2011.06.22. 19:09
Körvonalazódik az mentők és a betegszállítók együttműködése - de jobb lesz-e a betegnek?
<p>Miskolc, Budapest - Korábban arról kaptunk-adtunk hírt, hogy július 1-től egy állami cég, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) veszi át a magánkézben lévő betegszállítás irányítását.</p>
Most érdeklődésünkre azt közölték: „Az OMSZ felkészült a 2011. július 1-től történő szerepvállalásra a magyarországi betegszállítások irányításában.” Győrfi Pál kommunikációs igazgató levelében kifejtette: az OEP-pel szerződésben álló betegszállító szervezetek valamennyi gépkocsiját EDR-készülékkel látták el, ezáltal mozgásuk, tevékenységük követhető. Továbbá: együttműködnek a megyei betegszállítási irányító központokkal; a távolsági (megyehatárokon túli) betegszállítások irányítását az OMSZ végzi, a feladatokat összehangolja, a járművek mozgását optimalizálja. Emellett: az OMSZ szükség esetén (tömeges baleset, katasztrófa) a mentési tevékenységbe a betegszállító járművek kapacitását is közvetlenül, gyorsan bevonhatja.
Határon innen és túl
A megye legnagyobb betegszállító cége, azaz a Borsod Mentő Kft. (egyben a megyei betegszállítást irányító központ) igazgatóját, Tóth Istvánt arról kérdeztük: a gyakorlatban mit jelent a változás.
Mint megtudtuk, a betegszállítás megrendelése továbbra is az eddigi módon történik: azt csakis az orvos, illetve az általa megbízott egészségügyi szakdolgozó rendelheti meg, rendeletben meghatározott, indokolt esetekben a területileg illetékes szolgáltatónál, amely azt továbbítja a megyei irányító központhoz. (Megyénkben annyi változás várható, hogy hamarosan a Borsod Mentő Kft. saját weblapján keresztül is feladható lesz a rendelés, ami időt és embert kímélő megoldás, különösen az eddig leggyakoribb telefonos megoldáshoz képest.)
A megyehatárokon átnyúló szállításokat elsőként a Borsod Mentő központjában koordinálják, ezt a tervet - online - az OMSZ irányító központjába továbbítják, amely az országos igények ismeretében azon még módosíthat, tanácsot adhat, útba igazíthat.
Jó kihasználtsággal
Egy hétköznapi példa: a Zemplénagárdról, Arlóról, Mezőcsátról és Szerencsről Budapestre rendelt egy-egy beteget az illetékes szolgáltatók az adott nap reggelén a miskolci tranzitállomásra hozzák, majd ott átültetik őket egy autóba, amely lehet, hogy menet közben - az OMSZ irányító központjának utasítására – felvesz még Hevesben is egy-két beteget, s úgy tart, immár a lehető legjobban kihasználva a kapacitást a célállomás felé...
Egyáltalán fenntartható
S hogy mi jó ebben a betegnek? – firtattuk.
– Egy-egy beteg lehet, hogy úgy érzi majd: hátrányosabb helyzetbe került, hiszen esetleg hosszabb ideig tart az útja, mint eddig. Viszont azt be kell látni, hogy adott finanszírozási keretből, meghatározott számú gépkocsival csak a lehető legjobb szervezéssel és kihasználtság mellett tartható fenn a jogos hozzáférés, különben összeomlott volna az egész rendszer – magyarázta Tóth István. Hozzátette: az optimalizálást és a minden szolgáltatóra egységesen vonatkozó előírások betartatását a Betegszállítók Szövetsége 3 éve kéri. Ezt szolgálják az OMSZ által ma már minden kocsiba bizotosított EDR-készülékek (ezek használatára most képezik ki a betegszállítókat) és az újabban minden szolgáltató számára kötelezően elírt GPS nyomkövetők rendszerbe állítása.
ÉM-SzK
Szendrő - A szendrői gyermekorvosi rendelőben 6000-7000 gyerek fordul meg évente, de az ellátásukhoz szükséges feltételek már nem feleltek meg a kor színvonalának, az épület állapota és a rendelő felszereltsége hiányos, kopottas, elavult volt.