Nyíregyháza hírei

2015.04.14. 08:02

Kedden délután rektort választanak

Nyíregyháza - Kedden dönt a Nyíregyházi Főiskola szenátusa az új rektor személyéről. A Nyíregyházi Főiskola rektori tisztségére pályázókat helyzetértékelésre kértük, de beszélnek a terveikről és a személyes motivációjukról is.

Nyíregyháza - Kedden dönt a Nyíregyházi Főiskola szenátusa az új rektor személyéről. A Nyíregyházi Főiskola rektori tisztségére pályázókat helyzetértékelésre kértük, de beszélnek a terveikről és a személyes motivációjukról is.

Hárman adták be pályázatukat a Nyíregyházi Főiskola rektori tisztségére: ma délután a szenátus tagjai dr. Onder Csaba, dr. Sikolya László és Vassné dr. Figula Erika közül választják ki az intézmény új rektorát. Rövid helyzetértékelést kértünk a jelöltektől, akik emellett beszélnek a jövőbeni terveikről, elképzeléseikről és a személyes motivációjukról is.

Mind a hárman úgy vélik: az önálló Nyíregyházi Főiskola léte megkérdőjelezhetetlen a megye és a megyeszékhely gazdasági, társadalmi és kulturális élete, illetve a térség jövője szempontjából. Egyetértenek abban, hogy az intézménynek a fejlődés mozgatórugójának kell lennie, és úgy gondolják: a személyi és tárgyi feltételek is adottak ahhoz, hogy a főiskola a térség munkaerő-piaci követelményeinek is megfelelve, magas színvonalú tudáscentrummá váljon.


Dr. Onder Csaba

Helyzetértékelés

A felsőoktatási felvételi jelentkezések alapján Szabolcs-Szatmár-Bereg megye országosan a második helyen áll 2015-ben. A megyéből jelentkezők egyharmada nyíregyházi. A továbbtanulni akaró fiatalok több mint 70 százaléka azonban nem az itt lévő kapacitásokat veszi igénybe. Az elmúlt években az intézmény regionális hatóköre zsugorodott, hallgatói létszáma jelentősen csökkent, nagyobb mértékben az országos átlagnál. Ezen az arányon változtatni kell. A megye társadalmi-gazdasági-földrajzi jellemzői, munkaképes lakosságának összetétele és iskolázottsága alapján indokolt a pedagógiai és műszaki képzések folytatása, az alkalmazás során nyújtott tudásátadás fenntartása. Az intézmény infrastruktúrája, oktatási kínálata, akadémiai és oktatói mérőszámai jók. Az intézmény az összesített országos képzési rangsorban a 14. helyen áll. A Nyíregyházi Főiskola jobb intézmény annál, mint amit a csökkenő beiskolázási számok mutatnak.

Tervek, elképzelések

Jól működő, jó hírű intézményt fogunk építeni. Főbb stratégiai feladataink: az intézmény új jövőképének, és regionális szerepkörének meghatározása. A környezeti, hallgatói és intézményi elvárásoknak megfelelő működés megalapozása. Új intézményi szereptudat és szemléleti fordulat kialakítása. Három fő prioritásunk:

1.: Oktatás. Az állam által elvárt és meghatározott fő feladatunk a pedagógus- és a műszaki képzések ellátása. Képzési portfóliónkban kiemelt szerepet kap a műszaki, művészeti, informatikai és testnevelési képzés. A pedagógusképzésben célunk a teljes képzési vertikum kialakítása, új szakoktatói képzések indítása a műszaki, gazdasági, ügyviteli, közösségi művelődési területeken. A duális képzési modell felépítése és elindítása mellett önként vállalt feladatként képzünk szakembereket a légiközlekedés, a turisztika, a gazdálkodás és a kulturális ipar számára.

