2012.07.24. 15:30
Hercegi oldtimerek árverése Monacóban
Budapest/Párizs, 2012. július 24., kedd (MTI) - Nem akármilyen aukciót rendez csütörtökön Monacóban az Artcurial árverési ház: a III. Rainier herceg által létrehozott oldtimer-gyűjtemény anyagából bocsátanak kalapács alá több különleges példányt. A mintegy száz darabos kollekciót a jelenlegi uralkodó, Albert herceg apja 30 év alatt hozta létre úgy, hogy nem egy általa megvásárolt veterán járművet restauráltatott is a palota szakértői által.
Budapest/Párizs, 2012. július 24., kedd (MTI) - Nem akármilyen aukciót rendez csütörtökön Monacóban az Artcurial árverési ház: a III. Rainier herceg által létrehozott oldtimer-gyűjtemény anyagából bocsátanak kalapács alá több különleges példányt. A mintegy száz darabos kollekciót a jelenlegi uralkodó, Albert herceg apja 30 év alatt hozta létre úgy, hogy nem egy általa megvásárolt veterán járművet restauráltatott is a palota szakértői által.A Le Figaro francia napilap szerint az Artcurial a történelmi járművek rajongóinak figyelmébe ajánlotta az eseményt, amely kiváló alkalmat nyújt arra, hogy az egyik legismertebb gyűjteményből szerezhessenek be veterán járművet. A vevők mindegyikének a járművel együtt átadják a II. Albert monacói herceg nevére kiadott eddigi jogosítványt. Az árverési ház magabiztos: előre leszögezték, hogy a liciten nem lesz tartalékár.
Kalapács alá kerül többek között egy 1955-ös Citroen Traction 11C Commerciale, amely a maga idején avantgárd típusnak számított és manapság sokkal ritkábban bukkan fel, mint a megszokott négyajtós szedán modellek. Rainier herceg különösen kedvelte a Citroen Tractionját, mind a vezetés kényelmét, mind a kocsi technológiai újdonságait nagyra értékelte. Az Artcurial 12 000 és 16 000 ezer euró közötti értékre becsüli ezt az oldtimert.
Bő négy évtizeddel korábban, 1924-ben épült a piros színű nyitott Peugeot 172 torpédo, vagy más néven Quadrilette, amely szerény méretei ellenére robusztus járműnek számított. A kocsit a hercegi palota műhelye restaurálta a múlt század nyolcvanas éveiben, a vevőnek várhatólag 8000 és 14 000 euró körüli összeget kell fizetnie érte.
Nem marad ki a licitből a harmadik nagy francia márka, a Renault sem, az 1927-es NN torpédo, amelyet 951 köbcentis motor hajtott: a lista elején álló Citroenhez hasonló ártartományba várják a vevőt.
Az 1950-es évek nagy amerikai járműveire emlékeztet, bár kisebb méretekben, a Peugeot 203 C szedán kocsija, amelynek motorját a palota a 403-as erőforrásával cserélte ki, hogy rugalmasabb vezetést biztosítson. A nyitható tetejű kocsira szerényebb pénztárcával is be lehet nevezni, 4-6 ezer euróra taksálják.
Rainier herceg feltehetően egy grenoble-i utazása során vásárolta meg az 1970-es években gyűjteményének egyik legelegánsabb darabját, a Citroen 5 HP torpédo Trefle nevű, 1925-ben készült piros nyitott sportkocsiját, amelynek Super-culasse nevű csomagtartója különösen érdekes az árverési ház szerint. Aki erre a darabra aspirál, 12 ezer euróról indulhat, de akár 15 ezer euró is benne lehet - vagy több.
Az árverés legdrágábbra becsült darabja a legrégibb francia márka, a Panhard műhelyéből került ki: 1910-ben a Panhard-t "az államfők autójának" is nevezték, a kalapács alá kerülő Panhard - Levasseur X19-es sportkocsi 1913-ban került forgalomba és mai állapota is figyelemre méltó, különös tekintettel arra, hogy a majdnem százéves karosszéria eredeti. Nem csoda, hogy az Artcurial 25 000 és 35 000 euró közötti leütési árat vár ettől a modelltől.