2015.01.24. 13:45
Élvezettel ropogtatunk
Budapest - A vásárlók nem kérnek a mesterséges színezékkel és tartósítószerrel készült termékekből.
Budapest - A vásárlók nem kérnek a mesterséges színezékkel és tartósítószerrel készült termékekből.A főétkezések között is egyre tudatosabban étkezünk – derült ki egy friss kutatásból, mely a nemzetközi snackpiacot mérte fel.
E szerint a fogyasztók nem kérnek a mesterséges színezékkel, tartósítószerrel készült termékekből. A vásárlók háromnegyede természetes ízeket és összetevőket vár a gyártóktól, ezt fontosabbnak tartják, mint a termékek kalória-, só- vagy cukortartalmát. A világ szinte minden táján az édességek voltak a legnépszerűbb snack-ek 2014-ben, ez alól csak Észak-Amerika a kivétel, ahol az első helyen zártak a sós termékek.
Vissza a természethez
A vásárlók a snack-ek közül is azokat a termékeket keresik, amelyek természetes alapanyagokból készülnek, és nem tartalmaznak mesterséges adalékokat.
A fogyasztók fele a színezékek után a génkezelt alapanyagoktól és az ízfokozóktól tart legjobban, az alacsony szénhidrát- és sótartalom a válaszadók harmadának fontos. A természetesség iránti igény a gyerekek kedvenceinél is tetten érhető: a csak természetes összetevőket tartalmazó PomBär forgalma egyharmadával nőtt az európai piacon.
„A nemzetközi trendbe illeszkedve a hazánkban kapható ropogtatnivalók is egyre természetesebbek és kímélőbbek: a burgonyachips piacának egyharmadát már alacsony sótartalmú termékek adják” – mondta el Szabó Gábor, az Intersnack piackutatási vezetője.
A piacvezető Chio termékeiben pedig hiába keresnénk a mesterséges ízfokozókat, színezőanyagokat, tartósítószereket, sőt az idén már sütőolajukat is a kedvezőbb zsírsav-összetételű HOSO napraforgóolajban sütik, alkalmazkodva a trendekhez.
A vezető snack szerte a világon a csokoládé, de a kontinensek íztérképe nem egyforma. Európa és Latin-Amerika egyértelműen édesszájú, a déli kontinensen viszont csoki helyett a sütemények fogynak a legjobban. Nálunk a bolti édességek a népszerűek, ezekből 47 milliárd dollár értékben fogy el a piacon. A sós snack-ekből csak feleennyi, így ezek a harmadik helyen állnak csak Európában, míg Ázsiában a szárított zöldséges ropogtatnivalók a legnépszerűbbek. „Magyarország is inkább édesszájú, de egyre népszerűbbek a mixek, melyek a szárított gyümölcsök mellett tartalmaznak sós olajos magvakat is” – tette hozzá Szabó Gábor.
Foci mellé mogyoró
Kérdéses, hogy a népegészségügyi termékadó 2011-es bevezetését követő zuhanást 2014-ben valóban sikerült-e megállítani a magyar piacon, vagy csak a labdarúgó-világbajnokság által keltett keresletnek köszönhető, hogy a fogyasztás nem csökkent tavaly. Persze, ez nem jelenti azt, hogy nőtt volna a magyar piac, csupán nem zuhant tovább.
KM
Kelendőek a kemencében sült termékek
Az európai sóssnack-piac az elmúlt évben 2,9 százalékkal bővült, a legnagyobb mértékben – 4,6 százalékkal – a magvak fogyasztása nőtt.
A ropik, perecek, krékerek a többi snackféleségtől kissé lemaradva csak 1,9 százalékkal voltak népszerűbbek, mint az előző évben.
Ha a kemencében sült, kizárólag természetes összetevőkből készült, sócsökkentett termékeket is figyelembe vesszük, 20 százalékos bővülésről beszélhetünk, amely messze meghaladja a teljes chipspiac 2,4 százalékos növekedését.
A 3,6 kg-os európai átlagtól elmarad a 2,4 kg-os egy főre jutó magyar snackfogyasztás, nálunk kevesebb sós snacket csak a románok, bolgárok és a baltiak esznek.