2021.08.31. 15:40
Etiópiában több ezer iskola rongálódott meg a harcok miatt
Több mint egymillió gyerek oktatása szakadt félbe Etiópia északi részén, miután a kilenc hónapja dúló harcokban több mint hétezer iskola rongálódott meg – derül ki az ország oktatásügyi miniszterének összegzéséből, amelyet kedden idéztek hírügynökségek.
Getahun Mekuria hétfői Twitter-üzenetében rendkívül szomorúnak nevezte a Tigré, Amhara és Afar szövetségi államokban található iskolák tönkretételét, kiemelve, hogy
mintegy 1,42 millió diák maradt oktatás nélkül.
Etiópiát 1995 óta tíz, etnikai-nyelvi alapon kijelölt szövetségi állam és két önkormányzattal rendelkező város alkotja.
Az Etiópia északi részén fekvő Tigrében tavaly november óta dúlnak harcok a kormányerők és az etiópiai belpolitikai életet korábban három évtizeden át irányító, majd a hatalomból kiszorult, etnikai alapon szerveződött Tigréi Népi Felszabadítási Front (TPLF) fegyveresei között. A harcokban és légicsapásokban, nemzetközi szervezetek közlései szerint, ezrek vesztették életüket,
kétmillióan menekültek el otthonukból, és súlyos humanitárius válság alakult ki.
Addisz-Abeba június végén egyoldalú tűzszünetet jelentett be, miután a felkelők elfoglalták Tigré székhelyét, Mekelét. A fegyvernyugvást azonban a szemben álló fél elutasította, az összecsapások pedig átterjedtek a szomszédos régiókra is. Az ENSZ humanitárius ügyeket koordináló hivatala (OCHA) arra figyelmeztetett, hogy augusztus 20-a óta nem tudott segélyszállítmányokat küldeni Tigrébe, ahol becslések szerint körülbelül négyszázezer ember szorul sürgősen élelmiszersegélyre. A helyi hatóságok és a tigréi lázadók egymást vádolják a segélyszállítmányok feltartóztatásával.
Az Egyesült Államok Nemzetközi Fejlesztési Ügynökségének (USAID) vezetője, Samantha Power augusztus közepén Addisz-Abebát tette felelőssé a segélyek visszatartásáért. Állítását Abij Ahmed etióp elnök a szóvivője útján tagadta.
Az OCHA szerint legalább 5,2 millióan – azaz Tigré több mint kilencven százaléka – szorul segélyekre a harcok következtében.