2.: Tudomány. Feladatunk a tudásátadás- és alkalmazás. Ennek érdekében szükséges kiemelt kutatási területek megállapítása, az alkalmazott kutatási szolgáltatások disszeminációja; kutatási programcsomag és szolgáltatási portfólió összeállítása, a nagyvállalati adókedvezmények becsatornázása a kutatási szolgáltatások elérhetővé tétele a mezőgazdasági, élelmiszeripari, logisztikai vállalkozások és a gépjárműgyártás számára, a versenyben maradás érdekében; humán és művészeti szolgáltatási portfólió és tudományos periodika létrehozása; hálózatos kutatási, képzési és pályázati együttműködés a regionális szereplőkkel.

3. Társadalmi szerepvállalás. A regionális társadalmi innovációban való részvétel jelenti az intézmény harmadik fő misszióját. Ennek során együttműködünk a hazai tulajdonú, technológia-intenzív vállalatok innovációs kompetenciájának felépítésében, továbbá Nyíregyháza városával és a megyével a turisztikai desztináció fejlesztése, kulturális és sportprojektek megvalósítása érdekében. Tudományos népszerűsítő program-, és tanulmányi versenysorozatokat indítunk a középfokú oktatás helyszínein; nyári egyetemi kurzusokat speciális képzési, továbbképzési célokkal, tekintettel a határon túli magyarságra.

Célunk a lebontott kari struktúra renoválása, a Hallgatói Információs Központ újragondolt felállítása, a fiatalok elvándorlásának megállítása, a bérezés teljesítményalapú differenciálásának elérése, projektalapú kutatói és start-up hallgatói ösztöndíjrendszer kialakítása. Gyakorlóintézményeink felelősségteljes tanárképzési szerepének kiemelt támogatása. A 2015-ös év vízválasztó az intézmény életében. Újra kell fogalmaznia az ágazatban betöltött szerepét, meg kell alkotnia új jövőképét. Ütőképes egyetemet foguk építeni Nyíregyházán. Lépésről lépésre, az alkalmazott tudományok egyetemét. Világos célok, feladatok és elvárások mentén, az értelmes munka hitével és akarásával. Magyarország leghasznosabb vidéki egyetemét.

Személyes motiváció

1994 óta dolgozom az intézményben, ez az első munkahelyem. Hivatásommá vált az oktatás, szenvedélyemmé a kutatás. Oktatóként és vezetőként egyaránt megismerhettem a főiskolát, annak hagyományait, szokásait, oktatóit és dolgozóit. Azt szeretném, ha ez a város és megye, benne a Nyíregyházi Főiskolával még sokáig nyújthatna otthont, értelmes munkát és megélhetést kínáló jövőt mindannyiunk számára. Azért kívánok dolgozni, hogy az intézmény a jövőben hatékonyan és hasznosan szolgálja a nemzeti felsőoktatás és az itt élők érdekeit.

Célom az, hogy egy értékeit és hagyományait tisztelő, lehetőségeit hatékonyan kihasználó, elképzeléseit okosan megvalósító, tisztességes, önmagára büszke intézmény jöjjön létre.

Pályázatomat azzal a hittel nyújtottam be, hogy eme vágyam sokak vágyával találkozik, hogy az intézményre a jövőben egy sikeres, új szerep vár a nemzeti felsőoktatás reformja során.

Dr. Onder Csaba, főiskolai tanár

Érettségi: 1988, Kisvárda, Bessenyei György GimnáziumEgyetem: 1994, Debrecen, Kossuth Lajos Tudományegyetem, magyar nyelv és irodalom, filozófia szakos középiskolai tanár, PhD: 2000, Debreceni Egyetem, irodalomtudomány. Habilitáció: 2007, Debreceni Egyetem

Díjak, ösztöndíjak: Fáy András-díj, Békésy György Posztdoktori Ösztöndíj, Bolyai János Kutatói Ösztöndíj, NKA Alkotói Ösztöndíj. Fő kutatási terület: klasszikus magyar irodalom, filológia, textológia, retorika. Kutatási együttműködések: MTA-ELTE, MTA-DE, MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont

 


