2013.03.11. 17:15
Fizetnek, hogy nyitva maradjon a kisbolt
Debrecen, Budapest – A trafiktörvény módosítása szinte agyoncsapja a kiskereskedelmet. A kisebb településeken üzemelő kisboltok jelentős hányada éppen azokból a termékekből tartja fenn magát, amelyeket a majdani trafikokban is lehet árusítani.
Debrecen, Budapest – A trafiktörvény módosítása szinte agyoncsapja a kiskereskedelmet. A kisebb településeken üzemelő kisboltok jelentős hányada éppen azokból a termékekből tartja fenn magát, amelyeket a majdani trafikokban is lehet árusítani. A KISOSZ felmérései alapján a kisboltok forgalmának 40-50 százalékát a dohányáru, a szeszes ital, az üdítők, energiaitalok és kávé adják. Legfeljebb tejet és kenyeret vesznek még ott az emberek, de a nagyobb bevásárlásokat már a szupermarketekben bonyolítják – magyarázta Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének ügyvezető elnöke. Hozzátette: ha ezek a termékek kikerülnek a kisboltok polcairól sokan a lehúzzák a rolót is, és lesznek olyan települések, amelyek akár ellátás nélkül is maradhatnak.
– Sok önkormányzat látja, hogy baj van. Tudomásunk van olyan dunántúli kistelepülésekről, ahol az önkormányzat már nem kér bérleti díjat a kisboltot üzemeltető vállalkozástól, hanem inkább támogatást nyújt, hogy a bolt továbbra is nyitva maradjon – jegyezte meg az ügyvezető elnök.
S ha mindehhez még hozzáadjuk a minimálbér-emelést, a garantált és az elvárt bérminimum bevezetését, az élőmunkát terhelő költségeket, elég siralmas a helyzetük az amúgy is „pengeélen táncoló” kisboltok üzemeltetőinek. A reálbérek miatt további 7-10 százalékkal zsugorodott a piac. –Ebben a helyzetben az lenne a célszerű, ha a trafikokat legalább nyereségessé tennék. Azonban a dohányáruk esetében a 3,5 százalékos árrés ehhez nem elegendő, egy 8-10 százalékos árréssel lehetne ezt elérni − mondta ez érdekvédelmi szervezet ügyvezető elnöke.
Megemlítette azt is, hogy bár országosan 7000 egység üzemeltetésére lehet pályázatot beadni, a pályázatok száma meghaladta a 15 ezret. Jellemzően a nagyvárosokban többszörös a túljelentkezés, míg a kisebb teleüléseken senki sem akar trafikot nyitni. – Ugyanakkor a pályáztatás során, figyelmen kívül hagyták a turisztikailag kiemelt városokat és azokat is, ahol ugyan az állandó lakosság száma kevés, de az ott lévő nagyvállalat miatt ezrekkel nő meg naponta az ott megfordulók száma – tette hozzá Antalffy Gábor, hogy ez majd akkor fog torz eredményeket hozni, amikor egy-egy egység eredményességét vizsgálják.
HBN-KER