2017.09.20. 08:04
„Más is járhat úgy, mint én” - Csúnyán befürdött olvasónk a használt autóval, mutatjuk, mire kell ügyelni!
Nyíregyháza - „Vettem egy VW Golf 4 típusú gépjárművet. A kereskedő azt állította, hogy törés- és sérülésmentes. Egyszer csak a műszerfalon a kijelző a légzsák meghibásodását mutatta. A szervizben kiderült: a légzsák korábban valamikor kinyílt, és kivágták.”
Nyíregyháza - „Vettem egy VW Golf 4 típusú gépjárművet. A kereskedő azt állította, hogy törés- és sérülésmentes. Egyszer csak a műszerfalon a kijelző a légzsák meghibásodását mutatta. A szervizben kiderült: a légzsák korábban valamikor kinyílt, és kivágták.”
„Azonnal telefonáltam a kereskedőnek, aki hitetlenkedett, és nagy nehezen belement, hogy visszavásárolja a gépkocsit. Aztán visszakozott, mondván: nem kell neki a kocsi, mert eltitkolt hibái vannak. Sokáig húzódott az ügy, hosszas vitatkozás után visszafizette a vételárat, de az átíratást nem. Szerintem okulni kell ebből, mert ha a vásárlás előtt nincs hibafeltárás, akkor más is járhat úgy, mint én” – fordult szerkesztőségünkhöz egy hűséges olvasónk.
A vásárló szíve joga
Mire kell ügyelniük a használt autókat mustrálóknak, akik szeretnének biztosra menni? Ennek jártunk utána.
A használtautó-kereskedésekben nemcsak saját tulajdonú gépkocsik, hanem bizományos értékesítésként kínált autók is találhatóak. Az eladó megbízza a kereskedőt, hogy értékesítse a saját tulajdonú gépkocsiját az általuk megegyezett vételáron. Vagyis a gépkocsi tulajdonosa az eladó, a kereskedő a közvetítő. A kereskedő megpróbál mindenkinek a saját pénztárcájához mérve korrekt állapotú kocsikat értékesíteni.
Reményi Roland régi motoros a szakmában: húsz éve foglalkozik használtautó-kereskedéssel. Hiteles ember, pontosan tudja, hogy mire kell ügyelniük a feleknek.
– Használt autó vásárlásakor minden vásárlónak szíve joga a megvásárolandó gépkocsit elvinni az általa megadott szervizbe-márkaszervizbe általános átvizsgálásra – kezdte reagálását a Re-Va-Car Autókereskedés tulajdonosa. – Ha esetleg az ország más szegmenséből érkezik a vásárló, akkor a kereskedő együttműködésével kiválaszthatja a legszimpatikusabb szervizet. Ezek díjai a szervizszolgáltatásoktól függően átlagosan 5–15 ezer forint között mozognak, ami tartalmazza a festékréteg vastagságának mérését, a fék-futómű átvizsgálását, a motordiagnosztikát, a gumiállapot-átvizsgálást és a karosszéria átnézését.
Árulkodó üléshuzat
Típusoktól függően a festékréteg értéke 80–150 mikron között gyári állapotot tartalmaz. Amennyiben ez a nagyobb értéktől eltér valamelyik elemnél, akkor azt a részt már javították. Ha a megvásárolandó gépjárműben világít a narancssárga check engine lámpa, a motorvezérlő eltárolt egy vagy több hibát. A gyári programok egyből megmutatják, hogy mi a baja a gépkocsinak: ezek többnyire lambdaszonda-, EGR-szelep-problémák szoktak lenni, és márkánként több tízezer forintos költséget jelentenek. Amikor a légzsáklámpa világít, fontos megnézetni, mert egy csatlakozó- vagy kábelszalaghiba is okozhatja a problémát.
Ha klímás a gépkocsi, és nem működik benne, mi a teendő?
– Arra a mondatra ne hagyatkozzunk, „hogy gáz kell bele, és jó lesz”, mert azzal nem biztos, hogy a hiba el van hárítva. Alapesetben a klímafeltöltés típustól függően 8–15 ezer forint, de ha nem az a probléma, akár 30–100 ezer forintos javítási költséggel is számíthatunk – mondta Reményi Roland, aki javasolta, hogy a gumiabroncsok állapotát is nézzék meg a használt autót vásárlók. – Az üléshuzatot tapintsuk meg – főleg a vezetőülésnél –, így ellenőrizve, hogy kiült, kiszakadt-e. Ha erre utólag döbbenünk rá, a kárpitos tízezreket kérhet a javításért.
Szükséges a próbakör
A nyíregyházi Kovács Autószervizben mintegy három évtizede foglalkoznak az autók, a járművek szervizelésével. Olykor a látvány és a hang is árulkodó. – Minden autónak lehet sajátos hibája. Van, amelyiknél már a motor hangja elárulja, hogy javításra szorul, van, amelyiknek a futóműve gyengécske, és sűrűn kell benne alkatrészeket cserélni. Egyes típusoknál a karosszéria rozsdásodik erősen – sorolta az észrevételeit Bártfai László, a szerviz referense, aki javaslatokkal is szolgált.
– Ha valaki kinézett egy autótípust, olvasson utána az internetes fórumokon! Olyan embert vigyenek magukkal a kocsit megnézni, aki tényleg ért az autókhoz, és nem hobbiszerelő! Mindenképpen tegyenek a járművel próbakört! Az már gyanús, ha erre az a válasz, hogy nincs annyi üzemanyag benne. Meg kell tudni, van-e hozzá szervizkönyv, esetleg leinformálható-e az előélete. Soha ne sötétben és ne sáros-koszos állapotban nézzék meg az autót, mert a karosszérián és festésen nem fogják látni a hibákat!
– Ha van rá lehetőség, vigyenek festékrétegvastagság-mérőt! A gumik állapotát vegyék szemügyre: amennyiben még van rajta bordamélység, de erősen repedezett a felület, az elég öregecske guminak számít. A szabvány szerint a gumikon már szerepel a gyártási év, ajánlatos megkeresni. Ellenőrizzék a tartozékokat! A kormánykerék és a pedálok kopottságából lehet következtetni a használatra. Kontrollálják a forgalmi adatait! Ha gázüzemű az autó, az is szerepeljen a forgalmiban, s a gázhoz tartozó papírok is legyenek meg! Ha nincs meg a papír, az „gáz”… – summázta Bártfai László.
Ügyelni kell a kulcsokra is
– Az egyik legfontosabb lépés az, hogy a használtautó-vásárlók vigyék be az autót egy komoly szervizbe állapotfelmérésre, szánják rá azt az 5–10 ezer forintot! Ennek azért van jelentősége, mert a hibatárolót ki tudják olvasni, esetlegesen a valós kilométert, a futómű-átvizsgálással, a fékhatás- és a lengéscsillapító-méréssel képet kapunk a futómű állapotáról is. Nem elhanyagolható a szélvédők, a lámpatestek, a visszapillantó tükrök, az elektromos ablakok állapota. A mai autókat két kulccsal helyezik forgalomba, ezért legyen meg mindkettő, főleg ha távirányítósról van szó! Egy ilyen kulcs pótlása 40–70 ezer forint is lehet! – fűzte hozzá a Kovács Autószerviz referense.
KM-LTL