2021.07.13. 18:03
Szakképzés, mindig a legmagasabb nívón
Már robotika tantárgy bevezetésén is gondolkodnak az innováció terén élen járó cégnél.
Forrás: A szerző
Egy duális képzés – ahol a tanuló az elméletben megszerzett ismereteit a gyakorlatban is kamatoztatni tudja – akkor igazán célravezető, ha jól képzett szakmatanárok valódi termelési környezetben adják át a tudásukat, egy adott szakma speciális fogásait. Újabban viszont az sem árt, ha a képzési környezet az innovációra is nagy hangsúlyt fektet. De vajon hol találni manapság ilyen képzőhelyet? Eláruljuk olvasóinknak: alig harminc kilométerre a szabolcsi megyeszékhelytől, mégpedig Tiszalökön.
Családi vállalkozásból
A cégre, ahol a tervezésen, a kivitelezésen, az előgyártáson, a műszaki elemzéseken és értékesítéseken kívül oktatással is foglalkoznak, egy véletlen folytán találtunk és csodálkoztunk rá. A fülünkbe jutott, hogy arrafelé robotikával is foglalkoznak, s miközben napjaink egyik legmodernebb üzletágát kerestük, a térség legmodernebbjének számító, a feltörekvő HCT Szakképzési Centerére találtunk, ahol csőhálózat-szerelőket, szerkezetlakatosokat, bútorasztalosokat, festőket, hegesztőket, burkolókat, kőműveseket, sőt autószerelőket képeznek a legmagasabb színvonalon.
A városból Tiszadada irányába kifelé tartva, a Kazinczy útról délnek fordulva az „utunkat álló” impozáns csarnokok már messziről jelezték: ott komoly elképzeléseket váltanak valóra.
– Családi vállalkozásként 1993-ban létrehoztuk a Benkő és Fiai Bt.-t, mellyel az épületgépészeti tervezés és kivitelezés mellett tanulók oktatásával is foglalkoztunk. A térségünkben zajló gázprogram nagy lehetőséget biztosított a vállalkozás és az oktatás működési területén egyaránt. Az elsődleges munkaterületeink főként családi házas, társasházas és önkormányzati intézményi gépészeti kivitelezések voltak, aztán 2011-ben létrehoztuk a Hot & Cold Therm Kft.-t, amivel már a tevékenységi köreinket, ezekkel párhuzamosan pedig a kivitelezési területeinket is kibővítettük. Jártuk az országot, később Európát, és ahogy jobban megismertek, olyan országos volumenű beruházásokba is bekapcsolódhattunk, mint a Várkert Bazár szakági kivitelezése, de ott voltunk a pécsi, a szegedi és a nyíregyházi tömbkórház létrehozásánál is – kezdte a bemutatkozást Benkő Zoltán ügyvezető igazgató.
Dolgozókat kinevelni
– Az utóbbi 3 évben főképpen csarnokok generálkivitelezésével foglalkozunk. A még újabb ötlet 2016-ban jött, kitaláltuk, hogy hozzuk létre a HCT Szakképzési Centert, ahol a jövő szakembereit képezhetjük, elsősorban magunknak, de természetesen az ipar más szereplői számára is – tudtuk meg. Benkő Zoltán szavaiból kiderült, hogy már a kezdet kezdetén is foglalkoztak szakmunkástanulókkal, egyszerre 8-10-zel, és mivel az ügyvezető nem csupán építőgépész mérnök, de műszaki tanár is, egyre nagyobb fantáziát látott a képzésben. Ehhez aztán gombamód nőttek ki a csarnokok a területen, bennük a szakképzési törvénynek megfelelő új szakmacsoportok tanműhelyeivel, amelyekben a duális képzés keretein belül felnőttképzést is folytatnak.
– A saját kárunkon is tapasztaltuk, hogy minden évben folyamatosan szakemberhiányban szenvedünk, ami a partnercégeinkre ugyancsak igaz. Ha fenn akartunk maradni, magunknak kellett dolgozókat kinevelnünk. Ugyanakkor rájöttünk, hogy akár egy hegesztőből is képezhetünk mondjuk csőhálózat-szerelőt és fordítva, vagyis az embereink akár két rokonszakmát is képesek művelni, méghozzá államilag elismert bizonyítvánnyal a kezükben – folytattuk a beszélgetést.
A cég kezdetben a Nyíregyházi Szakképzési Centrummal egyetértésben a Tiszalöki és a Tiszavasvári Szakképző Iskolák tanulóival kötött szerződéseket gyakorlati képzésekre. Jelenleg a Szakképzési Centrum több szakiskolájával is folynak az egyeztetések a tanulók duális képzésének biztosításáról, mindemellett előrehaladott stádiumban van egy gépészeti ágazati képzőközpont megalakítása.
Mások leírják, ők megcsinálják
– Ami sok helyen még csak terv, elképzelés, azt mi már tulajdonképpen megcsináltuk – mutatott körbe később az ügyvezető minden szerénytelenség nélkül. – Pedig nincs könnyű dolgunk, hiszen nem válogatott tanulók kerülnek hozzánk, hanem 80 százalékban hátrányos helyzetűek, akiket először is szocializálnunk kell a munkára. Mivel a 10. évfolyamtól kaphatnak gyakorlati képzést, két évünk van rá, hogy embert, jó szakembert neveljünk belőlük. Szerencsére jók a tapasztalataink, másképpen nem is csinálnánk. Szeptembertől egy CNC-megmunkáló-központot is létre akarunk hozni, és erre is kidolgozunk egy oktatási módszert, ráadásul a megmunkálást és a vezérlést automatizálni szeretnénk. Koreából rendeljük a gépeket hozzá, és már partnercégekre is sikerült szert tennünk. Másik nagy tervünk, hogy be akarjuk vezetni a virtuális oktatási rendszert. Jelenleg 23 tantárgy kidolgozása van folyamatban, mi is vásároltunk hozzá szimulációs egységeket, virtuális szemüvegeket, és a kész módszertanokat a valós oktatási környezetbe kívánjuk bevinni – sorolta az ügyvezető.
S mivel mindig a kor legújabb technológiájának a bevezetésén fáradoznak, megfelelve a 21. század elvárásainak, felmerült egy robotika tantárgy megalkotásának a gondolata is. A cél az lenne, hogy a tanulók legalább alapszinten megismerkedhessenek ezzel a modern üzletággal, amivel párhuzamosan pedig azt kutatnák, hogyan lehetne az ipart automatizálni.
Ugyan a képzés még nem indult el, de vásároltak néhány robotkart, és most azon dolgoznak, hogyan lehet ezeket adott munkafolyamatokra alkalmassá tenni, egyedi feladatokra beprogramozni.
Kollaboratív robotok
– Mi nem a nagy robotgyártókkal kívánunk versenyre kelni, hanem a kis- és közepes vállalkozásoknak készítenénk úgynevezett kollaboratív egységeket. Ez azt jelenti, hogy a robotjaink különféle eszköztárat használva egy egész gyártási folyamatot végig tudnának vinni, méghozzá költséghatékonyan. A kutatás-fejlesztésre létrehoztunk egy részleget, és különféle megfogóegység fejlesztésébe kezdtünk, illetve már jelenleg is van egy szabadalmi eljárásunk. Mi egyedi eszközöket gyártunk, ráadásul a nyugati termékek árának töredékéért, a robotjainkat pedig úgy programozzuk, hogy bármikor átállíthatók egy másik munkafolyamatra. S hogyan lehet ebből egy oktatást beindítani? Például szakkör formájában, a gyerekek ott játékos feladatok mentén megtanulhatják a programozást.
MJ