Budapest hírei

2011.07.07. 00:00

Polgármesterek összefogása a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér zajterhelése miatt

Budapest (MTI) - Tizenhárom pontos követelést fogalmazott meg szerdán kilenc budapesti kerület, illetve két Pest megyei település, Üllő és Ecser polgármestere a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér zajterhelése miatt. 

Budapest (MTI) - Tizenhárom pontos követelést fogalmazott meg szerdán kilenc budapesti kerület, illetve két Pest megyei település, Üllő és Ecser polgármestere a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér zajterhelése miatt. Az érdekegyeztető tanácskozást Riz Levente, Rákosmente fideszes polgármestere, országgyűlési képviselő kezdeményezésére tartották "a repülőtér működéséből eredő környezetterhelésben érintett" kerületek - VIII., IX., X., XIV., XV., XVI., XVII., XVIII., XXI. - és települések önkormányzati vezetői.

A XVII. kerületi önkormányzat által az MTI-hez eljuttatott közlemény aláírói emlékeztettek arra, hogy "a Gyurcsány-kormány 2005-ben adta el külföldi befektetőknek a ferihegyi repülőteret üzemeltető, éves szinten 10 milliárd forint nyereséget termelő állami céget, illetve vele együtt 75 évre a repülőtér üzemeltetési jogát".

A társaság a privatizáció során szerződésben vállalta, hogy érdemi lépéseket tesz a repülőtér forgalmából adódó zajproblémák mérsékelésére. A 260 millió euró értékű, szerződésben rögzített kötelezettségvállalások sarkalatos pontját képezik a környezetvédelmi fejlesztések, amelyet minden évre vonatkozóan előirányoztak. Ezek az elmúlt években elmaradtak, vagy elégtelennek bizonyultak - írták.

A közlemény szerint a Budapest Airport Zrt. a hatályos magyar jogszabályok figyelmen kívül hagyásával üzemelteti, fejleszti a repülőteret. Az aláírók utalnak arra, hogy a parlament két hete "egyhangú határozatban utasította a kormányt a korábbi privatizációs szerződések környezetvédelmi és természetvédelmi előírásainak felülvizsgálatára". A polgármesterek ennek szellemében szükségesnek tartják, hogy a felülvizsgálat során kapjon különös figyelmet a Budapest Airport privatizációjával összefüggő környezetvédelmi kötelezettségek teljesítése.A résztvevők kezdeményezték a Zajvédelmi Bizottság működésének felülvizsgálatát.

Az állásfoglalás aláírói egyhangúlag kinyilvánították: követelik, hogy a zajvédelmi díjból és az állami közlekedési hatóság által kirótt légiközlekedési bírságból az érintett, repülési zajt elszenvedő települések  önkormányzatai is arányosan részesedjenek. 

A többi között azt is szeretnék elérni, hogy a repülőtér jelöljön ki zajgátló védőövezetet az önkormányzatok egyetértésével, illetve építsen ki zárt hajtóműpróbázó helyet.

A polgármesterek szerint elengedhetetlen a "tiszta, egyértelmű, végrehajtható törvényi szabályozás létrehozása záros határidőn belül, s erre állami garanciavállalás", valamint részletes környezetvédelmi hatásvizsgálat készítése a hosszú távú fejlesztésekre. "A hatástanulmány eredménye alapján világosan ki kell mondani: mekkora maximális kapacitással, milyen feltételekkel működhet a jövőben Budapest közvetlen határában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér" - olvasható a tizenegy polgármester által jegyzett közleményben.

Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. vállalati és közkapcsolati igazgatója az MTI-nek erre reagálva azt mondta, hogy a közlemény "politikai színezetű deklaráció", amelynek politikai részével a Budapest Airport nem kíván foglalkozni. Hozzátette, hogy tele van megalapozatlan, szakmailag indokolhatatlan kijelentéssel, állítással, amelyet az aláírók nem tudnak érdemben alátámasztani.

Véleménye szerint az önkormányzati vezetők több olyan témakört is megemlítettek, amelyek nem tartoznak a reptér üzemeltetőjére. Példaként említette a légiközlekedési irányok kiosztását és meghatározását, amely az állami tulajdonú HungaroControl - Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. kompetenciája.

- MTI -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!