2022.11.10. 17:30
Jöhet a tél, megbirkóznak vele
A Magyar Közútnál csütörtök reggel 7 órakor beköszöntött a tél.
Fotó: Sipeki Péter
Az országos közútkezelő vállalat átállt a téli üzemmódra, ami annyit tesz, hogy a nap huszonnégy órájában végezhetnek hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat. Az előrejelzések alapján azonban arra még egy ideig várni kell, hogy az ekék és sószórók elinduljanak az első bevetésükre.
– A társaság Szabolcs-Szatmár-Beregben 2137 kilométer közutat kezel. A mi feladatunk többek között az útburkolat-ellenőrzés és -javítás, a forgalomra veszélyes növényzet eltávolítása, a vízelvezető-rendszerek karbantartása, a forgalomtechnikai jelzések kihelyezése, az útburkolatjel-festés és a hóeltakarítás, síkosságmentesítés. A felsoroltakon öt mérnökségünk 336 munkatárssal és 31 közfoglalkoztatottal közösen dolgozik, a téli elhárítási feladatokban körülbelül kétszázan vesznek részt – mondta elöljáróban a csütörtöki télindító sajtótájékoztatón Óvári László, a megyei igazgatóság vezetője.
Tele vannak a sótárolók
– Negyvennégy kombinált, hóeltakarításra és síkosságmentesítésre egyszerre alkalmas gépünk, kilenc nagy teljesítményű hómarónk, öt rakodógépünk, öt gréderünk van. Az üzemeltetésünkben van 88 kilométernyi kerékpárút is, amit télen három, sószóróval felszerelt traktorral tartunk tisztán. Ezen felül 18 úgynevezett lehívható gép áll még a rendelkezésünkre, ha az időjárás kedvezőtlenre fordul. Minden sótárolónk tele van, ami azt jelenti, hogy 7300 tonna útszóró sóval, 27 tonna kalcium-klorid granulátummal és 214 ezer liter kalcium-klorid oldattal, illetve 400 tonna érdesítőanyaggal készülünk az előttünk álló időszakra. Az elmúlt évek legkeményebb telén országosan 112 ezer tonna útszóró só fogyott el, jelenleg 102 ezer tonna van az országos raktárban, de szükség esetén átcsoportosítjuk, pótoljuk a készleteinket.
Szerepük és funkciójuk alapján az utakat három kategóriába sorolják: vannak az őrjáratos utak (ez az országos hálózat 42 százalékát teszi ki), a rajonos utak (útjaink fele ilyen) és a fehér utak (8 %).
– A téli védekezés szempontjából ezt azt jelenti, hogy az őrjáratos utakat teljes hosszukban és szélességükben, szórjuk az elhárítás során, a rajonos utak esetében csak a veszélyes helyeket, emelkedőket, hidakat, buszöblöket síkosságmentesítjük, míg a kis forgalmú fehér utakon csak a havat takarítják el.
Folyamatos információgyűjtés
Mint azt Óvári Lászlótól megtudtuk, egy átlagos tél során 15–20 havas és 50–60 síkos nap van, 24 óránál rövidebb ideig havazik folyamatosan, a hőmérséklet nem csökken mínusz 8 fok alá és a szél sebessége nem haladja meg az óránkénti 30 kilométert. Rendkívüli időjárásról tehát intenzív, tartós havazás, hófúvás, ónos eső és extrém hideg esetén beszélünk. Ilyenkor bevethetik a lehívható gépeket az akadályok felszámolására, és szükség esetén más megyék gépállományát is átvezénylik. Erről a Magyar Közút megyei igazgatója egy rövidfilmet is levetített, amit 2018-ban vettek fel. Megjegyezte: reméli, hogy jó ideig nem tudnak friss jeleneteket rögzíteni, és még nagyon sokáig kell ezt az anyagot használniuk.
– A téli időszakban folyamatosan gyűjtjük az információkat úgy a mérnökség ügyeletén keresztül, mint a fuvarozók, önkormányzatok, utazók bejelentései alapján. Ezeket felhasználva frissítjük az Utinformot, tájékoztatjuk a sajtót és a társaság vezetését.
Megkezdődött a téli üzemeltetés a Magyar Közútnál | Fotók: Sipeki Péter
Fotók: Sipeki PéterÉs ha már megemlítettem az utazókat... Arra kérünk mindenkit, aki rendkívüli időjárási körülményei között autóba ül, mérlegelje, hogy feltétlenül szükséges-e elindulnia. Ha nem halasztható az utazás, fontos, hogy legyen elegendő üzemanyag a járműben, valamint meleg ruha, étel, ital, lapát, vonókötél és hólánc. Útközben pedig ne akadályozza a téli útfenntartó gépek munkáját, ne előzze meg az útkezelő járművét, illetve, ha bajba kerül, ne hagyja el a kocsiját, maradjon ott, amíg megérkezik a segítség – hangsúlyozta az igazgató.
A tájékoztató után a sajtó képviselői megtekinthették a nyíregyházi járműparkot. Beindították a gigászi kombinált gépeket, a szintén méretes hómarókat, majd sorba jöttek a rakodók, gréderek, végül a traktorok. Minden megy, mint a karikacsapás – már csak a hó hiányzik.
Ez egy egész éves feladat
– Már március végétől készülünk a hideg időszakra. Beindulnak az aszfaltkeverők és megkezdődik az ideiglenesen helyreállított útburkolat javítása, a gépek felkészítése, szemléje, az új kollégák betanítása, a régiek ismereteinek felfrissítése, a hóvédművek kihelyezése, a szóróanyagok beszerzése. November 10-étől 24 órás téli szolgálatra állunk át hóeltakarítással, síkosságmentesítéssel, tavasszal aztán megtisztítjuk, ha kell, megjavítjuk és újrafestjük a gépeket, bevonjuk a hóvédműveket, és kezdődik minden elölről. Ezért mi úgy tartjuk, hogy a téli üzemeltetés egész éves feladat – árulta el az igazgató.
CsA