2014.10.20. 09:49
Túlfújt gumik, drágább kilométerek
Nyíregyháza - Így verik át bizonyos autógyártók a fogyasztókat.
Nyíregyháza - Így verik át bizonyos autógyártók a fogyasztókat. Ha a fogyasztók autóvásárlásra adják a fejüket, jogosan szeretnének tudatos döntést hozni. Így az egyik legelső szempont, amit megvizsgálnak a vásárlás során az az állítás, miszerint az adott gépjármű mennyit is fogyaszt.
Félrevezető állítások
Az Altroconsumo elnevezésű olasz fogyasztóvédelmi szervezet nemrég elvégzett vizsgálata alapján már a fogyasztásra vonatkozó tájékoztatásokat sem lehet mindig valósnak tekinteni. Az Európai Fogyasztók Szervezetének tagja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége is, ahol közölték: a félrevezető állításokat alkalmazó gyártókkal szemben bírósági eljárást indít az Altroconsumo, mivel az érintett fogyasztók – évi 15 ezer megtett kilométerrel számolva – akár 500 euróval is többet költhettek üzemanyagra, mint amelyre számíthattak a megadott információk alapján.
Az Altroconsumo elnevezésű olasz fogyasztóvédelmi szervezet elsőként vizsgálta meg az autógyártók üzemanyag-fogyasztást ellenőrző eljárását. A vizsgálat kimenetele szerint azok félrevezetőek, gyakran erősen alábecsülték a jármű valós fogyasztását. Egy Fiat Panda 1.2 és egy Volkswagen Golf 1.6 TDI volt a két tesztalany, melyeken a független szakértő szerv a jelenleg alkalmazott hivatalos teszteljárást folytatta le.
Csökkentett össztömeg
Az eredmények szerint a gyártók az autókat 18–50 százalékkal állították hatékonyabbnak, mint amilyennek azok a teszt során bizonyultak.
Az olasz fogyasztóvédelmi szervezet Európában elsőként bíróságon követeli vissza a fogyasztók pénzét, arra hivatkozással, hogy az érintettek évente akár – évi 15 ezer megtett kilométerrel számolva – 500 euróval költhettek többet üzemanyagra, mint amire a vállalkozások által nyújtott információk alapján számíthattak.
Mindez azért lehetséges, mert az autógyártók még mindig egy elavult tesztelési eljárást alkalmaznak mind az üzemanyag-fogyasztás, mind pedig a károsanyag-kibocsátás mérésére, amely több lehetőséget is kínál arra, hogy a tesztkörülményeket úgy alakítsák ki, amely nem felel meg a valós vezetési- és élethelyzeteknek, és ezáltal az alacsonyabb értékeket mutasson. Egy korábbi, 2013-as teszt eredményeit alátámasztva, a jelenlegi vizsgálat feltárta, hogyan használják ki a gyártók a túlfújt gumik és a csökkentett össztömeg adta lehetőségeket úgy, hogy a valósnál lényegesen kedvezőbb fogyasztási eredményekre jussanak.
Az olasz szervezet kilenc trükköt jelöl meg, mint lehetséges fogyasztáscsökkentő tényező. Némelyik egyértelműnek tűnhet, de akadnak megdöbbentőek.
Az autó súlyának csökkentése akár 4,4 százalékos fogyasztás-csökkenéshez vezethet, a túlfújt gumik 2,9 százalékkal csökkenthetik a fogyasztást, a generátor lekapcsolása és speciális, általában nem használt kenőanyagok alkalmazása szintén csökkenti a mért értékeket.
A vezetési technika befolyásoló szerepe talán egyértelmű, és ilyen hatással bírhat a fék szerkezeti elemei közötti súrlódás csökkentése is, de a kiadott információs ábra szerint a hőmérséklet, mint körülmény is befolyásolja a fogyasztást, illetve a kisebb légellenállás érdekében a szerkezeti elemek közötti réseket a teszten celluxszal ragasztják le. Így érik el azokat a gyári, alacsonyabb fogyasztási értékeket, melyek a valóságban soha nem fognak megjelenni, pedig ha tudatosan választott a fogyasztó, akkor ezeket vette figyelembe döntése során.
Új tesztelési protokoll
A jelenlegi tesztelési eljárás helyett az Egyesült Nemzetek Szervezetének Európai Gazdasági Bizottsága márciusban elfogadott egy új tesztelési protokollt, de ez jelenleg még nem alkalmazandó. Az Európai Fogyasztók Szervezete, melynek tagszervezete az olasz Altroconsumo, célul tűzte ki, hogy ezt 2017-től bevezessék.
KM–LTL