2021.10.27. 09:19
Hazánk legnehezebb versenyén raliztak
A Rally Hungaryn Európa-bajnokot is hirdethettek, ez volt az országos bajnokság zárófutama.
Mikkelsenék megérdemelten lettek kontinensbajnokok, itt a mádi gyorson nyomják
Fotó: MTI/Vajda János
Csütörtöktől vasárnapig Nyíregyházára, a RabócsiRingre és a zempléni hegyekre figyelt a rali világa. A 3. alkalommal kiírt Rally Hungary az Európa-bajnokság utolsó előtti futama volt. A remek egyéni teljesítményekkel és drámákkal szolgáló futam végén már kontinensbajnokot is avattak.
Tizenöt perces büntetés
A pályán elért időeredmények alapján Nikolay Gryazin nyerte meg a Rally Hungaryt, ám miután nem állt meg Herczig Norbert baleseténél, a díjkiosztó után 15 perces büntetéssel sújtotta a felügyelőtestület. Ez azt jelenti, hogy a győzelemért járó pontok a magyar bajnokságban vitézkedő Mads Ostberghez vándoroltak. Az FIA rali Európa-bajnokság magyar futamán Európa-bajnokot is avattak: a hetedik helyen célba érkező Andreas Mikkelsen egy héttel WRC2-es világbajnoki címe megszerezése után bebiztosította Európa-bajnoki címét.
– A szezon elején az volt a célom, hogy megnyerjem a bajnokságot, szóval nagyon boldog vagyok – nyilatkozta a 32 éves norvég pilóta, akinek Elliott Edmondson diktálta az itinert. – Tudtam, hogy nagy fába vágom a fejszémet, hiszen sűrű a mezőny, de nagyon jó évünk volt, okosan versenyeztünk, és mindig megszereztünk annyi pontot, amennyit kellett.
Pályafutásom egyik csúcspontja, hogy megszereztem ezt a bajnoki címet.
– Nem volt könnyű, de hittem a csapatban, a Toksport WRT-ben, és a Škoda nagyon jól működött. Elképesztően alakult az év, megmondom őszintén, a rajt előtt arra gondoltam, sokkal nehezebb lesz ERC-versenyeket nyerni, mint világbajnoki futamokat. Így is lett. Ezeknek a fiúknak a versenytempója nagyon erős, tényleg a határaidat kell feszegetned ahhoz, hogy itt nyerj.
Az idén a magyar bajnokságban vitézkedő Mads Ostberg szerezte meg tehát a győzelmet a versenyen – a Citroën-pilóta sem úszta meg defektek nélkül, ám nem csüggedt, elképesztő tempót diktált, és folyamatosan dolgozta le a hátrányát.
Amikor nem volt gondunk, egész gyorsan mentünk, soha, egyetlen pillanatra sem adtuk fel a küzdelmet.
– Jó és nehéz verseny volt, próbáltuk élvezni – így a verseny hivatalos honlapján Ostberg.
A futamgyőzelem ellenére a magyar bajnoki értékelésben maradt a harmadik a „viking”, a bajnoki címet ugyanis Hadik András szerezte meg – immár negyedik alkalommal. Hadik sokáig a harmadik helyen állt az ERC-értékelésben, az utolsó gyorsasági szakaszon azonban bejött elé a lengyel Marko Marczyk, ám nem bánta, mivel számára a magyar bajnoki cím bezsebelése volt a legfontosabb. Főleg, hogy utólag mégis visszaszállt rá a ERC-dobogós hely.
Vasárnap az volt a terv, hogy ésszel megyünk, aminek következményeként annyira óvatos voltam, hogy már magunkra is veszélyesek voltunk néha
– nyilatkozta Hadik. – A bajnoki cím sorsa nagyjából eldőlt, amikor Csomós Mixi defektet kapott, nekünk attól kezdve már csak annyi volt a dolgunk, hogy beérjünk a célba. Jó versenyen vagyunk túl, szerintem a Rally Hungary Magyarország legnehezebb versenye, ezt bizonyítja, hogy mennyien estek-keltek, megmondom őszintén, mi is elfáradtunk a végére. De persze nagyon boldogok is vagyunk.
Ötből öt futamgyőzelem
Javier Pardo öt futamon állt rajthoz, és öt futamgyőzelmet számlál az ERC2-es kategóriában Rally2-es Suzuki Swiftjével. Sami Pajari csapattársával, Jon Armstronggal vívott nagy csatát az ERC3/ERC3 Junior kategória győzelméért, s végül a finn került ki győztesen a párharcból. Dariusz Polonski ötödik futamgyőzelmét aratta az Abarth Rally Cupban. Az idén debütáló Clio Trophy by Toksport WRT sorozat magyar futamát Paulo Soria nyerte meg, miközben Andrea Mabellini elhódította a bajnoki címet ebben a kategóriában.
A vasárnap nagy vesztese a Herczig Norbert, Ferencz Ramón kettős volt, amely az ERC-értékelés második helyén fordult a zárónapra, ám az első gyorsasági céljától nem messze lecsúszott az útról, a navigátor megsérült, így a páros a verseny feladására kényszerült.
– Az útra lecsapódott a pára, és a fehér aszfalt úgy csúszott, mint a jég – többen is kicsúsztak ott – mondta Herczig. – A féktávon megcsúszott a kocsi, olyan volt, mintha kihúzták volna alóla a talajt. Előzetesen nem utalt semmi arra, hogy baj lenne, Ramón fel sem tudott készülni a balesetre. Megütöttük magunkat, neki eltört és elrepedt hat bordája, nekem is vannak zúzódásaim, és fáj az oldalam, de én még várok a vizsgálat eredményére.
– A sors fintora, hogy a fiam ugyanabban a kanyarban esett ki, pedig a mentőből még felhívtam, hogy nagyon figyeljen arra a szűk kanyarra. Egy vigasztal, hogy jó volt a tempónk. Bízom benne, hogy Ramón mihamarabb felépül, köszönjük a szurkolást a magyar közönségnek.