2019.07.15. 13:03
Drasztikusan nő a járatkésések száma Európa légterében
A légi utazási piacon súlyos problémákat okoz a kapacitáshiány és a légtér túlzsúfoltsága.
A helyzet két év alatt erősen súlyosbodott: már a duplájára nőttek a járatkésések – hívja fel a figyelmet a Világgazdaság cikke.
A szervezett utasoknak a járatkésésekért járó kártérítését az utazási irodák járják ki a légitársaságoknál az új uniós szabályok szerint.
A nyári szezonban megszaporodtak a járatkésésekkel kapcsolatos hírek, azok a tudósítások, amelyek arról számoltak be, hogy utasok nyári pihenését keserítette meg az, hogy útjukat nem tudták időben elkezdeni, vagy épp a hazautazásban keletkeztek súlyos fennakadások.
A hazai utaztatók ma kettős szorításban vannak:
A légi forgalmi statisztikákat közlő Eurocontrol adatai szerint még a nyár előtt, májusban a légi járatok együttesen 76 ezer percet késtek Európában, ami kétszerese a 2017-ben mértnek.
A járatok 21,8 százaléka 15 percnél nagyobb késéssel érkezett meg, ez 0,6 százalékkal magasabb érték a 2018-ashoz képest. A késések zöme a szűkös légtérkapacitásokkal és a légi forgalmi irányítók létszámhiányával, túlterheltségével volt összefüggésben.
Májusban egyébként Európa felett naponta átlagosan 31 800 járat közlekedett, 1,1 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
A felmérést közlő Airportal.hu szerint a magyar HungaroControl által ellenőrzött európai szektorban jegyezték fel az ötödik legtöbb késést: májusban 4400 percet regisztráltak, ami egy járatra vetítve 1,92 percet tesz ki, szemben az egy évvel korábbi 0,61-dal. (Tegyük hozzá: a Liszt Ferenc repülőtér egész májusban csak egy kifutópályával üzemelt a 2. pálya felújítása miatt.)