Nagyvilág

2016.06.28. 09:31

Brexit - Megvonta Nagy-Britanniától az "AAA" besorolást a Standard & Poor s

London - Megvonta Nagy-Britanniától a hosszú futamidejű államadós-kötelezettségek lehetséges legjobb, "AAA" besorolását hétfőn a Standard & Poor s nemzetközi hitelminősítő, azzal a véleményével indokolva a lépést, hogy a brit EU-tagságról tartott népszavazás után - amelyen a többség a kilépésre voksolt - romlani fog a brit gazdaságpolitika kiszámíthatósága, stabilitása és hatékonysága.

London - Megvonta Nagy-Britanniától a hosszú futamidejű államadós-kötelezettségek lehetséges legjobb, "AAA" besorolását hétfőn a Standard & Poor s nemzetközi hitelminősítő, azzal a véleményével indokolva a lépést, hogy a brit EU-tagságról tartott népszavazás után - amelyen a többség a kilépésre voksolt - romlani fog a brit gazdaságpolitika kiszámíthatósága, stabilitása és hatékonysága.

Hétfőn egy másik nagy hitelminősítő, a Fitch Ratings is leminősítette Nagy-Britanniát.

A Standard & Poor s hétfő este Londonban bejelentette, hogy az eddigi "AAA"-ról két fokozattal "AA"-ra rontotta a hosszú távú szuverén brit adósbesorolást, és az új osztályzaton is további leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást hagyott érvényben.

A brit államadósságot a három nagy hitelminősítő közül már csak a Standard & Poor s tartotta nyilván "AAA" osztályzattal, a Fitch és a Moody s Investors Service már korábban megvonta Nagy-Britanniától ezt az elit besorolást.

A Moody s a múlt héten negatívra rontotta a brit adósosztályzat kilátását, szintén a népszavazási eredményből eredő kockázatokra hivatkozva, a Fitch pedig hétfőn az eddigi "AA plusz"-ról egy fokozattal "AA"-ra rontotta a hosszú futamú brit szuverén osztályzatot, és szintén negatív kilátást hagyott érvényben az új besoroláson.

A Standard & Poor s a hétfői leminősítéshez fűzött elemzésében kiemelte, hogy jóllehet a Lisszaboni Szerződésben foglalt kétévi időtávlat elégséges lehet a hivatalos kilépési tárgyalások befejezésére, valójában azonban ennél jóval hosszabb ideig eltarthat egy új megállapodás kialakítása London és az EU között. Ráadásul az új egyezséget mind a 27 EU-tagállam parlamentjének és az Európai Parlamentnek is jóvá kell majd hagynia, és egy vagy több uniós tagországban erről akár népszavazást is tarthatnak.

Különösen az nem bizonyos egyelőre, hogy az EU - amely a teljes brit export 44 százalékát veszi fel - hozzáférést enged-e Nagy-Britanniának az egységes belső piachoz a jelenlegi vámmentes feltételekkel, vagy vámokat ró ki a brit áruexportra - áll a Standard & Poor s elemzésében.

A cég szerint még ennél is bizonytalanabb, hogy milyen jövőbeni megállapodások szabályozzák majd a brit szolgáltatásexportot, beleértve a brit gazdaság szempontjából fontos pénzügyi szolgáltatásokat.

Mindemellett az is bizonytalan, hogy Nagy-Britannia elfogadna-e egy olyan kereskedelmi megállapodást, amelynek feltételei között szerepel az EU-tagállamok állampolgárainak szabad nagy-britanniai munkavállalása, hiszen a kilépésre szavazók körében éppen a nagyarányú bevándorlás volt az egyik fő motiváció - hangsúlyozzák az S&P londoni elemzői.

Mindezek miatt a hitelminősítő szerint a tárgyalásokat nehézségek és vétók akadályozhatják, és ezért a végeredmény kiszámíthatatlan.

Ráadásul ismét napirendre került az újabb skót függetlenségi népszavazás, és Észak-Írországban is hasonló alkotmányos problémák merülhetnek fel, mivel mindkét országrészben a többség a bennmaradásra voksolt.

A Standard & Poor s közölte, hogy e bizonytalanságok és a beruházások várható visszaesése miatt a brit gazdasági növekedés jelentős lassulására számít. A cég felülvizsgált előrejelzése szerint a brit hazai össztermék (GDP) a 2016-2019-es időszakban évente átlagosan 1,1 százalékkal fog növekedni. Az S&P eddigi előrejelzésében ugyanerre az időszakra 2,1 százalékos éves növekedési átlag szerepelt.

A Fitch Ratings a brit államadós-besorolás hétfői leminősítéséhez fűzött elemzésében szintén azzal a véleményével indokolta a lépést, hogy a népszavazás után kialakult bizonytalanság a brit gazdasági növekedés hirtelen lassulásához vezet, mivel az üzleti szféra elhalasztja tervezett beruházásait.

A Fitch ennek alapján az eddigi 1,9 százalékról 1,6 százalékra rontotta a brit gazdaság idei reálnövekedésére adott előrejelzését, jövőre és 2018-ban pedig egyaránt mindössze 0,9 százalékos növekedést vár az eddigi előrejelzéseiben e két évre szereplő 2,0 százalék helyett.

Ez azt jelenti, hogy reálértéken 2,3 százalékos halmozott veszteség keletkezik 2018-ra a hazai össztermékben ahhoz a szinthez képest, amelyet a Fitch korábbi alapeseti előrejelzése szerint a brit gazdaság abban az évben elérhetett volna, ha a népszavazáson a bennmaradásra voksolók kerültek volna többségbe.

A hitelminősítő közölte, hogy várakozása szerint ebben a környezetben a GDP-arányos államháztartási hiány éves átlagban 3,6 százalék lesz a következő három évben. A cég eddig 2,8 százalékos éves átlagos deficittel számolt erre az időszakra a bennmaradást pártolók népszavazási győzelmét feltételező előrejelzésében.

A felülvizsgált hiány-előrejelzésből következően az államadósság-ráta 2017-ben várhatóan eléri a 91 százalékot, ami a legmagasabbak között lenne az "AA/AAA" besorolási sávban nyilvántartott szuverén adósok között - áll a Fitch Ratings hétfő esti elemzésében.

- MTI -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!