2020.01.16. 07:00
A férfi pilóták ösvényén haladhat
A tizennyolc éves Keszthelyi Vivient az év legjobb női autóversenyzőjének választották.
Amikor tavaly világgá kürtölték, hogy az akkor mindössze 18 esztendős, debreceni származású Keszthelyi Vivien hivatalos teszt- és tartalékpilótaként bekerült a W Series elnevezésű új gyorsasági női autóverseny-sorozatba, már a puszta bejelentés is jól csengett.
Aztán olyan remekül sikerült a szezonja, hogy ő lett minden idők legeredményesebb első szezonos magyar Formula-autós versenyzője, az esztendő végén pedig átvehette a legjobb magyar női autóversenyzőnek járó díjat.
Értékes pontok
– Amikor megtudtam, hogy lehetőségem lesz a világ legjobb női pilótáival összemérni az addigi tudásomat, akkor felelőtlenség lett volna Formula-autós rutin nélkül nekiindulnom a megmérettetésnek. Ezért az előző év elején minimális tapasztalatra próbáltam szert tenni. Az idő hiánya miatt rögtön éles körülmények között, az ázsiai F3-sorozatban rajtoltam el – idézte fel a történteket Keszthelyi Vivien.
– Már a hátsókerék-meghajtású nagy túraautó is komoly kihívás elé állított az elsőkerék-meghajtásúhoz képest (kifejezetten nehéz erőpróba volt), de a Formula-autó teljesen más világ. Bár egyáltalán nem volt elvárás, már Ázsiában sikerült életem első Formula–3-as versenysorozatában értékes pontokat gyűjtenem.
Ez különösen azért volt fontos része a felkészülésemnek, mert a versenytársak között tapasztalt, igazi világklasszis fiatal pilóták is voltak: például Dan Ticktum, a Williams F1-tesztpilótája, vagy éppen David Schumacher, akivel először tudtam versenyen együtt szerepelni. Számos európai, Renault és Red Bull Formula-autós nevelőszériákból ismert pilóta is a rajtrácsra állhatott.
– Önmagában az is öröm volt, hogy sikerült bekerülnöm a W Seriesbe hivatalos tesztpilótaként.
– Nagyobb boldogság nem is érhetett volna, hiszen tizennyolc évesen – azon kívül, hogy már fizetést is kaptam a munkámért –
versenyezhettem a világ legjobb húsz női pilótája között.
Magyarként egyre nagyobb kihívásokkal kell szembenéznem az egyre szűkebb, jelentős anyagi háttérrel, ebből adódóan tapasztalattal rendelkező külföldi férfi pilóták által uralt ösvényen.
Az eddigi évekhez hasonlóan már 2020-ra is kaptam nemzetközi mércével mérve is komoly lehetőséget, amiről még jelenleg nem tudok beszámolni. A kategóriák csúcsához közeledve sok esetben már nem csak rajtam múlik a folytatás.
Magyarországon óriási az autósport iránti érdeklődés.
– Nemcsak a szurkolók, hanem a versenyezni vágyók is jelentős számban keresnek fel levélben napi szinten különböző kérdésekkel. Tanácsot kérnek, hogy hol kezdjék el a karrierjüket, milyen autóba üljenek először, megkérdezik, hogy mit szólok a szimulátorhoz, és így tovább.
Teljesen természetes módon szeretne mindenki sikeres autóversenyzővé válni. Az autósport iránti fokozott érdeklődés miatt különösen a szakújságírókra nagyobb feladat vár.
– A különböző kategóriákban versenyző sportolókról kapott információ iránti érdeklődés is nagyobb lehet. Hatalmas dolog, hogy a WTCR néven ismert, TCR típusú elsőkerék-meghajtású túraautók sorozatában is magyar siker született Michelisz Norbert jóvoltából.
Magyarországon ennek kiemelkedő jelentősége van, mivel az elmúlt években, évtizedben kialakult média- és újságírói szokások miatt a nézők, valamint az olvasók körében az egyik legismertebb sorozattá vált.
Ladányi Tóth Lajos