április
1-jén lépett
hatályba a szabálytalanul
parkoló járműveken
kerékbilincs
alkalmazásáról,
valamint a járművek
elszállításáról
szóló
önkormányzati rendelet.
A szabálytalankodó
gépjárművezetők
kezdetben csak figyelmeztetésre,
de hamarosan komoly szankciókra
számíthatnak. A 70-es,
80-as évek végén
épült
társasházakhoz az akkori
előírásoknak
megfelelő darabszámú
parkolóhelyet alakítottak
ki.
Az egyre növekvő
gépjárműállomány
(2004-ben a város
közigazgatási
területén a
személygépkocsik
száma 62 576, 2008-ban több
mint 80 000), valamint a véges
közterületi
parkolószám nem teszi
lehetővé, hogy minden
járműtulajdonos a
lakásához
legközelebb
található
várakozóhelyen
parkoljon. Varga
László
főosztályvezető
áprilisi tréfa
sem akadály