2022.02.02. 16:10
Történelmi léptékű körútfejlesztés Nyíregyházán
40 év várakozás után kiderült, mikor készülhet el a stratégiai fontosságú útberuházás.
Archív fotó: Nyírdrón
Kis médiatörténeti kiállítás nyílt szerdán a városháza Bencs-termében, ahol bejelentették: megépül Nyíregyházán a nagykörút hiányzó szakasza, négysávos lesz a körgyűrű a délnyugati része. Az újságcikkek kordokumentumok.
A megépülésére 1982. októberéig kellett várni, akkor arról szóltak a híradások, hogy már csak a vasútállomástól a Móricz Zsigmond utcáig tartó szakaszt kell kétsávossá építeni. Azóta eltelt 40 esztendő, és csak az ígérgetésekből lehet szemlézni: „A nagykörút hiányzó szakaszának a megépítése is a város napirendjén szerepel” (Gyülvészi Tamás főépítész, 1998. január). „A nagykörút négysávosítása és teljes rekonstrukciója az idén elfogadandó településszerkezeti tervben kiemelt helyen szerepel” (dr. Moskovits Károly önkormányzati képviselő, 2003. december). „A nagykörút hiányzó szakaszának építése változatlanul napirenden van” (Csabai Lászlóné polgármester, 2004. január). „Befejeződhet a nagykörút építése. Készen vannak a csatlakozó tanulmánytervek” (Gazda László, a megyei közgyűlés elnöke, 2005. január).
Nem ígérgetünk, hanem tettekkel bizonyítjuk: elkészül a négy évtizede hiányzó szakasz
– jelentette ki dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere. – A kormány biztosítja a forrást, a NIF Zrt. beruházásában két helyi cég, a Ke-Víz 21 Zrt. és a Zemplénkő Kft. kivitelezésében 2024 első negyedévére készülhet el a fejlesztés. Négysávosra bővül a nagykörút délnyugati szakasza. Kialakítanak öt összehangolt jelzőlámpás csomópontot is. Városunkban eddig is prioritást élvezett a közlekedés fejlesztése, ezzel a stratégiai útépítéssel újabb jelentős lépést teszünk előre.
– Nagy öröm számomra, hogy jelen lehetek egy ilyen fontos eseményen. Egy négy évtizedes torzó szűnik meg azzal, ha négysávossá válik a nagykörút hiányzó része – közölte dr. Szabó Tünde országgyűlési képviselő.
A beruházással kiszámíthatóbb, biztonságosabb lesz a közlekedés az érintett szakaszon. Gyalog- és kerékpárutat is építenek, tehát környezetvédelmi és egészségügyi szempontból is gyarapodik a településrész.
– A mostani bejelentés előzménye a több éves előkészítő munka, köszönet jár mindenkinek, aki bármilyen szerepet vállalt benne.
– Történelmi jelentőségű ez a közlekedési beruházás – nyomatékosította dr. Vinnai Győző, aki hozzátette: – Nem pusztán a Nyíregyházán lakók komfortérzetét növeli az útfejlesztés, hanem a környéken élőkét és az átutazókét is. Jelentősen csökken a balesetveszély azáltal, hogy kétszer kétsávos lesz a nagykörút hiányzó szakasza is.
Augusztusra elkészülhet a Tiszavasvári úti felüljáró felújítása és a Tokaji úti aluljáró megépülésére rendelkezésre állnak azok a tervek, melyek garantálják a város és a környező települések további gyarapodását, fejlődését.
A NIF Zrt. beruházásában megvalósul a Nyíregyháza, Nagykörút délnyugati szakasz, a Huszár sort és a Móricz Zsigmond utcát érintő nagykörúti szakasz meglévő 2x1 sávos szakaszának 2x2 sávosra történő kapacitásbővítése 1,2 km hosszan. Az útpályával párhuzamosan, egy 3,75 m széles gyalog-kerékpárutat is kiépítenek. Kialakítanak 5 db összehangolt jelzőlámpás, szintbeni csomópontot a következő kereszteződésekben: 4. sz. főút, Debreceni út–Váci Mihály utca csomópontja; Móricz Zsigmond utca–Szarvas utca csomópontja; Móricz Zsigmond utca–Toldi utca csomópontja; Móricz Zsigmond utca–Simai út (3317. j. összekötő út) csomópontja; Huszár sor utca (3317. j. összekötő út)–Damjanich utca csomópontja. Az Érpataki főfolyás főpályás keresztezésében a meglévő két régi hídszerkezet helyett 2x2 sávos út, járda, gyalog- és kerékpárút, valamint két lakossági utca becsatlakozását is szolgáló, mintegy 423 m2 pályafelületű, közel 60 m szélességű híd létesül. A munkaterület átadása január 27-én megtörtént, a munkavégzés várhatóan 2022 márciusában megkezdődik. Az útépítés várható befejezése: 2024 első negyedév.