HAON Sziréna

2009.04.11. 01:10

Kerékbilincs anomáliák

<p>A ker&#233;kbilinccsel kapcsolatos<br /> &#246;nkorm&#225;nyzati rendelet<br /> v&#233;grehajt&#225;sa kapcs&#225;n szeretn&#233;m<br /> felh&#237;vni a figyelmet n&#233;mi<br /> anom&#225;li&#225;ra, &#237;rja olvas&#243;nk.</p>

Alapjában véve

maximálisan egyetértek azzal,

mint gépkocsival közlekedő ember, hogy

a parkolással kapcsolatos tűrhetetlen

helyzetet valahogyan kezelni kell. Erre jó

és drasztikus megoldás a tilos helyen

parkolókkal szemben alkalmazott

kerékbilincs. Azonban van a

kérdésnek egy másik oldala. Az

eddig leírtak csak akkor igazak, ha van hol

parkolni, ennek ellenére parkol valaki tilosban.

Lásd belvárosban megépített

parkolóházak

kihasználtsága, és a

felszínen tapasztalható helyzet.

Tegnapi nap azonban már részesültem

egy figyelmeztetésben, mivel

gépjárművemmel a lakótelepi

lakásom előtti olyan területen

parkoltam, amely nem kijelölt parkoló. Nem

zöldterületen és nem a gyalogos vagy

gépjárműforgalmat zavaró

helyen áltam, mivel a kijelölt

parkolóban délután 15

órától már nincs hely.

Gyakorlatilag nem lehet a kijelölt

parkolóban parkolni. Ha az

önkormányzat hoz egy alapjában

véve helyes rendeletet, akkor

elvárható lenne, hogy az annak

betarthatóságához

szükséges feltételeket is

megteremtse. Minden további nélkül

és szívesen parkolok kijelölt

parkolóban, ha van.

A lakásom megépítésekor az

önkormányzat elvileg

megfelelő számú parkoló

megépítéséről is

kellett gondoskodjon. Nyilván ma már

több gépjármű van, mint a

lakótelepek megépítésekor,

de akkor ha hozunk egy rendeletet számoljunk

ezzel a ténnyel és gondoskodjunk

megfelelő számú parkoló

megépítéséről vagy

kijelöléséről. Illetve

talán a rendeletet nem vakon,

túlbuzgó módon kellene

végrehajtani, hanem

értelemszerűen. Vagy kérem

a feltételek megteremtését. Nap

mint nap a déli órákban gyalogosan

közlekedek a Batthyány utcán, ami

elvileg sétáló utca, gyakorlatilag

meg ingyenes parkoló. Minimum 4-5 de

leginkább 8-10 gépjármű

parkol a nem túl hosszú

térkövezett utcán.

Ez nem probléma, biztos meg lehet

magyarázni, hogy kinek miért jogos ott

parkolni, de a lakótelepen meg ahol

örülnék ha kijelölt

parkolóban állhatnék meg, de nem

tudok, azonnal osztogatni kell a

figyelmeztető lapokat. Ez kissé kiverte a

biztosítékot nálam.

Egyébként ha majd büntetnek is

érte, biztos lesz néhány per,

melynek kimenetelére kiváncsi

leszek, jogosan büntetnek meg-e azért

aminek a betarthatóságához

szükséges feltételeket a rendeletet

hozó nem biztosítja.

Nagy József Debrecen

Az

illetékes

válasza

Debrecen városában

– az országos

tendenciához hasonlóan

– az évek óta

folyamatosan növekvő

gépjárműállomány

fokozott forgalmi terhelést

jelent a városnak és a

lakosságnak. Ezzel

összefüggésben

jelentkeznek a parkolási gondok

is, amelyek napközben

elsősorban a belvárosban

jellemzőek, ahol

túlzsúfoltak a

közterületek, a

felszíni közterületi

parkolási

kapacitásnál nagyobbak az

igények.

 A probléma

megoldására az

elmúlt években több

mélygarázs és

parkolóház is

épült – és

épül napjainkban is

–, azokon a

közterületen pedig, ahol a

vonatkozó

előírások, valamint

az önkormányzat

pénzügyi forrásai

lehetővé tették,

felszíni parkolóhelyeket

alakítottunk ki. A

mélygarázsok az

alacsonyabb díjtételek

ellenére növekvő, de

még mindig alacsony

kihasználtsággal

működnek. Ennek

legvalószínűbb oka a

gyaloglási

távolság, a

megszokás, a

parkolóházaktól

való idegenkedés.

A parkolóhelyet kereső

járművek feleslegesen

terhelik az amúgy is

zsúfolt belső

utcákat, valamint a

szabálytalanul

parkolóhelyre

várakozók, illetve

szabálytalanul parkolók

akadályozzák a

közúti és sok helyen

a gyalogos forgalmat is, sokszor

balesetveszélyes helyzeteket

teremtve. A közlekedési

morál további

romlása ma már a

közlekedési

szabályok rendszeres,

tömeges

megsértését

eredményezi.

 Ezek körébe tartozik

a megállási,

várakozási

szabályok (pl.

„megállni tilos”

tábla figyelmen

kívül hagyása,

buszmegállókban

való szabálytalan

várakozás stb.) be nem

tartása is. A

szabálytalanul

várakozó

járművek

elszállítása,

kerékbilincselése a

szabálysértések

gyors és jogszerű

felszámolását

teszi lehetővé, és

remélhetőleg a

közlekedési morált

is javítja majd.

A fizető várakozó

övezet

kiterjesztésének mint

forgalomszabályozási

módszernek az egyik

következménye, hogy

megszűnnek a belvárosban a

térítésmentes

parkolási

lehetőségek. Ugyanakkor a

parkolási rend

egységesítésével,

a rendelkezésre

álló

parkolóhelyeken a parkoló

járművek homogénebb

eloszlása figyelhető meg,

ezzel az adott területen a szabad

parkolószám is

növekszik. 2009. április

1-jén lépett

hatályba a szabálytalanul

parkoló járműveken

kerékbilincs

alkalmazásáról,

valamint a járművek

elszállításáról

szóló

önkormányzati rendelet.

A szabálytalankodó

gépjárművezetők

kezdetben csak figyelmeztetésre,

de hamarosan komoly szankciókra

számíthatnak. A 70-es,

80-as évek végén

épült

társasházakhoz az akkori

előírásoknak

megfelelő darabszámú

parkolóhelyet alakítottak

ki.

Az egyre növekvő

gépjárműállomány

(2004-ben a város

közigazgatási

területén a

személygépkocsik

száma 62 576, 2008-ban több

mint 80 000), valamint a véges

közterületi

parkolószám nem teszi

lehetővé, hogy minden

járműtulajdonos a

lakásához

legközelebb

található

várakozóhelyen

parkoljon.  Varga

László

főosztályvezető

áprilisi tréfa

  • Video - Kerékbilincs

  • sem akadály

  • Tilosban parkolsz Debrecenben?
  • Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!