2018.11.28. 11:12
Látványosan kereket oldó gumisok
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Csaknem másfél millió autós cserélteti le a nyári gumiját a jobban tapadó és sűrűbben lamellázott télire.
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Csaknem másfél millió autós cserélteti le a nyári gumiját a jobban tapadó és sűrűbben lamellázott télire.
A novemberi hideg egyre több autóst ösztökél az abroncsok cseréjére. Becslések szerint ezekben a hetekben közel másfél millió autós cserélteti le a nyári gumiját a jobban tapadó és sűrűbben lamellázott télire.
Fokozott a kockázat
Új téli abroncs vásárlására akkor van szükség, ha az abroncs profilmélysége 4 mm alá csökkent, vagy már futott 3–4 szezont és az anyaga elöregedett. A szezonra az abroncsgyártók is felkészültek. A Bridgestone adatai szerint a magyar autótulajdonosok jellemzően 4, de akár 5 téli szezonon keresztül is használnak egy szett téli gumit, amellyel akár 50 ezer kilométert is megtesznek. Erre a futásteljesítményre átlagosan legalább egy defekt esik. A defekt télen fokozott kockázatot jelent, hiszen ilyenkor már délután 4 órakor sötétedik, a statisztikák szerint pedig a defektek 23 százaléka sötétedés után következik be. Ráadásul minden második esetben lakott területen kívül, nehezen belátható és megközelíthető útszakaszokon.
Az autósok körében közismert, ha a napi átlaghőmérséklet 7°C alá csökken, akkor a nyári abroncsokat télire kell cserélni. A biztonságos téli közlekedés szempontjából ugyanakkor nem az átlaghőmérséklet, hanem a gumik alapanyag-keveréke és a profilmélység játszik kiemelt szerepet.
A téli autógumi lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat és jobban tapadnak, de ezeket is cserélni szükséges, ha a profilmélység 4 mm alá csökken. Ilyenkor ugyanis az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, illetve a hókását a kerék alól, jelentősen veszít tapadóképességéből, a gépjármű pedig nehezebben irányítható.
„A téli abroncsok közlekedésbiztonsági előnyei ma már széles körben ismertek, de a defektek által jelentett kockázatoknak még csak kevés autós van tudatában, pedig élete során minden vezető átlagosan 6 defektet kap” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személygépjármű-abroncs üzletág vezetője. „A Bridgestone éppen ezért kibővítette DriveGuard technológiájának alkalmazását és defekttűrő változatban is kínálja legnépszerűbb téli és négyévszakos abroncsait” – tette hozzá a szakember.
Fontos a körültekintés
A Europcar Autókölcsönző csokorba szedte az aktuális teendőket. Az első a gumik ellenőrzése. Miután felszereltük a téli gumikat, győződjünk meg róla, hogy a barázdák mélysége megfelelő és a futómintázat nem kopott el. Ez azért fontos, hogy a havas és sáros úton jobb tapadással haladjon a járművünk, és ne csak csússzon az abroncs, ezáltal irányíthatatlanná téve az autót. Szintén nélkülözhetetlen, hogy megmérjük a gumiabroncs nyomását is. Fontos az ablaktörlőlapát-kontroll is: a tél különösen durva hatással van a törlőlapátokra, mert a hideg a gumit törékennyé teszi, a havat és a jeget pedig sokkal nehezebb letörölni, mint az esővizet. Fontos, hogy az ablakmosó folyadéktartályba téli folyadékot tegyünk, hiszen a normál ablakmosó folyadék alacsony hőmérsékleten megfagy és használhatatlanná válik akkor, amikor a leginkább szükségünk lenne rá, hogy jobban lássunk.
A harmadik feladat az akkumulátorhoz és a csatlakozókhoz kapcsolódik: a hideg motort nehezebb elindítani, és az akkumulátorok sem olyan erősek télen. Mivel a hőmérséklet csak november végén csökken drasztikusan, így előfordulhat, hogy a motor nehezen, vagy egyáltalán nem akar beindulni egy különösen hideg reggelen.
Fontos az is, hogy ne csak az ablakokról söpörjük le a havat, hanem a motorháztetőről, a csomagtartóról és a tetőről is. A fennmaradt hó és jég veszélyt és károkat okozhat a többi közlekedőnek egy-egy nagyobb fékezésnél, betörve a szélvédőket vagy az ablakokat.
Az ötödik teendő a látni és látszani-elvhez kötődik: sok autós nem tudja, hogy a ködlámpát mikor kell bekapcsolni és mikor használja indokolatlanul, így lényeges, hogy ezt is megemlítsük. Az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását. A hátsó ködlámpa pedig, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét.
Végül a hatodik a kiegészített felszereltség: ebben az időszakban érdemes olyan kellemetlen szituációkra is felkészülni, mint például hogy az út mellett lerobban az autónk, hótorlasz miatt az autópályán ragadunk hosszabb időre vagy hatalmas jégpáncél keletkezik a szélvédőnkön.
ÉKN
Szubjektív
Olyan ez az időszak a gumisoknál, mint a virágárusoknál az anyák napja, vagy a kürtőskalácsosoknál az adventi forgatag. Ég a kezük alatt a munka. Átvedlik lábbelijüket a kocsik azért, hogy adandó alkalommal hatékonyabban fékezzenek, majd jobban tapadjanak az utakon. Nem elég a barázdák mélységére ügyelni, lényeges, hogy mekkora a nyomás a gumiabroncsban. Ne csak megszokásból cseréltessünk, tüzetesen át kell vizsgáltatni a gumit. Ez a való világ: itt a tél, a lét a tét.
- Ladányi Tóth Lajos -
[related-post post_id="4058073"]
[related-post post_id="4059201"]