Dr. Sikolya László

Helyzetértékelés

A Nyíregyházi Főiskola a hazai felsőoktatási integráció egyik olyan sikere, ahol a két jogelőd szervezet tényleges egybeolvadásával egy XXI. századi felsőoktatási kihívásoknak is megfelelő intézmény jött létre. A Nyíregyházi Főiskola kiemelt tradicionális képzési területei – pedagógus-, mérnök- és informatikus-, valamint agrár- és gazdasági képzések – a határon átnyúló térség munkaerőpiacára is fókuszálnak, lefedve a felsőoktatási fejlesztési koncepcióban meghatározott korszerűsítendő kulcsterületeket.

A múlt oktatási tradíciói, a főiskola jövőképe, továbbá jelenlegi képzési területei szerencsésen fedik egymást, így lehetővé téve, hogy a Nyíregyházi Főiskola küldetését megvalósíthassa, és a határainkon is átívelő Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, valamint Nyíregyháza Megyei Jogú Város fejlődésének katalizátora, mozgatórugója legyen.

Tervek, elképzelések

Pedagógus és művészeti képzés: osztatlan, hagyományos tanárképzés bővítése, sporttudományi szakok prioritása, gyakorlóiskolák megtartása és fejlesztése, mérnöktanári MSc-képzések kiterjesztése. Természettudományos és informatikusképzés: természettudományos tanárképzések kiemelt támogatása, nyitott laborok, versenyek rendezése, mérnök informatikus szak indítása. Gazdaságtudományi képzés: oktatási kínálat optimalizálása. Mérnökképzés: új szakok indítása: repülőmérnök szak (létesítése és indítása konzorciumban), mezőgazdasági mérnöki szak székhelyen kívüli képzésben, egészségügyi mérnök, ipari termék és formatervező.

Mind a négy képzési területen kiemelt feladat az elméleti és a gyakorlati oktatás színvonalának emelése, megújítása, a szakirányú továbbképzések bővítése, valamint a duális képzés bevezetése.

Tudományos kutatás-fejlesztés és innováció megújítása: tudományos minősítettség jobb kamatoztatása, új termékek és technológiák kidolgozása értékesítésre, szolgáltatások körének szélesítése, egyértelmű kutatási irány meghatározása, eszköz, műszer és labor háttér jövedelmezőbb működtetése, fejlesztése, a pályázati lehetőségek kihasználása.

Intézményirányítás: szoros együttműködés kancellár úrral és a szenátussal, szervezeti átalakítás folytatása. A tudományos tevékenység, a nemzetközi kapcsolatok és a pályázati munkák támogatása. Partnerség az oktatókkal, a hallgatók véleményének meghallgatása és figyelembe vétele, nyugodt, kollegiális légkör megtartása, javítása, az intézetek személyi állományának megerősítése.

Környezeti kapcsolatrendszer: új minőségű együttműködés kialakítása a várossal és intézményeivel, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye vezetésével. Hálózatos kapcsolatok erősítése oktatás – kutatás – innováció, valamint hallgatói és oktatói mobilitások területén.

Partnerség fejlesztése a hazai felsőoktatási intézményekkel, a kormányzat helyi szervezeteivel, szakmai és érdekvédelmi szervezetekkel, középiskolákkal. Minőségfejlesztés: minőségbiztosítási- valamint a hallgatói kompetencia mérési rendszer bevezetése fejlesztése, FMD minőségi díj elnyerése, felkészülés az 2016. évi akkreditációra. Gazdasági konszolidáció: a PPP-adósságállomány kormányzati szintű rendezése szükséges, szolgáltatások bővülését eredményező labor- akkreditációk folytatása, az infrastruktúra jobb kihasználása, új külső források bevonása, saját bevételek növelése.

A rektori programomban megfogalmazottakat az általam vezetett Műszaki és Agrártudományi Intézetben a gyakorlatban is megvalósítottam, és úgy vélem, hogy tapasztalataimra építve ezt a Nyíregyházi Főiskolán is valóra tudom váltani.

