2022.09.06. 13:14
A közgyűjteményeknek az oktatásban is szerepet kell vállalniuk
Nagyon jól meg lehet találni az oktatási és múzeumi intézmények közötti együttműködés formáit – hangsúlyozta Rétvári Bence, a Belügyminisztérium (BM) parlamenti államtitkára a 39. Magyar Természettudományos Muzeológusok Találkozóján.
Rétvári Bence: "a múzeumokban játszva tudnak tanulni a gyerekek"
Forrás: MTI
Fotó: Szigetváry Zsolt
Az idei konferencia központi témája: hogyan segíthetnek a természettudományi múzeumok, természetrajzi gyűjtemények Földünk aktuális környezeti problémáinak megértésében, a környezettudatosság elmélyítésében, egy élhető bolygó létrejöttében, a földi ökoszisztémák és a biodiverzitás megőrzésében.
Rétvári Bence emlékeztetett arra, hogy a Lázár Ervin programnak köszönhetően a diákok olyan, iskolán kívüli kulturális és tudományos programokon vehetnek részt, olyan élményekben részesülhetnek, amelyek akár a pályaválasztásukat is meghatározzák majd.
A középszintű érettségi természettudományos vizsgatárgyainak mindegyikénél a szóbeli vizsgára projektmunka elkészítése és bemutatása is választható lesz 2024-től. A vizsgázók így egy komplex természettudományi munkát állíthatnak elő, ami a munkaerőpiaci kihívásokra is jobban felkészíti őket – közölte.
Jó visszajelzést adnak a nagy világversenyek is, hiszen a magyar diákok minden természettudományos területen az élmezőnyben vannak.
Egy 58 országra kiterjedő felmérés szerint pedig matematikában a nyolcadikos magyar diákok bőven az átlag fölött teljesítenek matematikából és természettudományokból is – jegyezte meg.
Nagyon jól meg lehet találni az oktatási és múzeumi intézmények közötti együttműködés formáit, "a múzeumokban játszva tudnak tanulni a gyerekek"
– mutatott rá Rétvári Bence.
Mindez azért is fontos, mert multinacionális cégek dollármilliárdokat fordítanak arra, hogy a gyerekeket virtuális világokba csábítsák, de mára olyan múzeumok várják a magyar fiatalokat, amelyek versenyképesek a mobiltelefonok nyújtotta szórakozási lehetőségekkel is – közölte az államtitkár.
Raisz Anikó, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) környezetügyért és körforgásos gazdálkodásért felelős államtitkára elmondta, az ENSZ Agenda 2030 programjában is kulcsfontosságú helyet tölt be a 4. Fenntartható Fejlődési Cél (SDG 4), amelynek egyik alcélja a fenntartható környezeti nevelés.
Magyarország is felismerte: az oktatás minden szintjét be kell vonni ahhoz, hogy ez a cél sikeres lehessen.
Több kezdeményezés is indult ennek érdekében. Ilyen például a 2006-ban kezdődött Zöld Óvoda program, amelyhez mára csaknem 1100 óvoda csatlakozott, míg a BISEL (Bioindikáció az Iskolai Oktatásban) program némileg idősebbekhez, a 7-9. és a 10-12. évfolyamos diákokhoz szól – tette hozzá Raisz Anikó.
A múzeumok egyaránt fontos szerepet töltenek be a tapasztalati és élményalapú tudásközvetítésben, valamint a látogatók cselekvésre ösztönzésében
– emelte ki a TIM államtitkára.
Emlékeztetett, a közgyűjtemények a fiatalok megszólításának egészen széles tárházát alkalmazzák már, de cél a piaci szereplők bevonása is a fenntarthatóságra nevelésbe.
Talán soha nem volt ilyen fontos a környezetvédelem és a körforgásos gazdálkodás szerepe, mint a mostani, háborús helyzetben
– hangsúlyozta Raisz Anikó.
A 39. Magyar Természettudományos Muzeológusok Találkozóját keddtől péntekig tartják meg Budapesten és Zircen a Magyar Természettudományi Múzeum (MTM) és az MTM Bakonyi Természettudományi Múzeuma közös szervezésében.