2013.08.08. 14:14
Ki védi meg a kalauzokat?
Nyírbogdány - Tavaly 56 esetben bántalmaztak munkájukat végző jegyvizsgálókat a vonatokon.
Nyírbogdány - Tavaly 56 esetben bántalmaztak munkájukat végző jegyvizsgálókat a vonatokon.
A hét elején az egyik olvasónk jegyvizsgálókat ért atrocitásokról értesítette szerkesztőségünket. Azt írta, hétfőn a nyírbogdányi vasútállomáson megvertek két, a munkájukat végző vasúti jegyvizsgálót.
– A két férfi a bántalmazott jegyvizsgálók segítségére siető civil utast is megrugdosta, majd a vonatra és egy mozdonyra is kőzáport zúdítottak. De nem ez volt az elmúlt napokban az egyetlen ilyen jellegű eset: szombaton Sóstóhegyen is hasonló történt. Az ugyancsak jogszerűen intézkedő jegyvizsgálóról egy utas letépte az egyenruháját, majd megfenyegette. Az utóbbi időben annyira elszaporodtak a jegyvizsgálókat ért támadások, hogy ez lassan szinte mindennapossá válik – írta olvasónk, akik feltette a kérdést: a MÁV-START hogy tudja megvédeni a dolgozóit?
„A szerkesztőségükhöz érkezett olvasói jelzések sajnos valósak a jegyvizsgáló munkatársakat néhány nappal ezelőtt ért atrocitásokról – tájékoztatta lapunkat a vasúttársaság Kommunikációs Igazgatósága.
– Augusztus 3-án, pénteken Sóstóhegy állomáson szeretett volna leszállítani a MÁV-START jegyvizsgálója egy utast, mert nem volt menetjegye. Az utas megütötte a jegyvizsgálót, majd elfutott, ezt követően értesítették a rendőrséget. Augusztus 5-én, hétfőn Nyírbogdány állomáson történt meg szinte ugyanez: ott két menetjegy nélküli utas támadt a jegyvizsgáló kollégákra, ami miatt szintén értesíteni kellett a rendőrség munkatársait, akik az egyik elkövetőt előállították. Egyik esetben sem történt 8 napon túl gyógyuló sérüléssel járó bántalmazás, és ez szerencsére általánosságban is elmondható” – tájékoztatta lapunkat az igazgatóság, és azt is megtudtuk: tavaly 56 esetben fordult elő, hogy bántalmazták a MÁV-START jegyvizsgáló kollégáit, ezeknek az eseményeknek a túlnyomó többsége a menetjegy hiánya miatt történt.
Problémás esetek
A Kommunikációs Igazgatóság azt írja, fontos tudni, hogy a vasúti személyszállítás a polgári törvénykönyv értelmében a vasúttársaság és a szolgáltatást igénybe vevő utas között létrejövő szerződés, melyet akkor kötnek, amikor az utas megváltja a jegyét, bérletét, illetve amikor a vonatra ezek nélkül száll fel.
„Azzal, hogy az utas felszállt a vonatra, kezdeményezte a szerződéskötést, illetve elfogadta a MÁV-START Zrt. szabályait. Azzal az utassal szemben, aki érvényes menetjegy nélkül utazik, a vonatkísérő jogszerűen kezdeményezheti a díjszabás szerinti menet- és pótdíj megfizettetését. Függetlenül attól, hogy az utas nem akar vagy nem tud fizetni, a jegyvizsgáló a követelés későbbi érvényesítéséhez utasleadási lapot állíthat ki. Ha az utas magatartása indokolja, vagy az utasleadási lap kiállításához szükséges minimális együttműködést sem tapasztalja, a jegyvizsgáló ki is zárhatja – akár rendőri segédlettel – az utazásból: azaz a következő állomásnál leszállíthatja. A tíz évesnél fiatalabb gyermek és az őt kísérő egy utas, valamint a 18 éven aluli fiatal azonban ilyenkor sem szállítható le, az ilyen problémás esetek kezelésében a vasút gyakran kéri a rendőrség segítségét”.
Rendőri segítség és tréningek
„A MÁV-START Zrt. számára kiemelten fontos, hogy a biztonságos utazás és munkavégzés feltételeit az utasai és a munkatársai számára biztosítani tudja. Ennek érdekében a vasúttársaság aktív kapcsolatban áll a rendvédelmi szervekkel, akikkel együttműködési megállapodás is biztosítja a kölcsönös segítséget, és a hatékony együttműködést.
A személyszállító vonatokon a Készenléti Rendőrség munkatársai teljesítenek szolgálatot, de a MÁV Vasútőr Kft. dolgozói is részt vesznek a biztonsági munkában. A jelenlét sajnos nem azt jelenti, hogy a naponta átlagosan közlekedő 2700 vonat mindegyikén utazik hivatalosan rendőr, de a MÁV-START Zrt. folyamatosan figyeli a vasúti forgalmat, és a visszajelzések alapján választja ki az adott vonatokat, vasútvonalakat és vonalszakaszokat. A jegyvizsgálók segítséget és intézkedést kérhetnek a szolgálati mobiltelefonon keresztül a rendőrségtől, és ezzel a lehetőséggel élni is szoktak, de konfliktuskezelési tréningen is részt vesznek, hogy felkészüljenek a nehezen kezelhető, problémás utasokkal szembeni viselkedésre” – áll a Kommunikációs Igazgatóság tájékoztatásában.