Személyes motiváció

Pályázatom benyújtása mellett azért döntöttem, mert tapasztalatomat, elhivatottságomat, valamint szakmai kapcsolataimat kamatoztatni szeretném az intézmény érdekében.

Nagyon szorosan kötődök a Nyíregyházi Főiskolához, 26 éve dolgozom az intézményben. Egy évtizeden keresztül főigazgatóként, illetve dékánként vezettem, vezetem a Műszaki és Mezőgazdasági Kart.

A „Fokozatváltás a felsőoktatásban” új irányvonallal azonosulva és az új kancellári rendszer bevezetésével egyetértve szeretnék szerepet vállalni az intézmény vezetésében.

Az intézményt erőteljesebben kívánom a térség szolgálatába állítani azért, hogy a versenyképes, teljesítmény- orientált, minőségi és a munkaerőpiac által is elismert „alkalmazott tudományok egyetemeként” az oktatás, kutatás-fejlesztés kisugárzó hatása sokkal érezhetőbb és kimutatható legyen.

Dr. Sikolya László okleveles gépészmérnök, számítástechnikai szakmérnök, a Műszaki és Agrártudományi Intézet főiskolai tanára, intézetigazgatója

A Mezőgazdasági Tudomány Kandidátusa (CSc), Doktora (PhD).Tudományterülete: agrár műszaki-, járműgépészeti- és közlekedéstudományok

Kitüntetései: Lónyay Menyhért Emlékérem, Magyar Rektori Konferencia Emlékérme, Miniszteri Elismerő Oklevél, A Magyar Felsőoktatásért Emlékplakett, Kabai János-díj

Elnyert ösztöndíjai: Széchenyi Professzori, Szentágothai János Kutatói

 


Vassné dr. Figula Erika

Helyzetértékelés

A Nyíregyházi Főiskola szükségessége megkérdőjelezhetetlen a város, a megye, a régió társadalmi, gazdasági, kulturális élete, fejlődése szempontjából. Az intézményünkben megvalósultak a 21. század követelményeihez igazodó beruházások, fejlesztések. Jelentős szellemi kapacitás halmozódott fel. A minősített oktatóink aránya 75 százalék feletti, amivel néhány egyetemet is megelőzünk. Oktatói kiválóság tekintetében a mért 40 felsőoktatási intézményből 7. helyen, a főiskolák között első helyen vagyunk.

Kínálatunkban 10 képzési terület jelenik meg, melyekre folyamatosan mutatkozik társadalmi igény. Az elmúlt években a legnagyobb veszteséget a hallgatói létszám csökkenése jelentette, amely minden felsőoktatási intézményt érintett. A tárgyi és személyi feltételeink adottak egy magasabb minőséget nyújtó intézmény működéséhez, így célunk az Alkalmazott Tudományok Egyeteme besorolás elnyerése.

Tervek, elképzelések

Korábban elkezdődött, de még nem fejeződött be a felsőoktatás szerkezeti, tartalmi reformja. Jelentős központi döntésnek tekintem az akadémiai és gazdasági kompetenciák szétválasztását. A rektor is és a kancellár is önálló hatáskörrel, felelősségkörrel rendelkezik. Az eredményességhez, a sikerhez azonban kulcsfontosságúnak tartom a kancellár és a rektor közötti kölcsönös bizalmat, közös cél- és értékrendszer képviseletét, és a jó együttműködést. Egyetértek azzal a kormánykoncepcióval, amely szerint olyan felsőoktatási intézményrendszerre van szükség, melynek középpontjában a teljesítmény, a magas minőség, a versenyképes tudás áll.

