2018.12.13. 12:01
Uniós bíróság: az Európai Bizottság nem módosíthatja az Euro 6 motorokra vonatkozó kibocsátási határértéket
Brüsszel/Luxembourg - Az Európai Bizottság nem rendelkezik hatáskörrel arra, hogy az új vizsgálatok esetében módosítsa az Euro 6 motorokra vonatkozó kibocsátási határértékeket a valós vezetési feltételek mellett - közölte ítéletét az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága csütörtökön.
Brüsszel/Luxembourg - Az Európai Bizottság nem rendelkezik hatáskörrel arra, hogy az új vizsgálatok esetében módosítsa az Euro 6 motorokra vonatkozó kibocsátási határértékeket a valós vezetési feltételek mellett - közölte ítéletét az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága csütörtökön.
Az uniós törvényszék ítéletében helyt adott a Párizs, Brüsszel és Madrid városa által benyújtott kereseteknek, és részben megsemmisítette az Európai Bizottság azon rendeletét, amely az új könnyű személy- és haszongépjárművekre vonatkozó vizsgálatoknál a nitrogén-oxidra vonatkozó, túl magas kibocsátási határértékeket határoz meg.
Az ügy előzménye, hogy az uniós bizottság egy 2016-os rendeletében meghatározta a nitrogén-oxidra vonatkozó kibocsátási határértékeket, amelyek nem léphetők túl a valós vezetési feltételek melletti új vizsgálatok során. A vizsgálatokat a gépjárműgyártóknak kell elvégeztetniük a könnyű személy- és haszongépjárművek esetében, többek között új járműtípusok jóváhagyásához. A vizsgálatok fő célja, hogy meghiúsítsák a károsanyag-kibocsátási értékeket meghamisító szoftverek esetleges alkalmazását.
Párizs, Brüsszel és Madrid városa vitatja a bizottság által megállapított kibocsátási határértékeket, és a rendelkezés megsemmisítése iránti keresetet terjesztett be. Álláspontjuk szerint a bizottság nem fogadhatta el a nitrogén-oxidra vonatkozó kibocsátási határértékeket, mivel azok kevésbé szigorúak, mint az alkalmazandó Euro 6 szabvány határértékei.
A törvényszék ítélete szerint a keresetet benyújtó városok jogosultak arra, hogy vitassák az uniós bizottság által meghatározott határértékeket, mivel a szennyezőanyag-kibocsátási szinten alapuló, közlekedést korlátozó intézkedéseknek nem tudják a hatálya alá vonni azokat a járműtípusokat, amelyek e vizsgálatokon megfeleltek, és amelyek a többi jóváhagyási követelményt is teljesítik.
Az uniós bíróság arra a következtetésre jutott, hogy az Európai Bizottság nem rendelkezett hatáskörrel arra, hogy az említett vizsgálat tekintetében a határértékeket módosítsa, ami a vonatkozó uniós rendelet megsértését jelenti. Hozzátették, a megtámadott rendeletből lehetetlen megtudni, hogy az Euro 6 szabványt e vizsgálatok során tiszteletben tartják-e.
- MTI -