Nyíregyháza hírei

2013.12.17. 11:27

A herceg és a hattyúk hava

Nem lehet elég korán kezdeni. Mármint a színházzal történő ismerkedést: a próza és a tánc a művészi kifejezés két egyenrangú formája.

Nem lehet elég korán kezdeni. Mármint a színházzal történő ismerkedést: a próza és a tánc a művészi kifejezés két egyenrangú formája. A Móricz Zsigmond Színház mindig fontos feladatának tekintette azt, hogy legifjabb nézői számára emlékezetes bemutatókat tartson. Már csak azért is, mert a jövő publikuma a ma fiataljaiból kerül ki.

Győz a herceg

Amikor Csajkovszkij halhatatlan balettjének, A hattyúk tavának beavató színházi előadására került sor a MŰvész stúdióban, az alkotók szeme előtt nyilván az lebeghetett: ismertessük meg a gyerekeket a világ színpadainak örök értékű balettjével. Csajkovszkij 1874-1876 között írott darabja egy régi orosz népmesén alapszik: van benne nyalka herceg, szerelem, gonoszság, csalódás, fájdalom. És persze: diadal. A lányokat elátkozó és hattyúvá varázsoló azonban pórul jár: győz a herceg és elnyeri Odett kezét, s véle a boldogságot.

A tánc ereje

A Hattyúcskák tava című nyíregyházi premier az eredeti mű alapján készült. Dramaturgja, Kardos Tünde a jobb megértés érdekében a csodás történethez keretjátékot írt. Az ebben megjelenő lány egyszer csak belép a cselekménybe, s megálmodja a hattyúlányok híres históriáját. (Belőle lesz Hó Anyó is: Éry-Kovács Zsanna élményszerűen formálja meg a „kettős” figurát.) Ő meséli el a bolondnak (Lakatos Máté) a hercegi szerelem édes-bús eseményeit. Odettet, az igaz kedvest, és Odíliát, a „fekete hattyút” egyaránt légiesen alakítja Vámosi Judit. Az elvetemült Mágust Kertész Zsolt idézi meg, az őszintén szeretni akaró, tiszta herceget Vámosi Máté állítja elénk. Krámer György rendező-koreográfus új munkája azoknak is igazi színházi csemege, akik ismerik Csajkovszkij remekét. Akik pedig most először látják, megérthetik általa a tánc elemi kifejező erejét.

Felemelően szép

Varjas Zsófi látványterve (a mozgatható, fehér csővázas emelvény, amely hol lépcsősor, hol ágy, illetve a félig áteresztő, forgatható tükörfal, amely olykor fekete, olykor viszont láttatni engedi a mögöttes mozgásokat, s a végén hulló hózápor) – rendkívül ötletes. Krámer György és csapata a Csajkovszkij-zene legismertebb részleteinek felhasználásával háromnegyed órára a kicsiket és a nagyokat egyaránt elvarázsolja. Megmutatja, hogyan lehet a mozdulatok segítségével beszélni mindarról, amiről a nyelv nem képes szólni. És hogy miért viseli a bemutató a Hattyúcskák tava címet? Nos, aki kíváncsi rá, nézze meg a felemelően szép és kedves előadást!

- Karádi Zsolt -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!