A fenntartó arra készteti a felsőoktatási intézményeket, hogy alakítsák ki a határozott képzési profiljukat, nevezzék meg a prioritásaikat. Én az eddigi 10 képzési terület megtartását képviselem. A prioritásokat pedig a főiskolánk hagyományainak, értékeinek figyelembevételével kívánjuk a jövőben meghatározni. A pedagógusképzés kulcsfontosságú a képzési kínálatunkban, ennek fenntartását alapvető feladatunknak tekintem. Ahhoz azonban, hogy a pedagógikum a teljes vertikumában jelen legyen a főiskolán, szükséges az óvodapedagógus, gyógypedagógus és gyógytestnevelő szakok, a pedagógusok továbbképzését szolgáló rövid (30–60–90 órás) képzések beindítása. Ahol lehetséges, szükségesnek tartom a duális képzés bevezetését (műszaki, gazdasági, informatikai területek).

Képzésbővítési lehetőséget látok a szociális, műszaki és művészetközvetítési területeken is. Sürgetőnek tartom az angol nyelven folyó kurzusok kidolgozását, bevezetését. A minősített oktatóink magas száma és a hallgatóink Tudományos Diákköri munkája, sikere jelzi a tudományos munka iránti elkötelezettségünket. Ezen a területen is vannak azonban feladataink: egyértelmű intézményi kutatási irányt, profilt kell kialakítani, a kutatási témákat interdiszciplinárissá kell tenni. Hazai és nemzetközi kutatási célú partneri együttműködéseket kell kialakítani.

Fontos feladatnak tartom a hallgatói létszám növelését, a lemorzsolódás csökkentését, a főiskola értékeinek megismertetését, népszerűsítését. 2013 szeptemberétől a főiskola intézeti struktúrában működik. Hatékony intézmény véleményem szerint azonban csak egyértelmű identitással, biztos „cölöpökön” állva érhet el sikereket, ezért indokoltnak tartom a kari struktúra visszaállítását.

Alapvetőnek tekintem a főiskola régión belüli „tudáscentrum”-jellegének erősítését, szolgáltatásainak bővítését, az intézmény nyitottabbá tételét. Elengedhetetlennek tartom a főiskola térségi szerepvállalásainak növelését, kapcsolatrendszerének szélesítését, munkakapcsolatának erősítését a fenntartóval, szakmai szervezetekkel, más felsőoktatási intézményekkel, kutatóközpontokkal. Küldetésemnek tekintem a főiskola autonómiájának megtartását.

Személyes motiváció

Közel 30 éve dolgozom a Nyíregyházi Főiskolán. Végigjártam a ranglétrát, tíz éve vezetői feladatokat látok el. Voltam tanszékvezető, dékán-helyettes, dékán, szenátustag, jelenleg intézetvezető vagyok. Ismerem, szeretem a főiskolát.

Megfelelő szaktudással, vezetési tapasztalattal rendelkezek, éltetnek az új kihívások, új szakmai feladatok. Elkötelezett vagyok az intézmény iránt.

Megválasztásom esetén rektorként katalizátor lehetek a főiskola pozíciójának megerősítésében, mivel menedzser és organizátor szemléletű, döntésképes, határozott, csapatmunkában gondolkodó vezető vagyok.

Értékmegőrzéssel és értékteremtéssel, az adott lehetőségek maximális kiaknázásával azt szeretném elérni, hogy a Nyíregyházi Főiskola akadémiai reputációja a felsőoktatás többi szereplőjének versenyében megerősödjön, autonóm létének megtartásával erős és stabil intézmény legyen.

Vassné dr. Figula Erika főiskolai tanár, intézetigazgató

1985-ben pszichológus és pszichológia szakos középiskolai tanári végzettséget szerzett, azóta a Nyíregyházi Főiskolán dolgozikFolyamatosan képzi magát: 3 szakvizsgát, több módszerspecifikus képzettséget, pszichológiából PhD-fokozatot szerzett.

10 éve vezetői feladatokat lát el.

Az iskolai erőszakot kutatja. Számos magyar és idegen nyelvű könyve, tanulmánya jelent meg a témában. Az elmúlt 30 évben a pszichológia minden területén szerzett szakmai tapasztalatot.

Kitüntetés: Nyíregyházi Főiskoláért Érdemérem ezüst fokozat

 


Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!