2019.04.03. 13:37
Gumicsere: Nem csak veszélyes, drága is halogatni
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A használaton kívüli abroncsok helyes kezelésével növelhető az élettartamuk.
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A használaton kívüli abroncsok helyes kezelésével növelhető az élettartamuk.
A hirtelen jött tavasszal elkezdődött az abroncscserék időszaka is. A Bridgestone statisztikái szerint a magyar autósok egy autógumiszettel akár 50-60 ezer kilométert is megtesznek, szemben a nyugat-európai autósokkal, akik feleannyi autózás után már új abroncsokat szereltetnek gépjárművükre.
Takarékossági tévhit
Mivel a hőmérséklet már tartósan meghaladja a 7 fokot, a magyar autósok többsége erre az időszakra időzíti a téli gumik nyárira cserélését. A Bridgestone korábbi felmérése szerint azonban a járművezetők 24 százaléka közlekedik téli gumikkal még a tavaszi időszak végén is, ami spórolás szempontjából jó megoldásnak tűnhet, azonban kifejezetten balesetveszélyes döntés.
– A keményebb keverékből gyártott nyári gumihoz képest a lágyabb téli gumi rosszul tűri a tavaszi-nyári időszakot. Az autónk féktávolsága 100 km/h-s sebességről lefékezve akár 8-10 méterrel is hosszabb lehet, járművünk pedig akár 10 százalékkal is többet fogyaszthat, ezért a takarékossági tévhit is megdőlni látszik – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személygépjárműabroncs-üzletágának vezetője. – Érdemes mielőbb visszaszereltetni a nyári gumikat, de előtte mindenképpen ellenőriztessük az abroncsok állapotát, mert azokat akár tárolás közben is érheti károsodás. Fontos ugyancsak, hogy az ilyenkor lecserélt téli gumikat is megfelelően tároljuk, mert a használaton kívüli abroncsok helyes kezelésével és megfelelő tárolásával növelhető az élettartamuk és a teljesítményük, végső soron pedig biztonságosságuk – tette hozzá a szakember.
Nemcsak a gumi összetétele és a profilmélység, hanem az abroncsok tárolási körülményei is jelentősen befolyásolják későbbi teljesítményüket. Az autógumik akkor tudják ellátni alapvető feladataikat, ha szakszerűen szerelik fel, cserélik és megfelelően tárolják azokat.
ÉKN
Hasznos tanácsok
Azoknak, akik otthon tárolják az abroncsaikat, a Bridgestone összeszedte a legfontosabb tudnivalókat.
1. Biztosítsunk megfelelő tárolási körülményeket!
Az abroncsokat –5 és 25 fok közötti átlaghőmérsékleten, száraz és enyhén szellős helyen tároljuk. Ne legyenek kitéve közvetlen napfénynek és UV-sugárzásnak, mert ezek kedvezőtlen hatást gyakorolnak a gumi tartósságára. A gumikat kazánoktól és radiátoroktól, vagyis hőforrásoktól távol helyezzük el, lehetőleg olyan helyen, ahol a levegő páratartalma nem haladja meg a 70 százalékot.
2. Felni nélküli abroncsokat ne tároljunk a szabadban!
A szabadban vagy egymásra halmozva tárolt gumik könnyen deformálódhatnak, és menet közben az autó vibrációját idézhetik elő. Éppen ezért a felni nélküli abroncsokat vízszintesen helyezzük egymásra, ügyelve arra, hogy a rakás maximum 1,5 méter magas legyen, különben az abroncsok saját tömegük miatt deformálódhatnak. Az abroncsokat tárolhatjuk függőleges helyzetben, felállítva is. Ez esetben azonban egy-két havonta 90 fokkal forgassuk el őket, hogy megelőzzük az deformációt.
3. Tároljuk az abroncsokat felnin!
Az abroncsokat lehetőleg felnire szerelve tároljuk. Ez esetben az abroncsok tetszőleges módon tárolhatóak, akár több abroncs is egymásra tehető, vízszintes tároláskor pedig nem szükséges rendszeresen forgatni őket. A következő gumicsere idején célszerű azonban az abroncsok nyomását ellenőrizni, amit a szakszervizben elvégeznek helyettünk.
Szubjektív
Rágjuk, akár a gumicsontot: nagyüzem van a gumisoknál. Autósok hada cseréli vissza a télit a nyárira. A bűvös határ a 7 fok, de nem kell mereven ragaszkodni ehhez. Az otthoni tárolás nem mindenkinek adatik meg, egyre népszerűbbek a gumihotelek. Magyarországon minden tizedik autós él ezzel a szolgáltatással. A téli álomból ébredő gumikat alaposan át kell vizsgál(tat)ni, hiszen a szunyókálás közben megsérülhetnek. Ép gumival a vezetés is nagy durranásnak számít.
Ladányi Tóth Lajos