2021.04.27. 07:30
Megmentik az európai vasúttársaságokat
Nehéz helyzetbe kerültek a nemzeti vasúttársságok és az árufuvarozó magánvasutak is az unió országaiban a pandémia következtében bevezetett korlátozások miatt. A cégek támogatása érdekében az Európai Bizottság lehetővé teszi a nemzeti kormányoknak, hogy csökkentsék a pályahasználati díjakat. Ilyen kéréssel fordultak a hazai árufuvarozó magánvasutak is a magyar kormányzathoz.
23 March 2021, Bavaria, Munich: Travellers stand next to a Deutsche Bahn (DB) ICE train on a platform at the main railway station. The lockdown in Germany, which has been in place for months, is being extended until 18 April in view of rising Corona infection figures. This will also make holiday travel during the approaching Easter holidays almost impossible. Photo: Sven Hoppe/dpa (Photo by SVEN HOPPE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Forrás: AFP / DPA / dpa Picture-Alliance
Fotó: Sven Hoppe
Kétmilliárd euró új tőkét kaphat a tulajdonosoktól Deutsche Bahn (DB). Mint a Handelsblatt.de kormányzati forrásokból megtudta, a szövetségi kormány és az Európai Bizottság megállapodott a kompromisszumban. A bizottság korábban olyan feltételeket szabott, hogy a DB-nak bizonyos használt járműveit át kell adnia a piaci versenytársaknak, illetve lehetővé kell tenni az okostelefonos értékesítési alkalmazás használatát számukra. Amikor a cég vonakodott elfogadni a feltételeket, az bizottság már azzal is fenyegetett, hogy szét kell választani az cégcsoport tagjait és a vágányhálózatot fenntartó céget – ahogy egyébként több országban, így hazánkban is megtörtént – írja a Magyar Nemzet.
A bizottság később visszatáncolt ezektől a követelésektől. Ennek oka, hogy Olaszországban és Hollandiában az ottani vasúttársaságok nemrég kaptak közvetlen állami támogatást, hiszen az uniós szerződések lehetővé teszik a természeti katasztrófák által okozott károk megtérítését.
Az EU pedig ilyennek ismerte el a pandémia miatt hozott utazási korlátozásokat. Csak idén a Deutsche Bahn kétmilliárd euróra számíthat, a pénzt az infrastruktúra bővítésére kell fordítani.
A német vasút kormányzati támogatása korántsem egyedülálló a kontinensen. A bizottság ugyanis a pandémia kezdetétől lehetővé tette az unió tagállamai számára, hogy csökkenthessék, megszüntethessék vagy elhalaszthassák a vasúti infrastruktúrához való hozzáférés díjának, az úgynevezett pályahasználati díjnak a megfizettetését. A könnyítés érdekében például
a magyar vasúti árufuvarozó vállalatok is kéréssel fordultak a szakminisztériumhoz, hogy a hálózat-hozzáférési díjat 2020. március és az év vége közötti időszakra, valamint 2021-re csökkentse az ágazati szereplők közös javaslata alapján.
A díjcsökkentést számos országban végrehajtották már. Az osztrák közlekedési minisztérium tavaly csökkentette az infrastruktúra-használati díjakat a vasúti árufuvarozás támogatására. Az intézkedés Ausztriában minden vasúttársaságot érint, a Rail Cargo Austria AG (RCA) ezenfelül 61 millió eurós támogatást kapott tőkeinjekció formájában. Ausztriában emellett adómentessé tették az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) nyolc saját tulajdonú vízerőművében termelt villamos energiát. Ezzel egy időben bejelentették a máshol termelt villamos energia adójának csökkentését is, ami a vasútvállalatok számára 23 millió euró megtakarítást jelent. A válság következtében visszaesett szállítási igények és csökkenő utasszámok ellenére
Ausztriában folytatják a vasút dinamikus bővítését, egyebek között a klímacélok elérése érdekében. 2026-ig összesen 17 milliárd eurót fektetnek állomásokba, alagutakba, útvonalakba, energiába és a technológiába.
Az Európai Bizottság engedélyezte Olaszország számára is, hogy csökkentse a vasúti személyszállítás és a vasúti árufuvarozás pályahasználati díjait a tavaly március 10. és december 31-e közötti időszakra. A 240 millió eurós intézkedéssel Olaszország a vasútvállalatokat támogatta.
Az olasz kormány a költségvetési törvény keretein belül 2020 decemberében vezette be a vasúti teherfuvarozási szektor költségeit enyhítő rendelkezéseit.
Eszerint lehetőség van a pályahasználati díjhoz tartozó felár teljes összegének elengedésére az idén január és április közötti időszakban. Ezenfelül az RFI (az olasz vasúti infrastruktúra kezelője) 150 millió eurós kerettámogatásban részesült, ezzel kompenzálva a pályahasználati díjcsökkentésből származó bevételkiesést.
Nem csak Nyugat-Európában támogatták a kormányzatok a nehéz helyzetbe került nemzeti vasúttársaságokat és teherfuvarozó magánvasutakat.
Lengyelországban nem kellett pályafoglalási díjat fizetni 2020. december 13-ig
azokban az esetekben, amikor a szolgáltató nem vette igénybe az előzetesen lefoglalt pályaszakaszt, emellett nem kellett bírságot sem fizetni, ha nem az előzetesen bejelentett mozdonyt használta a szolgáltató vagy ha nagyobb tömegű vonattal közlekedett.