Nagyvilág

2012.01.18. 17:12

Óceánjáró balesete - A kapitány az utasítás ellenére nem tért vissza a hajóra

Róma/Budapest, 2012. január 18., szerda (MTI) - Indulatosan és fenyegetésektől sem tartózkodva utasította a parti őrség Francesco Schettinót, a péntek este zátonyra futott Costa Concordia kapitányát, hogy kapaszkodjon vissza a bajba került hajó fedélzetére, de a párbeszédükből ítélve ő erre sokáig nem volt hajlandó.

Róma/Budapest, 2012. január 18., szerda (MTI) - Indulatosan és fenyegetésektől sem tartózkodva utasította a parti őrség Francesco Schettinót, a péntek este zátonyra futott Costa Concordia kapitányát, hogy kapaszkodjon vissza a bajba került hajó fedélzetére, de a párbeszédükből ítélve ő erre sokáig nem volt hajlandó.Az olasz média által idézett, rádióadón folytatott párbeszéd során, Gregori De Falcó, a livornói kikötői kapitányság parancsnoka ordítozva próbálta rábírni a már mentőcsónakban lévő Schettinót arra, hogy azonnal menjen fel a hajóra, és jelentse neki, hányan maradtak még a Costa Concordián.

- Ide hallgasson Schettino! Emberek rekedtek a fedélzeten. Most a mentőcsónakjával menjen a hajóorr alá, a jobb oldalához! Van ott egy létra. Fel kell másznia a létrán a hajó fedélzetére. Menjen fel a fedélzetre, és jelentse nekem, hogy hány ember van ott, világos? Rögzítem ezt a beszélgetést Schettino kapitány - mondja De Falcó.

A továbbiakban erősködik, és parancsszóval próbálja rávenni a kapitányt, hogy menjen fel a hajó fedélzetére, s pontosan mérje fel a helyzetet, hogy hány ember van a hajó fedélzetén, s vannak-e gyerekek és asszonyok, vagy olyanok, akik segítségre szorulnak.

- Ide figyeljen Schettino! Maga talán ép bőrrel megúszta, de biztosítom, teszek azért, hogy bajba kerüljön! Megfizet érte. Menjen a fedélzetre! A fenébe is! - indulatoskodik hasztalan a livornói kikötőparancsnok.

- Itt vagyok a mentőcsónakban, a hajó alatt. Nem mentem sehova. Itt vagyok - válaszolja a többszöri felszólítás után Schettino, akit gondatlanságból elkövetett emberöléssel, hajótörés előidézésével és a hajója elhagyásával gyanúsít az ügyészség.

De Falco kérdőre vonja a hajókapitányt, hogy megtagadja-e a parancsát, ő pedig azt válaszolja, hogy nem tagadja meg, de a mentőcsónakból "hangolja össze" az utasok mentését.

A legénység jóval korábban érzékelte a bajt

- Mit szeretne Schettino? Haza akar menni? Sötét van, és maga haza akar menni - vonja kérdőre De Falcó a kapitányt, majd ismét a hajó fedélzetére parancsolja őt. Ezután kiderül a párbeszédből, hogy a hajó másodkapitánya - Dimitrynak hívják - is Schettinóval van, a livornói kikötőparancsnok pedig mindkettőjüket megpróbálja rábírni arra, hogy kapaszkodjanak vissza a hajó fedélzetére.

A hosszas győzködés után Schettino beadja a derekát. "Rendben, parancsnok" - mondja.

Az elhangzottak ellenére Schettino azt állítja, hogy nem hagyta el a hajót. Ügyvédje, Bruno Leporatti szerint a kapitány több száz vagy ezer emberéletet mentett meg azzal, hogy a part felé irányította a hajót. Ezzel is eltért az előírásoktól, mert - mint mondta - "nem akart a Titanic parancsnoka lenni".

A kapitány 70 perccel azután adott parancsot a hajó kiürítésére, hogy a Costa Concordia sziklának ütközött. A hajó és a livornói parti őrség közötti rádióbeszélgetésekből azonban kiderül, hogy a legénység már jóval korábban érzékelte a bajt, s már a kapitány utasítása előtt elkezdte az utasok kimenekítését. Tíz perccel Schettino utasítása után az első mentőcsónak teli utasokkal már a part felé tartott. Ennyi idő alatt nem lehet vízre ereszteni egy mentőcsónakot.

- MTI -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!